داستان این فیلم درباره قتلی است كه در آپارتمانی رخ می‌دهد. همه ساكنان این ساختمان مورد سوء ظن سرگرد قرار می‌گیرند. در پی‌گیری پلیس برای كشف راز...
  
  پانزده فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پنجشنبه و جمعه (8 و 9 اسفندماه) از شبكه‌های مختلف سیما به‌روی آنتن خواهند رفت.
  شبكه‌های سیما برای روزهای پایانی هفته كه مصادف با سال‌روز شهادت حضرت امام رضا(ع) است، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی«ثانیه شمار»، «زیارت»، «مسابقه تلویزیونی»، «دایره سرخ»، «شهر كثیف»، «درخشش پنهان»، «دو چشم بی‌سو»، «دست‌های خالی»، «وقتی همه خواب بودند»، «سیاره سرخ»، «برنامه كاری»، «روشنایی‌های لرزان»، «یك تكه نان»، «كاكتبل» و «اعتراف» را پخش خواهند كرد.
*«ثانیه شمار»
فیلم تلویزیونی «ثانیه شمار» به كارگردانی «حسین تبریزی» و تهیه كنندگی «محمدرضا شفیعی» پنجشنبه 8 اسفند ساعت 9 صبح از شبكه یك سیما پخش می‌شود.
ثریا شفای همسر جوانش را از خدا طلب كرده است. راز و نیازهای خالصانه او با معبودش مسیری تازه فرا رویش قرار می‌دهد. قلب جانبازی كه به شهادت رسیده است و در سینه شوهر ثریا قرار می‌گیرد، اجابت دعای اوست...
حسین تبریزی از بازیگرانی چون حمیرا ریاضی، علی دهكردی، نگار فروزنده و سیاووش تهمورث در این فیلم تلویزیونی بهره برده است.
*«زیارت»
شبكه یك سیما عصر روز پنجشنبه 8 اسفند ساعت 16 فیلم تلویزیونی «زیــارت» را پخش خواهد كرد.
این فیلم به كارگردانی «صادق كرمیار» و تهیه كنندگی «حاجی حسین لو» در سال‌روز شهادت حضرت امام رضا(ع) از این شبكه پخش می‌شود.
داستان با مردی آغاز می‌شود كه برای رسیدن به طلب خود و یافتن فرد بدهكار عازم مشهد می‌شود تا مرد بدهكار را بیابد و زائران دیگری را می‌بیند كه هر كدام به امید كرامتی از حضرت رضا (ع) عازم زیارت هستند.
اردلان شجاع كاوه، ستاره اسكندری و حسن جوهرچی در فیلم تلویزیونی «زیارت» بازی كرده‌اند.
*«مسابقه تلویزیونی»
فیلم سینمایی«مسابقه تلویزیونی» به كارگردانی «رابرت رد فورد» پنجشنبه 8 اسفند ساعت 22 از برنامه «سینما یك»، شبكه یك سیما پخش می‌شود.
در سال 1958 در آمریكا مسابقه‌ای تلویزیونی اجرا می‌شود كه بینندگان بسیار زیادی را به خود جلب كرده است. گردانندگان برنامه، برای ایجاد شور و هیجان، پاسخ‌ها را به بعضی از شركت كنندگان می‌دهند. بدین ترتیب آنها را تا رده‌های بالای مسابقه پیش می‌برند. داستان از جایی شروع می‌شود كه یكی از شركت كنندگان كه پاسخ‌ها را دریافت می‌كرده و «هـربـی» نام دارد، دیگر جذابیتش را برای گردانندگان برنامه از دست می‌دهد. آنها تصمیم می‌گیرند از شخص دیگری به نام «چارلز ون دورن» استفاده كنند.
جان تور تورو و رالف فاینس در فیلم سینمایی «مسابقه تلویزیونی» محصول سال 1994 آمریكا بازی كرده‌اند.
*«دایره سرخ»
عصر روز جمعه ساعت 16 فیلم سینمایی «دایره سرخ» به كارگردانی «جمال شورجه» از شبكه یك سیما پخش می‌شود.
هواپیمای سرگرد رضا ابراهیمی، خلبان نیروی هوایی، هنگام بازگشت از یك عملیات برون مرزی توسط پدافند سنگین یك منطقه ناشناس در خاك عراق مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد . رضا در این حادثه دو پایش را از دست می‌دهد، اما با اصرار خودش، همچنان به كار در نیروی هوایی ادامه می‌دهد. او قصد دارد محل پدافند ناشناس را شناسایی كند.
فرامرز قریبیان، اردلان شجاع كاوه، محمد كاسبی و پریسا شاهنده در فیلم سینمایی «دایره سرخ» از تولیدات سال 1374 به ایفای نقش پرداخته‌اند.
*«شهر كثیف»
پنجشنبه شب ساعت 23:30 فیلم سینمایی «شهر كثیف » به كارگردانی چریس فیشر از شبكه دو سیما پخش خواهد شد.
سانچو و دیوید عضو یك گروه پلیسی هستند كه ماموریت دارند با گنگ بازها روبه‌رو شده و با آنها مبارزه كنند و آنها را از بین ببرند. ستوان در روز ماموریت به سانچو و دیوید اطمینان خاطر می‌دهد كه هوای آنها را خواهد داشت و می‌گوید برای از بین بردن گنگ بازها و انجام ماموریتشان به بهترین نحو تلاش خود را به‌كار ببرند...
كلیفتون كالینز و كوبا گودینگ در فیلم سینمایی «شهر كثیف» به تهیه كنندگی دیوید هیلاری محصول سال 2005 آمریكا بازی كرده‌اند.
*«درخشش پنهان»
عصر روز جمعه ساعت 17:30 فیلم سینمایی «درخشش پنهـان» به كارگردانی «احمد معظمی» و تهیه كنندگی «محمد كمالی‌پور» از شبكه دو سیما پخش می‌شود.
در این فیلم با بازی امین زندگانی، شبنم قلی‌خانی، سعید داخ و سحر زكریا داستان امـیـر، مهندس معماری و درعین حال كارگردان سینما روایت می‌شود. او به همراه یكی از دوستانش به‌نام پدرام، در حال ساخت یك برج مسكونی هستند. همسر او سارا نیز به عنوان مهندس ناظر ساخت برج مشغول فعالیت است. با گذشت چند سال از زندگی مشترك آنها، دنیا دختر3 ساله‌شان از دنیا می‌رود و این مسئله روی امیر تاثیر بسیار بدی به جا می‌گذارد تا آنجا كه سارا را در این اتفاق مقصر می‌داند. این وضعیت ادامه دارد تا اینكه در اثر سقوط از ساختمان سارا نیز كشته می‌شود...
*«دو چشم بی‌سو»
فیلم سینمایی «دو چشم بی‌سو» به كارگردانی و نویسندگی محسن مخملباف پنجشنبه 8 اسفند ساعت 10 صبح از شبكه سه سیما پخش می‌شود.
این فیلم محصول سال 63 حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است و 101 دقیقه زمان دارد.
مشهدی ایمان پس از آنكه رزمنده‌ای از جبهه به روستا باز می‌گردد، هوای رفتن به جبهه جنگ به سرش می‌زند اما مشكلات مانع است. بنابراین، تصمیم می‌گیرد بدهی‌هایش را تمام و كمال بپردازد و دخترش را نیز به ازدواج خیراله، فرزند روحانی روستا در می‌آورد. اما فرزند نابینایش،نوراله، از همه دست وپا گیرتر است. او نوراله را به شهر می‌برد...
محمد كاسبی، مجید مجیدی و بهزاد بهزادپور از جمله بازیگران فیلم سینمایی«دوچشم بی‌سو» هستند.
*«دست‌های خالی»
فیلم سینمایی «دست‌های خالی» به كارگردانی «ابوالقاسم طالبی» پنجشنبه 8 اسفند ساعت 20:30 از شبكه سه سیما پخش می‌شود.
حوریه كه سالهاست از اسارت پدرش،امیرحسین، به دست عراقی‌ها می‌گذرد، نسبت به خروج‌های بی‌موقع مادرش، مریم، از منزل مشكوك است و این شك با تلفن‌های ناشناسی كه به او می شود و در آنها از تصمیم مریم برای ارتباط با یك مرد دیگر صحبت می‌شود افزایش می‌یابد. اما طولی نمی‌كشد حوریه متوجه می‌شود مادرش در این مدت به عیادت امیرحسین كه به تازگی آزاد شده و در بیمارستان به سر می‌برد می‌رفته است.
امیرحسین كه مبتلا به موج‌گرفتگی است به خانه باز می‌گردد ولی ازدحام‌های پیرامونی و آلودگی های صوتی حالش را متشنج می‌كند، ضمن آن كه تلفن‌های ناشناس این بار به او هم می‌شود و سلامتش را به مخاطره می‌اندازد...
مسعود رایگان، مرشد شاه محمدی، محمد ساربان، زنده یاد خسرو شكیبایی و مریلا زارعی در فیلم سینمایی «دست‌های خالی» محصول سال 1385 ایفای نقش كرده‌اند.
*«وقتی همه خواب بودند»
شبكه سه سیما فیلم سینمایی «وقتی همه خواب بودند» به نویسندگی و كارگردانی فریدون حسن‌پور را برای روز جمعه 9 اسفند ساعت 10صبح تدارك دیده است.
فیلم «وقتی همه خواب بودند» داستان بی بی سلیمه(با بازی گلاب آدینه)، مامای پیر و محبوب روستای تازه آباد در گیلان است كه بالاخره پس از سال‌ها انتظار، نوبت سفرش به خانه خدا رسیده.
بی بی در حال خداحافظی و حلالیت طلبی از اهالی روستا است كه نامه‌ای از سازمان حج و زیارت به روستا می‌رسد كه بی بی سلیمه به علت كهولت سن و بیماری نمی‌تواند به حج اعزام شود. این خبر آنچنان سنگین است كه هیچ كس جرأت گفتن آن را به بی بی سلیمه ندارد. آنان می‌دانند بی بی سلیمه كه در تمام این سال‌های طولانی، فرزندان روستا را به دنیا آورده در عوض گرفتن مزد از والدینشان، درخواست كرده كه دعا كنند او به سفر مكه برود. سرانجام مش كریم، حاضر می‌شود این خبر را به بی بی بدهد.
«وقتی همه خواب بودند» به تهیه كنندگی فرشته طائرپور، محصول مشترك خانه ادبیات و هنر كودكان و نوجوانان و كانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران است.
*«سیاره سرخ»
فیلم سینمایی «سیاره سرخ» به كارگردانی آنتونی هوفمان جمعه 9 اسفند ساعت 22:30 از شبكه سه سیما پخش می‌شود.
در سال‌های آینده كه زمین غیر قابل زیست شده است، گروهی فضانورد به مریخ می‌روند تا امكانات محیطی برای كوچ برخی به مریخ فراهم كند. در اثر حادثه‌ای تمام وسایل حیاتی و كمكی آنها از بین می‌رود و دیگر باید به خودشان تكیه كنند. در این میان یك روبات نیز از برنامه خارج و افراد گروه را به قتل می‌رساند...
وال كیلمر، كاری آن ماس و ترنس استمپ در فیلم سینمایی «سیاره سرخ» محصول سال 2000 بازی كرده‌اند.
*«برنامه كاری»
فیلم سینمایی «برنامه كاری» ساخته لارنت كونته پنجشنبه 8 اسفند ساعت15:40 از برنامه «سینما چهار» شبكه چهار سیما پخش می‌شود.
وینسنت، یك مشاور حقوقی، از كار بركنار می‌شود اما این موضوع را به همسر و سه فرزندش نمی‌گوید و لذا تمام روز را بیرون از خانه می‌گذراند و شب‌ها خواب آلود تا سوئیس می‌راند و در آنجا در اتومبیل خود می‌خوابد و در هتل‌ها و مراكز حقوقی پرسه می‌زند و عاقبت وانمود می‌كند كه در حال كار كردن در یك شغل جدید است. او برای جبران بی‌پولی، دوستان و همكاران سابق خود را مجاب می‌كند كه پول‌هایشان را توسط او برای سرمایه‌گذاری با بازگشت سریع در كشورهای تازه استقلال یافته سرمایه گذاری كنند...
ارلین ریكونینگ، كارین ویارد، سرژ لیوروزت، ژان پیرمگنوت و مونیك مگنوت در فیلم سینمایی «برنامه كاری» به نویسندگی رابین كامپیلو و لورن كانتر در محصول سال 2001 كشور فرانسه به ایفای نقش پرداخته‌اند.
*«روشنایی‌های لرزان»
فیلم سینمایی «روشنایی‌های لرزان» به كارگردانی و نویسندگی آندرس توماس جنسن جمعه 9 اسفند ساعت20:30 از برنامه «سینما 4»از شبكه چهار سیما پخش می‌شود.
این فیلم 109 دقیقه زمان دارد و در ژانر اكشن، كمدی و جنایی ساخته شده است.
توركیلد به یك تبهكار عمده به نام مستعار «اسكیـمـو» مقدار زیادی پول بدهی دارد كه نمی‌تواند آن را بپردازد و اسكیمو در عوض توركیلد را مجبور می‌كند كه یك كیف را بدون اینكه از محتویاتش مطلع شود، از یك دیپلمات یونانی بدزدد.
سورن پیلمارك، اولریخ تامسن، مدرمیكلسن، نیكلای لای كاس و سوفی گرابل در فیلم سینمایی«روشنایی‌های لرزان» محصول مشترك دانمارك و سوئد در سال 2000 بازی كرده‌اند.
*«یك تكه نان»
فیلم سینمایی «یك تكه نان» به كارگردانی «كمال تبریزی» و تهیه كنندگی ناصر عنصری پنجشنبه 8 اسفند ساعت13:30 از شبكه تهران پخش می‌شود.
زنی به نام عزیز كه توانایی خواندن قرآن را نداشته، ادعا می‌كند در امامزاده، سربازی برایش سوره مریم را خوانده و او نیز توانسته از آن پس قرآن را بیاموزد. كربلایی كه حافظ قرآن بوده برای تایید ادعای عزیز به همراه سربازی كه در بین راه دیده بود، عازم امامزاده می‌شود.
رویا نونهالی، رضا كیانیان، اسماعیل خلج، زنده یاد احمد آقالو، هومن سیدی، مریم بوبانی و بهنام وطن به عنوان بازیگران اصلی در این فیلم سینمایی ایفای نقش كرده‌اند.
*«كاكتبل»
فیلم سینمایی «كاكتبل» ساخته بوریس خلبنیكوف الكسی پوپو گربسكی 40 دقیقه بامداد روز جمعه از شبكه تهران پخش می‌شود.
پدر و پسری روسی از زادگاهشان در مسكو به راه می‌افتند تا به شهری به نام كاكتبل بروند كه در مسافت دوری از مسكو قرار دارد و خواهر پدر در آنجا زندگی می‌كند. پدر یك مهندس هواپیماست كه به خاطر شكست‌هایی كه در زندگی خورده تمام دارایی‌اش را از دست داده است. آنها درطول راه به افراد مختلفی بر می‌خورند...
گلب پوسكه پالیس و لیگورسرنیه ویكس در فیلم سینمایی «كاكتبل» محصول سال 2003 روسیه به ایفای نقش پرداختند.
*«اعتراف»
فیلم تلویزیونی«اعتراف» به تهیه‌كنندگی «امیرحسین شریفی» و كارگردانی «سعید عالم‌زاده» جمعه 9 اسفند ساعت 13:30 از شبكه تهران پخش می‌شود.
بازیگرانی چون جعفر دهقان، سپند امیرسلیمانی، نفیسه روشن، آرش مجیدی، پویا امینی، سیما مطلبی، شیوا بلوریان، محمدرضا رهبری، زویا امینی و فرحناز منافی ظاهر در فیلم تلویزیونی«اعتراف» به ایفای نقش پرداختند.
داستان این فیلم درباره قتلی است كه در آپارتمانی رخ می‌دهد. همه ساكنان این ساختمان مورد سوء ظن سرگرد قرار می‌گیرند. در پی‌گیری پلیس برای كشف راز این قتل و شناسایی قاتل، اتفاقات تازه‌ای روی می‌دهد كه پرونده را وارد مسیر پیچیده‌ای می‌كند...
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com