توصیه‌های مرا سرسری نگیرید. من حدود 40 سال است كه در ایران به نویسندگی، كارگردانی و تهیه‌ی فیلم‌های سینمایی...
 
 

علیرضا داودنژاد كارگردان سینما به بهانه ورود نمایندگان آكادمی اسكار به ایران خطاب به «باراك اوباما» نامه‌ی سرگشاده‌ای را منتشر كرد.

در متن این نامه خطاب به اوباما آمده است: «توصیه‌های مرا سرسری نگیرید. من حدود 40 سال است كه در ایران به نویسندگی، كارگردانی و تهیه‌ی فیلم‌های سینمایی مشغول هستم.

ریشه ناامنی دنیا در «حق وتو» موجود در سازمان ملل و شورای امنیت است. «حق وتو» یعنی حرف آخر از آن كسی است كه سریع‌تر و بیشتر آدم می‌كشد.

تا همه نقاط زمین در هدف هزاران موشك با كلاهك‌های هسته‌ای قرار دارد، حرف‌زدن از صلح، عدالت و آزادی، بازی با كلمات است.»

كارگردان مصائب شیرین در ادامه آورده است: «توصیه اول من به شما این است كه داوطلبانه از «حق وتو» صرف نظر كنید و یك جانبه به امحاء تسلیحات هسته‌ای بپردازید.

اعلام كنید كه آمریكا در دوران ریاست‌جمهوری شما هرگز از حق وحشیانه «وتو» استفاده نمی‌كند و برای انهدام كلاهك‌های هسته‌ای خود برنامه‌ای زمان‌بندی شده ارایه می‌دهد.

توصیه آخر من این است كه به‌دنبال سیاست‌های فرهنگی پیشینیان خود نباشید و یاران‌تان را از هرگونه كلك سوار‌كردن برای سلطه دوباره هالیوود برتالار‌های نمایش فیلم در كشور ایران برحذر دارید. آمریكا یك‌بار با حمایت از استبداد و همكاری با سانسور سینمای ایرانی را، از زندگی ایرانی جدا انداخت و جریان تولید داخلی ما را در پیشگاه واردات فیلم خارجی قربانی كرد. سینمای زمین خورده ایران بار دیگر با انقلاب روی پای خود ایستاد و اینك سی سال است برای بقاء مبارزه می‌كند.

ما دشمنان این سینما را هرجا كه باشند، نمی‌بخشیم. راستی كدام سخت‌تر است، صرف‌نظر از «حق وتو» یا چشم‌پوشی از سلطه دوباره بر سینمای ایران»؟

راه سختی پیش‌رو دارید. شما را دعا می‌كنم، فقط راه راست گمراهی ندارد.»

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:fardanews.com