شبکه اول سیما که سال گذشته دو فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» و «خون به پا می‌شود» را در نیمه نخست فروردین ماه به روی آنتن برد، قرار است امسال با پخش فیلم...
   
 
  احتمال پخش«مورد عجیب بنجامین باتن» ،«میلیونر زاغه‌نشین»و «بچه اشتباهی» در تعطیلات عید۸۸...
 
   اقدام سال گذشته تلویزیون در پخش فیلم‌های اسکاری در تعطیلات نوروزی، امسال نیز با پخش فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» برنده اصلی جوایز اسکار ۲۰۰۹ ادامه خواهد یافت. «میلیونر زاغه‌نشین» که امسال توانست ۸ جایزه از جوایز اسکار را به دست بیاورد، پیش از این نیز جوایز جهانی متعددی از جمله چهار جایزه از جوایز گلدن‌گلوب و جوایز متعدد دیگری از جشنواره‌های معتبر جهانی را دریافت کرده است.

شبکه اول

شبکه اول سیما که سال گذشته دو فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» و «خون به پا می‌شود» را در نیمه نخست فروردین ماه به روی آنتن برد، قرار است امسال با پخش فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» رکوردار پخش آثار معتبر و به روز جهانی در ایام نوروز باشد.گفته می‌شود این شبکه، حماسه رومانتیک «مورد عجیب بنجامین باتن» اثر دیوید فینچر و نامزد ۱۳ رشته و برنده سه جایزه اسکار امسال را نیز در لیست آثار نوروزی خود قرار داده است. «بچه اشتباهی» ساخته کلینت ایستوود با بازی آنجلینا جولی نیز از دیگر آثار هنوز اعلام نشده این شبکه برای پخش از ایام نوروز است. کلینت ایستوود که ۴ اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را برای «نابخشوده» و «دختر میلیون دلاری» دریافت کرده و ۶ بار نیز نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر و فیلمساز بوده، در این اثر به سراغ روایت داستانی واقعی براساس جی. مایکل استرازاینسکی رفته است.
شبکه ۲
از فیلم‌های خارجی که قرار است درایام نوروز از شبکه دو پخش می‌شود می‌توان به «کلاه چرمی‌ها» ساخته جرج کلونی، «ماجرای دسپرو» سیلوین چومت، «توطئه» و «توطئه ۲»، «میهمان»، «دنیای بدون دزد»، «شکست»، «گرگ آبی»، «آقای ۳۰۰۰»، «رستگاری» و «لونا روح یک وال»
اشاره کرد. «حول مالنا»، «اینجا بودن» و «حلقه» نیز از تله فیلم‌های ایرانی این شبکه هستند.
 شبکه چهار
اما شبکه چهار نیز که پخش فیلم‌های نوروزی آن از ۲۷ اسفند آغاز می‌شود، با پخش آثاری چون فیلم ایتالیایی «نخست‌وزیر» اثر پائولو سورنتینو، «مه» اثر فرانک دارابونت، فیلم حادثه‌ای‌-جنایی «مکس پین» به کارگردانی جان‌مور و آثار دیگری از سینمای جهان یکی از اصلی‌ترین نقش‌های جریان همیشگی آثار نوروزی تلویزیون را ایفا خواهد کرد.
فیلم هفت میلیون دلاری «نخست‌وزیر» با نام اصلی «ستاره» که در آخرین دوره جشنواره کن، جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد، درباره جولیو آندرئوتی سیاستمدار معروف ایتالیایی است که هفت دوره نخست‌وزیر این کشور بود. فیلم ترسناک «مه» ساخته فرانک‌ دارابونت نیز در برنامه پخش نوروزی این شبکه قرار دارد. شبکه چهار همچنین پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای روسیه را نیز برای پخش در این ایام در نظر گرفته است. «جزیره مسکونی» تولید سال ۲۰۰۸ روسیه به کارگردانی فئودور بوندارچوک با بودجه ۶/۳۶ میلیون دلاری بر مبنای رمان ۱۹۶۹ «زندانیان قدرت» نوشته آرکادی و بوریس استروگاتسکی ساخته شده و داستانی علمی-افسانه‌ای درباره سیاره‌ای با حکومت استبدادی را روایت می‌کند.
اما جشنواره فیلم‌های نوروزی شبکه چهار با فیلم ترسناک «غار» به کارگردانی بروس هانت و تولید سال ۲۰۰۵ آلمان و آمریکا آغاز خواهد شد. «مکس پین» اثر جان مور از دیگر فیلم‌های نوروزی این شبکه است که بر مبنای یک بازی رایانه‌ای معروف به همین نام ساخته و سال ۲۰۰۱ به بازار آمد. تریلر جنایی «۹ ملکه» اثر فابین بیلینیسکی، «در آئینه» ساخته الکساندر آژا فیلمساز فرانسوی، کمدی رمانتیک «غذای چینی» به کارگردانی تسویی هارک و تولید سال ۱۹۹۵ هنگ‌کنگ و آثار دیگری چون «ماجراجویی بزرگ موتا دلو و فیلمون» و «مسافران زمان» از دیگر فیلم‌هایی هستند که در ایام نوروز از این شبکه پخش می‌شوند.در لیست فیلم‌های نوروزی شبکه چهار آثار دیگری چون «قطب‌نمای طلایی» به کارگردانی کریس وتیز و با بازی نیکول کیدمن، «هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها» ساخته جان هاگز، «پانچوویلا» محصول سال ۲۰۰۳ آمریکا و «کلیدهای خانه» محصول مشترک ایتالیا و فرانسه در سال ۲۰۰۴ دیده می‌شود.
شبکه تهران
شبکه تهران نیز امسال ۲۱ عنوان فیلم نوروزی را برای پخش آماده کرده که در میان آنها هفت فیلم خارجی محصول ۲۰۰۸ دیده می‌شود.«تحت تعقیب» ساخته تیمور بکمامبتوف با بازی آنجلینا جولی، «هالک شکست‌ناپذیر» اثر لویی لتریه و با بازی ادوارد نورتون، «قتل عادلانه» با بازی رابرت دونیرو و آل‌پاچینو، «جنگ‌سالاران»، پیتر چان با نقش‌آفرینی جت لی، «به نام پادشاه» اثر اووه بول و «مارهای آناکوندا ۲» ساخته دوایت اچ. لتیل، برخی از آثار نوروزی شبکه تهران هستند که در کنار آثار دیگری چون «سرزمین ستمدیده: عراق» از سردار آکار، «قیام اژد‌ها» ساخته دنیل لی، «الواح زرین» کانگ چن، «کلاهبرداران» ریدلی اسکات، «عنکبوت‌های یخی» تیبورتاکاش و «کوسه‌های خشمگین» دنی لدنر قرار می‌گیرند.«قیام اژدها» و «تماس تصادفی» از آثار سال ۲۰۰۸ سینمای هنگ‌کنگ و «الواح زرین» محصول ۱۹۷۰ این کشور است که نوروز امسال از شبکه تهران پخش خواهند شد. به لیست آثار هنگ‌کنگی شبکه ۵ می‌توان «جنگ‌سالاران» اثر پیتر چان هوسان را نیز اضافه کرد که در ۱۲ بخش نامزد جوایز «اسب طلایی» جشنواره تایوان بوده است.«به شمال خوشامدید» ساخته دنی بویل پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۸ فرانسه و فیلم پرفروش ۱۰ هزار سال قبل از میلاد اثر رولند امریش در سال ۲۰۰۸ از دیگر فیلم‌های خارجی هستند که نوروز امسال از شبکه تهران پخش خواهند شد.«چند روز مهربانی» سعید اسدی، «مادرزن سلام» خسرو ملکان، «آب و آئینه» پوریا آذربایجانی از فیلم‌های ایرانی نوروزی این شبکه هستند.
شبکه سوم
برخلاف شبکه تهران که اکثر آثار خود را از فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای انتخاب کرده و یا شبکه چهار که آثار پر سر و صدای سینمای دنیا را در لیست فیلم‌های نوروزی خود قرار داده، گویا شبکه سه قرار است آثارش را از ژانر کمدی - خانوادگی انتخاب کند. اگر چه هنوز نام هیچیک از این آثار اعلام نشده است.   
    
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: aftab.ir