"والدرز" که قرار بود فیلم هفده دقیقه ای خود را در مجلس اعیان انگلستان به نمایش بگذارد اعلام کرده است که شماری از اعضای مجلس اعیان از وی برای دیدن فیلمش و شرکت در...
   
مقامات انگلیسی به رهبر حزب آزادی هلند اعلام کرده‌اند وی به سبب ایراد سخنان ضداسلامی اجازه ورود به این کشور را ندارد. مقامات انگلیسی در توضیح اقدام خود سخنان "والدرز" را تهدیدی برای امنیت عمومی انگلیس دانسته‌اند.
به گزارش شبکه ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه  "گریت والدرز" نماینده راست‌گرای پارلمان هلند و کارگردان فیلم ضداسلامی «فتنه» شب گذشته از ورود به انگلستان منع شد.
مقامات انگلیسی به رهبر حزب آزادی هلند اعلام کرده‌اند وی به سبب ایراد سخنان ضداسلامی اجازه ورود به این کشور را ندارد. مقامات انگلیسی در توضیح اقدام خود سخنان "والدرز" را تهدیدی برای امنیت عمومی انگلیس دانسته‌اند.
سخنگوی دفتر "گوردون براون" نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد: دولت مخالف افراط‌گرایی در هرگونه فرم و شکلی است. این امر افرادی را که به دنبال گسترش افراط‌گرایی و انتقال پیام نفرت و خشونت به جامعه هستند را متوقف می‌کند.
دفتر نخست‌وزیر انگلیس از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده است.
"والدرز" که قرار بود فیلم هفده دقیقه ای خود را در مجلس اعیان انگلستان به نمایش بگذارد اعلام کرده است که شماری از اعضای مجلس اعیان از وی برای دیدن فیلمش و شرکت در بحثی درباره آزادی بیان دعوت کرده‌اند.
این تصمیم مقامات انگلیسی باعث اعتراض دیپلماتیک دولت هلند شده است. "ماکسیم ورهاگن" وزیر امور خارجه هلند در تماسی تلفنی با "دیوید میلیبند" وزیر خارجه انگلیس با ابراز تاسف از این اقدام در بیانیه‌ای اعلام کرد: بسیار تاسف‌برانگیز است که یک عضو پارلمان هلند حق ورود به یک کشور عضو اتحادیه اروپا را ندارد.
"والدرز" نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد در نامه‌ای از سوی سفارت بریتانیا از ممنوعیت ورودش به انگلستان مطلع شده است.
وی در جلسه پارلمان هلند اعلام کرد: این اقدام را از عربستان سعودی می‌توان انتظار داشت ولی نه از بریتانیای کبیر!
وی در ادامه اعلام کرد که با وجود مخالفت مقامات انگلیسی پنج‌شنبه عازم لندن خواهد شد. وی تصریح کرد: من فردا به انگلیس خواهم رفت و بعد خواهیم دید که چه اتفاقی روی خواهد داد. وی در ادامه تصریح کرد هواپیمای حامل او قرار است عصر پنج‌شنبه در لندن بر روی زمین بنشیند.
فیلم فتنه که با اشاره به حوادث یازده سپتامبر در نیویورک به دین مبین اسلام توهین کرده و حتی با اهانت به قرآن کریم  آن را کتابی فاشیستی دانسته بود با موجی از اعتراض مسلمانان در بسیاری از کشورهای دنیا روبه‌رو شد. 
"وایلدرز" رهبر حزب آزادی هلند که تنها 9 نماینده از 150 نماینده این مجلس را شامل می‌شود پس از تهیه فیلم "فتنه" و دریافت چندین پیام تهدیدآمیز در حفاظت شدید امنیتی به سر می‌برد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: ghatreh.com