جرج اورول زمانی كه كار نگارش این كتاب خود را تمام كرد، یك نسخه از آن را برای الیوت فرستاد. وی خیلی مایل بود...

 انتشار عمومی نامه «تی سی الیوت» به «جرج اورول»، بحث‌های تازه‌ای را در محافل ادبی دامن زده كه تا قبل از این، كمتر كسی به آن توجه می‌كرد.
 
انتشار یك سند تازه حكایت می‌كند كه «تی‌ اس الیوت» ناشر و شاعر آمریكایی كتاب «فلعه حیوانات» نوشته «جرج اورول» را به عنوان یك كار غیرقابل قبول رد كرد.
جرج اورول زمانی كه كار نگارش این كتاب خود را تمام كرد، یك نسخه از آن را برای الیوت فرستاد. وی خیلی مایل بود نظر الیوت را درباره قصه‌اش بداند.
اما الیوت برخلاف انتظار اورول كتاب وی را پس زد و آن را نوشته‌ای خطاب كرد كه نمی‌تواند خواننده‌اش را به حد كافی مجاب كند.
در عین حال الیوت لحن كتاب را مورد انتقاد قرار داد و آن را «تروتسكی» خواند.
اما گذشت زمان ثابت كرد كه الیوت اشتباه می‌كند. اگر چه الیوت این كتاب را در شركت انتشاراتی خود منتشر نكرد، اما اورول موفق شد آن را در جای دیگری به چاپ برساند.
«قلعه حیوانات» خیلی زود تبدیل به یكی از پرخواننده‌ترین كتاب‌های زمان خود شد و هنوز هم در سطح زیادی تجدید چاپ می‌شود.
اما منتقدان ادبی با عنایت به این مسئله، یك سئوال اساسی را مطرح می‌كنند.
آن‌ها می‌پرسند چند شاهكار ادبی دیگر در طول دهه‌های مختلف نوشته شده، ولی به دلیل نبود ناشر (و یا مخالفت آن) امكان چاپ پیدا نكرده است!
از آن جا كه این كتاب‌ها چاپ نشده و در معرض دید و قضاوت عموم مردم قرار نگرفته، نمی‌توان با قاطعیت درباره وجود یا عدم وجود چنین كتاب‌هایی صحبت كرد.
در عین حال، منتقدان ادبی این مسئله را نیز مطرح می‌كنند كه چرا یك ناشر باید تعیین كننده اصلی میزان ارزش و اعتبار یك نوشته باشد.
امتناع الیوت از انتشار كتاب آینده نگرانه اورول باعث شد تا شركت انتشاراتی Faber And Faber شانس انتشار یكی از موفق‌ترین آثار ادبی تمام دوران را از دست بدهد.
احتمالا الیوت بعدها از نوع قضاوت و داوری خود نسبت به كتاب اورول پشیمان شد. ولی این نكته را هیچ وقت به صورت رسمی در جایی عنوان نكرد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com