مقبره‌ی او سال 1903 میلادی توسط كارتر ـ باستان‌شناس ـ كشف شد، هرچند در سال‌های بعد و پس از انجام آزمایش DNA...


عطر تنها ملكه‌ی مصری كه از آن برای بیان قدرت خود استفاده می‌كرد، به انسان‌های دنیای مدرن معرفی می‌شود.
به نقل از ساینس‌دیلی، با گذشت چند سال از كشف مقبره‌ی تنها فرعون زن مصر ـ هاتشپسوت (Hatshepsut) ـ و كشف آثار تاریخی متعددی با قدمت 3500 سال در این مقبره، از جمله یك بسته‌ی حاوی عصاره‌ی ساخت عطر، محققان دانشگاه بن (Bonn) آلمان قصد دارند، عطر و بوی حاصل از این عصاره‌ها را كه سال‌ها مورد استفاده‌ی هاتشپسوت بوده است، تولید كنند.
هاتشپسوت حدود سال 1479 پیش از میلاد مسیح (ع) به فرمانروایی مصر رسید و علاقه‌ی زیادی به هنر و عطرهای خوشبو داشت.
به گفته‌ی مصر‌شناس دانشگاه بن، هاتشپسوت در طول عمر خود، چندبار به منطقه‌ی پونت (Punt) در كشور اریتره‌ی كنونی سفر و در این سفرها، گیاهان خوشبو را از این منطقه به مصر وارد كرد و از آن‌ها برای ساختن عطر سود برد.
اكنون با گذشت هزاران سال، محققان پس از تجزیه و تحلیل عصاره‌ی خشك‌شده‌ی این عطر، قصد دارند نوع خاصی از عطر را كه ملكه‌ی مصر از آن برای معرفی و بیان قدرت خود استفاده می‌كرد، به انسان‌های دنیای مدرن معرفی كنند.
هاتشپسوت تنها فرعون زن مصری است كه جانشین فرزندخوانده‌ی سه ساله خود شد و حدود 22 سال بر قلمرو تمدن مصر باستان این حكومت كرد. مقبره‌ی او سال 1903 میلادی توسط كارتر ـ باستان‌شناس ـ كشف شد، هرچند در سال‌های بعد و پس از انجام آزمایش DNA هویت‌اش مشخص شد. در مقبره‌ی هاتشپسوت علاوه بر بسته‌ی حاوی عصاره‌ی عطر، آثار تاریخی متعددی از جمله جواهرات زیبا و مجسمه‌های ساخته‌شده از عاج فیلم همراه هزاران اثر تاریخی ارزشمند كشف شدند.
هاتشپسوت احتمالا براثر ابتلا به سرطان یا التهاب شدید مفاصل مرده است.

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir