امروز سالروز تولد «پل الوار» شاعر فرانسوي و يكي از رهروان و پيشگامان جنبش «سوررئاليست» است.

 گزارش خبرگزاري فارس «پل الوار» در 14 دسامبر 1895 در «سنت دنيس» در حوالي پاريس به دنيا آمد. او در سن 16 سالگي به دليل بيماري سل مجبور شد كه تحصيل را رها نمايد.در سال 1917 او با «گالا» ازدواج كرد و صاحب دختري به نام «سسيل» شد.
در اين دوران «الوار» نخستين اشعارش را سرود. در سال 1918 «جين پول‌هان» استعداد او را كشف كرد و او را به «آندره برتون» و «لوئيس آراگون» معرفي نمود و اين گونه بود كه او هم به زمره افراد راه‌اندازنده‌ي «جنبش سورئاليست» پيوست.
او در سال 1934 پس از جدايي از همسر اولش با زني با نام «ناش» كه خود بازيگر بود ازدواج كرد اما در سال 1946 وي نيز فوت كرد و «پل» سوگ او را در شعر «زمان لبريز شده» سرود.
در سال 1942 و در بحبوحه‌ جنگ جهاني دوم او به جنبش مقاومت فرانسه پيوست و شعر «آزادي» و همچنين «هفت شعر عاشقانه در جنگ» را هم در اين زمان سرود. او در سال 1948 به يك مجمع حامي صلح پيوست و توانست كه «پابلو پيكاسو » را هم براي حضور در اين انجمن قانع كند.
«پول‌الوار» در سال 1949 در كنگره صلح با همسر آخرش «دومينيك لوور» آشنا شد و در سال 1951 با او ازدواج كرد و مجموعه شعر «ققنوس»را به او تقديم كرد. «پل الوار» به دليل حمله قلبي در 18 نوامبر 1952 در گذشت و مراسم كفن‌‌ودفنش در«كارنتون ل پونت» برگزار شد.