جشنواره ادبی دبی در بحبوحه جنجالی ادبی برگزار می‌شود؛ جنجال بر سر سانسور در امارات متحده عربی و این ادعا که یک رمان...
  
در اولین جشنواره بین المللی ادبی در دوبی پیکان انتقاد به سمت سازمان دهندگان این جشنواره هدف گرفته شد، چون ظاهرا اجازه نداده اند در این برنامه رمانی در باره یک شیخ عرب همجنس گرا ارائه شود.
جشنواره ادبی دبی در بحبوحه جنجالی ادبی برگزار می‌شود؛ جنجال بر سر سانسور در امارات متحده عربی و این ادعا که یک رمان از شرکت در این جشنواره منع شده است.
به گزارش بی بی سی مناظره ای که مد نظر سازمان دهندگان این جشنواره بوده متوجه مسائل داخلی دوبی شده است.
ماجرای اولین جشنواره بین المللی ادبی در دوبی شاید جذابیت یک رمان پرفروش را نداشته باشد اما خالی از پیچیدگی های یک داستان پرماجرا هم نیست.
نیزه انتقاد به سمت سازمان دهندگان این جشنواره هدف گرفته شد، چون ظاهرا اجازه نداده اند در این برنامه رمانی در باره یک شیخ عرب همجنس‌گرا ارائه شود.
نویسنده و ناشر ناشناس رمان "فاصله میان ما"  چند ماه است که می‌دانند این کتاب در جشنواره ارائه نخواهد شد اما محافل ادبی و رسانه ها درست قبل از آغاز کار جشنواره و همچنین انتشار این کتاب از آن مطلع شده اند.
غوغایی که این موضوع به راه انداخت، باعث شد که مارگارت اتوود، نویسنده نامی‌کانادایی که قرار بود در این جشنواره شرکت کند و از مهمانان شاخص این برنامه تلقی می‌شد، از شرکت در این جشنواره صرف نظر کند.
خانم اتوود علت تحریم این جشنواره را سانسور و منع شدن این کتاب از شرکت در آن، اعلام کرد.
شمار دیگری از نویسندگان نیز تهدید کرده اند که در این جشنواره شرکت نخواهند کرد.
اما این کل ماجرا نیست. چاپ رمان مذکور در امارات متحده ممنوع نیست و سازمان دهندگان جشنواره می‌گویند از ورود این کتاب به جشنواره جلوگیری نکرده اند. آنها نیز مانند همه سازمان دهندگان جشنواره های ادبی، آثار شماری از نویسندگان را انتخاب کرده اند تا در این جشنواره شرکت دهند و این نویسنده یکی از آنها نبوده است.
اکنون خانم اتوود گفته است که تجدید نظر کرده و از طریق ارتباط ویدئویی در بحث این جشنواره در باره سانسور شرکت می‌کند.
اغلب جشنواره هایی که از این دست اند، تمایل زیادی دارند که از سانسور و منع کتاب فاصله بگیرند، اما جشنواره ادبی دوبی گرفتار هر دو موضوع شد. نتیجه این جنجال، اوج گرفتن بحث و جدل ها بر سر سانسور بوده است؛ بحث و جدلی که در عرصه ادبی نیاز مبرمی‌برای آن وجود دارد.
برای موخره این داستان نیز می‌توان آورد که شاید توفانی که بر سر رمان "فاصله میان ما" راه افتاد، باعث شود که فاصله ای که سانسور در جهان عرب ایجاد می‌کند، کمتر شود.
این جشنواره از فردا، 28 فوریه، آغاز می‌شود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jahannews.com