اشیای تاریخی و هنری كه در این نمایشگاه معرفی می شود گوشه ای از میراث هزاره های فرهنـگ، تمدن و هنـر ایران را به نمـایش می گذارد و...

 

رییس موزه ملی ایران گفت: یكی از این گنجینه‌های تاریخ تمدن جهان منشور كوروش است كه طبق توافق‌های به عمل آمده به زودی این اثر جهانی برای چند ماه نمایش به موزه ملی ایران امانت داده می‌شود.

رضا مهراندیش در مراسم افتتاح نمایشگاه ایران عصر صفوی در موزه بریتانیا با ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه گفت: امروز نمایشگاه "شاه عباس و ایرانی دوباره " با موضوع هنر صفویه، با همكاری موزه ملی ایران و موزه بریتانیا و سازمان‌ها و شخصیت‌های حمایت كننده افتتاح می‌شود.

مهراندیش افزود: ایران سرزمینی باستانی است كه با تاریخ و تمدن ممتاز سهم درخور توجهی در رشد و شكوفایی تمدن بشری داشته و در همه ادوار تاریخ اندیشه و خیال ایرانی با جلوه های متفاوت و متنوع بیانگر ظرفیت‌های فكری، فرهنگی و عاطفی جامعه ایرانی بوده است.

وی افزود: بی شك، برگزاری این نمایشگاه و برنامه های جانبی آن موقعیت مناسبی را برای آشنایی بیشتر و عمیق‌تر مردم انگستان نسبت به فرهنگ، هنر و تمدن غنی ایران فراهم می‌آورد.

مهراندیش گفت: اشیای تاریخی و هنری كه در این نمایشگاه معرفی می شود گوشه ای از میراث هزاره های فرهنـگ، تمدن و هنـر ایران را به نمـایش می گذارد و آشكارا شیوه زندگی و واقعیت‌های تاریخی را نشان داده و نمایشگر سیر تحول فرهنگ، هنر و فناوری ایران بعد از اسلام است.

رییس موزه ملی ایران ادامه داد: عصر صفوی دورانی است كه ایرانیان در راه تعمیق مفهوم زندگی مادی و معنوی و توسعه عشق و زیبایی از هنر بهره گرفته اند و آثار بی نظیری آفریده اند.

وی تصریح كرد: هنرمند ایرانی در تمامی دوره‌های تاریخی با بهره گیری از اندیشه، ذوق، ابتكار، حوصله و حس زیباشناختی آثاری ساخته كه امروز این دست ساخته‌ها مهمان موزه‌های بزرگ دنیا بوده و گنجینه تاریخ تمدن و هنر جهان را پربارتر ساخته‌اند.

مهراندیش یكی از این گنجینه‌های تاریخ تمدن جهان را منشور كوروش معرفی كرد و افزود: اكنون این گنجینه زینت بخش موزه بریتانیاست و طبق توافق‌های به عمل آمده به زودی این اثر جهانی برای چند ماه نمایش به موزه ملی ایران امانت داده می‌شود.

رییس موزه ملی ایران تأكید كرد: بی‌تردید هر تلاشی برای معرفی و بازشناسی میراث فرهنگی هر كشوری در جهان صورت پذیرد در واقع تلاشی برای معرفی و بازشناسی میراث فرهنگی همه بشریت، همه كشورها و همه جهان است.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:ilna.ir