دانیل کریگ بازیگر اصلی این فیلم بیشتر برای بازی در نقش جیمز باند در...

فیلم‌های "قطب‌نمای طلایی"، "گومورا"، "ماجراجویی بزرگ موتادلو و فیلمون" و "مسافران زمان" نوروز از شبکه چهار پخش می‌شود.
حماسه فانتزی و 180 میلیون دلاری "قطب‌نمای طلایی" به کارگردانی کریس وایتز تولید مشترک سال 2007 آمریکا و بریتانیاست. این فیلم بر مبنای کتاب "سپیده شمالی" نخستین جلد از سه‌گانه برنده جایزه "نیروهای اهریمنی او" نوشته فیلیپ پولمن ساخته شده که اساسا نسبت به مذهب نگاهی تردیدآمیز دارد.

"قطب‌نمای طلایی" با بازی نیکول کیدمن و دانیل کریگ داستان دختری 12 ساله به نام لایرا (داکوتا بلو ریچاردز) اهل آکسفورد انگلستان و سفر او به قطب شمال و دنیایی دیگر است، جایی که در نبردی میان خیر و شر گیر می‌افتد.

کاتولیک‌های محافظه‌کار و پروتستان‌های انجیلی از مدت‌ها پیش از اکران فیلم در اوایل دسامبر 2007 آن را محکوم کردند. آنها اعتقاد داشتند نمایش این فیلم می‌تواند بچه‌ها را به خواندن کتاب‌های پولمن و دنیای تاریک و فردگرایانه آن ترغیب کند. اوایل اکتبر همان سال مجمع کاتولیک حقوق مذهبی و مدنی در نیویورک با تحریم "قطب‌نمای طلایی" آن را فیلمی دانست که به شکلی مخفیانه "الحاد را به بچه‌ها می‌فروشد."

واتیکان نیز با محکوم کردن "قطب‌نمای طلایی" آن را فیلمی توصیف کرد که دنیایی عاری از خدا را تبلیغ می‌کند. اوسرواتوره رومانو روزنامه رسمی واتیکان دسامبر 2007 در مقاله‌ای نوشت: تماشاگران صادق جز سرمای بزرگ حس دیگری در این فیلم پیدا نمی‌کنند.

در دنیای خلق شده پولمن، کلیسا و سازمان پرقدرت و مخوف Magisterium با آزمایش‌ها و تحقیقاتی بی‌رحمانه در ارتباط هستند که با هدف کشف ماهیت گناه صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنند بر واقعیاتی که مشروعیت و قدرت کلیسا را زیر سوال می‌برد، سرپوش بگذارند.

در فیلم ساخته شده از روی کتاب تمام ارجاعات به کلیسا حذف شده و کریس وایتز کارگردان فیلم سعی کرده از هر چیز که ممکن است توهین به کلیساروها تلقی شود، پرهیز کند. او تاکید کرد با حذف مضامین مذهبی جنجال‌برانگیز کتاب پولمن سعی کرده آن را به لحاظ تجاری ماندنی‌تر کند.

"قطب‌نمای طلایی" با 70 میلیون دلار فروش در آمریکا عملکردی نه چندان موفق داشت، اما در سطح بین‌المللی 302 میلیون دلار فروخت. این فیلم با واکنش متفاوت منتقدان روبرو شد.

ایان مکلن، ایان مک‌شین، سام الیوت و ایوا گرین دیگر بازیگران فیلم 113 دقیقه‌ای "قطب‌نمای طلایی" هستند. این فیلم در دو رشته نامزد اسکار بود و جایزه بهترین جلوه‌های ویژه تصویری را برد. دانیل کریگ بازیگر اصلی این فیلم بیشتر برای بازی در نقش جیمز باند در فیلم‌های "کازینو رویال" و "مایه آرامش" شهرت دارد.

 درام مافیایی "گومورا" به کارگردانی ماتیو گارونه یکی دیگر از فیلم‌های نوروزی شبکه چهار اتست. این فیلم بر مبنای رمان پرفروش روبرتو ساویانو ساخته شده و درباره مافیای کامورا در ناپل است.

"گومورا" با بازی نیکولو مانتا، جانفلیس ایمپاراتو و تونی سرویلو اولین بار ماه مه 2008 در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیئت داوران را برد. گارونه 39 ساله در فیلم 137 دقیقه‌ای "گومورا" زندگی پنج شخصیت را که مسیرشان با گروه مافیایی کامورا یکی می‌شود، مورد توجه قرار داده است.

او فیلم را با بازیگران غیرحرفه‌ای و مخفیانه در ناپل ساخت و سرویلو تنها بازیگر حرفه‌ای آن است. کتاب ساویانو که مبنای فیلم گارونه بوده از زمان انتشار در 2006 تاکنون بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته است.

این کتاب به 42 زبان نیز ترجمه شده است. ساویانو در کتاب خود با پرده برداشتن از دخالت گروه مافیایی کامورا در خرید و فروش اسلحه، ساختمان‌سازی و قاچاق مواد مخدر تصویری هولناک از این سندیکای جنایتکار ترسیم کرده و به همین دلیل سران مافیا دستور مرگ ساویانو را صادر کرده‌اند.

"گومورا" سال 2008 به نمایندگی از ایتالیا برای حضور در بخش اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان معرفی شد، اما از راه یافتن به فهرست نامزدهای نهایی بازماند. این فیلم در عین حال برنده پنج جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردان از بیست و یکمین دوره جوایز آکادمی فیلم اروپا شد. "مهمانان"، "مومیاگر" و "عشق اول" از دیگر ساخته‌های گارونه است.

 فیلم اسپانیایی "ماجراجویی بزرگ موتادلو و فیلمون" تولید سال 2008 و اقتباسی از یک مجموعه قصه‌های مصور اسپانیایی درباره دو جاسوس است. ادو سوتو، پپه ویوئلا، کارلوس سانتوس و جانفری توپرا در این 94 دقیقه‌ای بازی می‌کنند که در پنجاهمین سال خلق دو شخصیت موتادلو و فیلمون به نمایش درآمد.

کمدی حادثه‌ای "مسافران زمان" تولید سال 2000 ژاپن است. این فیلم را کاتسویوکی موتوهیرو کارگردانی کرده و تاکشی کانشیرو، اری فوکاتسو، ماسانوبو آندو و هیرویوکی ایکیوچی در آن بازی می‌کنند.

داستان "مسافران زمان" درباره سه مرد جوان یتیم است که برای تحقق آرزوی دوران کودکی خود و سفر به یک بهشت استوایی، تصمیم می‌گیرند از یک بانک سرقت کنند، اما ...

 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:mehrnews.com