سقف این بنا که در مجاورت موزه مردم‌شناسی ورزنه قرار گرفته است، در اثر بارندگی و کندن افراد بی‌هویت...

مدتی است که انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی ورزنه درصدد برآمده است که نسبت به حفظ آثار تاریخی باارزش شهر دست یاری را به سوی فرهنگ دوستان این مرز و بوم دراز کند.

یکی از آثاری که بنا به اظهار عقیده خیلی از کارشناسان معماری منحصربفرد تلقی می‌شود سقف اتاق گچبری شده خانه تاریخی میرمیران است که متعلق به عهد صفوی است و روزگاری کسی جرات وارد شدن به آن بدون اجازه را نداشته است. ولی متاسفانه در سال‌های اخیر پای افرادی به این اتاق باز شده است که در پی گنج هستند و هر روز با وارد آوردن ضرباتی مهلک بر پی این بنای با ارزش به زودی شاهد حذف کامل آن خواهیم بود.
سقف این بنا که در مجاورت موزه مردم‌شناسی ورزنه قرار گرفته است، در اثر بارندگی و کندن افراد بی‌هویت به سرعت درحال از بین رفتن است و این سقف؛ حکایت‌های زیادی را در دل خود دارد. ازجمله مضامین عرفانی و داستانه‌ای نقاشی شده خسرو و شیرین، میدان کارزار نقش جهان و سپاهیان صفوی، حیوانات اسطوره‌ای مانند اژدها، سیمرغ، فرشتگان که همگی بسیار زیبا طراحی شده‌اند. تقارنی را که در این طرح می‌بینیم حیرت هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد ولی متاسفانه این بنا در تملک بخش خصوصی است و هیچ کاری برای نجات آن و انتقال این میراث گران‌بها به نسل‌های بعد اتفاق نیافتاده است. لذا دست یاری را به سوی هنرمندان و میراث‌دوستان عزیز دراز کرده تا برای حفظ این بنای تاریخی ما را یاری دهند.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:chn.ir