دوستان او سفری سه روزه به شمال ترتیب داده‌اند و زنی جوان به نام الی نیز آنها را همراهی می‌کند، اما او ناپدید می‌شود و...

 

فیلم سینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی در بخش مسابقه داستانی سینمای جهان هشتمین جشنواره فیلم ترایبکا رقابت می‌کند که رابرت دنیرو از بانیان آن است.

ورایتی اعلام کرد در مجموع 12 فیلم در بخش مسابقه داستانی سینمای جهان جشنواره ترایبکا 2009 حضور دارند و آثار انتخاب شده ترکیبی از فیلم‌های آشنا و ناآشنا هستند.

«درباره الی» فرهادی فوریه پیش جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره برلین را از آن خود کرد. ترانه علیدوستی ، شهاب‌ حسینی ، مانی حقیقی ، گلشیفته فراهانی ، مریلا زارعی ، رعنا آزادی‌ور ، احمد مهرانفر ، صابر ابر و پیمان معادی در این فیلم بازی کرده‌اند.

 «درباره الی» چهارمین فیلم فرهادی پس از «رقص در غبار» ، «شهر زیبا» و «چهارشنبه ‌سوری» و داستان جوانی به نام احمد است که پس از سال‌ها زندگی در اروپا از همسر آلمانی خود جدا شده و برای آغاز زندگی جدید به ایران بازمی‌گردد.

دوستان او سفری سه روزه به شمال ترتیب داده‌اند و زنی جوان به نام الی نیز آنها را همراهی می‌کند، اما او ناپدید می‌شود و این مسئله پرده از تنش‌های بین اعضای گروه برمی‌دارد.

فیلم آمریکایی «کسوف» به کارگردانی کانر مکفرسن نمایشنامه‌نویس نامزد جایزه تونی ، «بچه ماهی» لوسیا پوئنزو فیلمساز آرژانتینی سازنده فیلم تحسین‌شده XXY و کمدی «خونسرد باش» مایکل پالیش با بازی وینونا رایدر و هیلاری داف از دیگر فیلم‌های مطرح بخش مسابقه داستانی سینمای جهان جشنواره ترایبکا هستند.

هیئت داوران این بخش برندگان جوایز بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین فیلمساز داستانی تازه‌کار (فیلم اول یا دوم) و بهترین بازیگر مرد و زن یک فیلم بلند داستانی را انتخاب می‌کنند.

12 فیلم نیز برای نمایش در بخش مسابقه مستند سینمای جهان جشنواره انتخاب شده‌اند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به مستند سیاه و سفید «گراپا» به کارگردانی خوزه پادیلا اشاره کرد که سال 2008 با فیلم «یگان ویژه» جایزه خرس طلایی جشنواره برلین را برد.

فیلم جدید او به موضوع گرسنگی جهانی می‌پردازد. در این بخش نیز جوایز بهترین مستند بلند و بهترین مستندساز تازه‌کار (فیلم اول یا دوم) اعطا می‌شود. 14 فیلم داستانی و مستند نیز در بخش دیسکاوری / کشف جشنواره ترایبکا پخش می‌شود.

در مجموع 86 فیلم از 33 کشور در هشتمین جشنواره فیلم ترایبکا حضور دارند که در مقایسه با پارسال 28 درصد کمتر است.

در این میان 48 فیلم اولین بار در دنیا، پنج فیلم اولین بار در سطح بین‌المللی، 14 فیلم اولین بار در آمریکای شمالی و سه فیلم اولین بار در آمریکا پخش می‌شود. اسامی فیلم‌های دیگر بخش‌های جشنواره در روزهای آینده اعلام می‌شود.

هشتمین جشنواره فیلم ترایبکا 22 آوریل (دوم اردیبهشت 88) با اولین نمایش جهانی فیلم کمدی «هر چه نتیجه‌بخش باشد» به کارگردانی وودی آلن آغاز می‌شود و تا سوم مه (13 اردیبهشت) در نیویورک ادامه دارد.

«رابرت دنیرو» بازیگر سرشناس آمریکایی به همراه «جین رزنتال» ، تهیه‌کننده آمریکایی و همسرش «کرگ هاتکوف» جشنواره ترایبکا را سال 2002 در واکنش به 11 سپتامبر راه‌اندازی کردند. ترایبکا نام محله‌ای نزدیک برج‌های دوقلو در نیویورک است.

این جشنواره از اولین دوره برگزاری در سطح جهان مورد توجه قرار گرفت و سالانه بیش از دو میلیون بازدیدکننده و حدود 420 میلیون دلار درآمد دارد.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:jamejamonline.ir