حفاری‌ها و گودبرداری‌های انجام شده در محدوده مجاور تئاتر شهر، دوام و بقای این میراث و سرمایه بی‌نظیر فرهنگی را...
 

قبل از برگزاری جشنواره تئاتر شهر موضوع ترک های تالار قشقایی یکی از دغدغه های وزارت ارشاد و شهرداری بود،اما با تمام شدن جشنواره تئاتر شهر دغدغه و نگرانی از سوی مسوولان خوابیده اما همچنان میراث فرهنگی پیگیر شکاف های تئاتر شهر و ساخت و سازها است.

اما مدیران و مسوولان شهرداری خود را مسئول مستقیم هیچ گونه خسارت به تئاتر شهر نمی دانند.

شهردار تهران چندی پیش با اشاره به مسئله پیش آمده در ساختمان تئاتر شهر به دلیل انجام گودبرداری در جنب این مجموعه با تشریح اقدامات شهرداری برای حفاظت کامل ساختمان تئاتر شهر گفته بود: به جای انداختن مسوولیت بر دوش کسانی که پروژه ها را با اصلاح آسیب های احتمالی ادامه داده اند کسانی باید پاسخ دهند که کاری غیر استاندارد را در آنجا شروع کرده و چنین معضلی را ایجاد کرده اند.

قالیباف با طرح این پرسش که در چه دوره ای آنجا خاک برداری شده و برای چه این کار انجام شده است، زمان اولین گودبرداری را که درسال 84 اتفاق افتاد یاد آوری می کند و ادامه می دهد : این کار در دوره مدیریت من اتفاق نیفتاده و هم اکنون نیز معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری از وزارت ارشاد در حال پیگیری است و وزارت ارشاد نیز رسما اعلام موضع کند که با چنین احداثی موافق است یا مخالف.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تنها کاری که می توانستیم انجام دهیم ساخت دیواری حائل برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت ناشی از خراب کاری گذشته بود ، تصریح می کند : این پروژه همین طور مانده است ، چون آن روزی که تصمیم گرفتند آن جا این کار را انجام دهند از اساس یک تصمیم غیر کارشناسی و کاری غلط بود و ربطی به ایستگاه مترو ندارد.

وی تاکید می کند: احداث ایستگاه مترو در شمال تئاتر شهر در حال اجراست و کارش نیز تمام شده ، از قضا محلی را که هم اکنون برای این کار در نظر گرفته اند در گذشته ایستگاه مترو بوده است، یعنی به صورت غیر قانونی کاربری زمین مترو را نیز عوض کردند.
قالیباف افزود: با دیواری که آنجا قرار داده شده است، حتما خسارتی به مجموعه تئاتر شهر نخواهد رسید ولی ما منتظر هستیم که آیا این پروژه را اجرا کنیم یا نکنیم.

چندی پیش رسانه‌ها اعلام کرده بودند که شهرداری مشکل خود را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حل کرده و قصد دارد عملیات ساخت و ساز را در محوطه مجاور تئاتر شهر آغاز کند.

اما معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن رد این مطلب افزود: ‌سازمان میراث فرهنگی استان تهران نیز اعلام کرده که ساخت و ساز در محوطه مجاور تئاتر شهر در حیطه مسوولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

فریبرز دولت آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه برای سازمان میراث فرهنگی اهمیت دارد این است که در این منطقه یک عرصه تاریخی وجود دارد که نباید مخدوش شود.

این مقام مسوول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به انجام مکاتبات متعدد این سازمان با مجموعه شهرداری و شورای شهر اشاره کرد و گفت: ‌با توجه به این که در مورد ساخت و ساز در محدوده تئاتر شهر هیچ گونه هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی انجام نشده بنابراین میراث فرهنگی استان تهران به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی برای چندمین بار هشدار داده تا هرچه سریع‌تر عملیات ساخت و ساز در این محدوده متوقف شود.

دولت‌آبادی در پایان تأکید کرد: همچنین در این ‌راستا شهرداری نیز پیش از آغاز هر گونه عملیات ساخت و ساز، باید هماهنگی‌های لازم را با سازمان میراث فرهنگی انجام می‌داد.

این در حالی است که بیرقی، معاون میراث فرهنگی استان تهران از بازدید کارشناسان سازمان نظام مهندسی تهران از عملیات ساخت و ساز در محدوده تئاتر شهر خبرداد و افزود: قرار است به زودی این گروه، نتایج بررسی‌های کارشناسی خود را به سازمان استان تهران اعلام کنند.

به نظر می‌رسد حفاری‌ها و گودبرداری‌های انجام شده در محدوده مجاور تئاتر شهر، دوام و بقای این میراث و سرمایه بی‌نظیر فرهنگی را، با خطراتی روبرو کرده و هر روز ترک و شکاف و لرزه‌‌ای در سازه و دیواره‌های این ساختمان پدیدار می‌شود.
شهرداری تهران در این مدت سعی کرده موضوعات و پروزه هایی را از جمله بحث مونوریل،مترو و پروژه شهر آفتاب را جنجال برانگیز کرده و آن را وارد بحث های روز و هیاهو بکشاند و بعد از مدتی بدون انجام کار مثبت آن را رها کند که موضوع تئاتر شهر نیز یکی از این مسائل پیش آمده است که شهرداری خود را مقصر نمی داند.

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:baztabonline.com