امیر جلال الدین چخماق یکی از سرداران و امرای شاهرخ تیموری و حاکم یزد با همکاری همسر خود فاطمه خاتون در جهت آبادانی یزد مجموعه‌ای شامل...
    
 مسئولان ميراث يزد بار ديگر حمام امير چخماق را زير خاك مدفون كردند.
حمام چخماق یزد که از دوران امیر جلال الدین چخماق باقی مانده، پس از حفاری سال 86،بار دیگر با تلی از خاک پوشانده شد.
 حمام چخماق یزد که از دوران امیر جلال الدین چخماق باقی مانده است ، پس از حفاری در سال گذشته و بیرون آمدن از دل خاک، بار دیگر با تلی از خاک پوشانده شد تا یکی از ْآثار تاریخی این شهر از دید بسیاری از علاقمندان به میراث و گردشگران پنهان بماند.
"ذات الله نیک زاد"، معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد دلیل اصلی مدفون شدن این بنای تاریخی در دل خاک را مانع بودن این حمام در فعالیت های اجتماعی می‌داند و می‌گوید: «این حمام تاریخی درست کنار جلوخان مسجد جامع یزد قرار دارد و مانع رفت و آمد مردم است و چون جلوی پیشخان اصلی است یعنی محل تلاقی خیابان و مسجد مانع بسیاری از فعالیت ها می‌شود.»
وی در گفت و گو با CHN گفت:« بنا به دلایل فوق این حمام پر شد و کف سازی انجام گرفت تا بعدها طرح ساماندهی تهیه و خیابان ها و کوچه های منتهی به مسجد ساماندهی و بعد این حمام احیا شود.»
وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح جامع تهیه نشده است؛ توضیح می‌دهد: «طرح جامع ساماندهی، تهیه نشده است و تنها طرح تفضیلی آماده شده ولی قرار است که این طرح آماده شود.»
نیک زاد در پاسخ به این سوال که آیا میراث فرهنگی نمی‌توانست طرحی را تهیه کند که این بنای تاریخی در آن حفظ شود بدون ایجاد مشکل برای رفت و آمدها، می‌گوید: «امکان این اقدام وجود ندارد برای اینکه طرح ساماندهی یزد باید در هماهنگی با سایر ارگان ها و نهادهای دولتی تهیه شود.»
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که متولیان مسجد مانع از ادامه حیات این حمام تاریخی شده اند، با تاکید به CHN می‌گوید: «که اصلا اینگونه نبوده است.»
با این وجود اکنون یکی از آثار تاریخی یزد زیر خروارها خاک دفن شده است در حالی که کشف آن پس از 600 سال فراموشی می توانست مجموعه امیر چخماق را کامل کند.
امیر جلال الدین چخماق یکی از سرداران و امرای شاهرخ تیموری و حاکم یزد با همکاری همسر خود فاطمه خاتون در جهت آبادانی یزد مجموعه ای شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و از همه مهمتر مسجد امیر چخماق را بنیان نهاده است.
این حمام تاریخی که دارای معماری منحصر به فردی به گفته کارشناسان میراث یزد است. این بنای تاریخی از سوی بسیاری از استادان مرمت مورد توجه قرار گرفته و تاکید شده باید حفاظت شود.
"داریوش شهرزادی" که یکی از کارشناسان حفاری این حمام تاریخی بوده است در این باره می گوید: «این حمام تاریخی معماری بسیار زیبا و ارزشمندی دارد. این سایت مورد کاوش قرار گرفت اما به دلایلی نامعلوم بار دیگر با تلی از خاک پر شد.»
به گفته وی دکتر آیت الله زاده باقرشیرازی؛ استاد مسلم مرمت هنگامی که در قید حیات بودند، از این بنای تاریخی بازدید کرده و تاکید کرد که باید ساماندهی و مرمت شود زیرا اثر مهمی در تاریخ معماری یزد به شمار می‌رود.
این حمام تاریخی می‌توانست در کنار سایر بناهای تاریخی امیر جلال الدین چخماق مجموعه گردشگری مناسبی به وجود آورد اما نبود تدابیر لازم باعث شده است که این بنای تاریخی در دل خاک مدفون شود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: ghalamnews.ir