تایتانیك در آن زمان به عنوان مجلل ترین و بزرگترین كشتی مسافربری تاریخ جهان معرفی گردید. سازندگان تایتانیك این كشتی غول آسا را...

 87 سال پیش، در شب 14 و بامداد 15 آوریل سال 1912 میلادی، كشتی غول پیكر مسافربری تایتانیك و شاهكار صنایع كشتی سازی آن زمان در سفر افتتاحیه اش از بندر سوتهامپتون انگلستان به مقصد نیویورک به یك كوه یخ برخورد كرد و در اعماق آبهای سرد اقیانوس اطلس غرق شد.
 
این فاجعه دریایی رسانه ای ترین فاجعه دریایی تمام دوران ها و یكی از مرگبارترین آنها محسوب می‌شود.
ساخت كشتی تایتانیك به طول 269 متر در روز 31 مارس سال 1909 میلادی در حوضچه خشك كارخانه كشتی سازی انگلیسی هارلند اند وولف در بلفاست آغاز شد. این كشتی به سفارش شركت كشتی رانی وایت استارلین ساخته شد.
تایتانیك در آن زمان به عنوان مجلل ترین و بزرگترین كشتی مسافربری تاریخ جهان معرفی گردید. سازندگان تایتانیك این كشتی غول آسا را غرق ناپذیر می‌دانستند، سرانجام ساخت كشتی خاتمه یافت.
در روز 10 آوریل سال 1912 میلادی در ساعت 13 و 30 دقیقه كشتی تایتانیك نخستین سفر خود را از بندر سوتهامپتون انگلستان به سوی نیویورك با 2207 سرنشین آغاز كرد.
در شب یكشنبه 14 آوریل در ساعت 22 و 55 دقیقه كشتی كالیفرنین كه در طول سواحل كانادایی (تر نوو) ایالت كبك حركت می‌كرد از فاصله نه چندان دور از تایتانیك عبور كرد و ناخدای آن وجود یك كوه یخ را به ناخدای تایتانیك اطلاع داد.
اما ناخدا و نیز صاحب كشتی كه می‌خواستند ركورد سرعت در عبور از اقیانوس اطلس را از خود برجا بگذارند به این هشدار توجه نكردند.
فاجعه در ساعت 23 و 40 دقیقه رخ داد. دیده بان بسیار دیر متوجه كوه یخ شد و دیگر برای حركت به عقب دیر شده بود.
تایتانیك به كوه یخ برخورد كرد و شكاف هایی در بدنه آن ایجاد شد كه بزرگترین آنها 4 متر طول و یك سانتی متر عرض داشت.اندك اندك آب سرد اقیانوس وارد كشتی تایتانیك می‌شود بی آن كه بتوان كاری برای نجات آن انجام داد.
سرانجام این غول دریایی پس از آنكه بدنه آن به دو نیم شد 4 ساعت بعد به اعماق یخ زده اقیانوس اطلس فرو می‌رود.تنها كشتی كارپاتیا كه در نزدیكی محل حادثه بود توانست به كمك تایتانیك بشتابد و فقط موفق شد 705 نفر از بازماندگان را نجات دهد.
به این ترتیب، در شب 14 و بامداد 15 آوریل سال 1912 میلادی، كشتی غول پیكر تایتانیك و شاهكار صنایع كشتی سازی آن زمان پس از برخورد با یك كوه یخ بدنه اش به دونیم شد و در اعماق اقیانوس اطلس ناپدید شد.
به دلیل بی تدبیری ناخدا و افسران تایتانیك قایق های نجات بدون آن كه ظرفیت آنها كامل شوند به آب انداخته شدند.
اغلب مسافران بخت برگشته قسمت درجه سه كه در بخش تحتانی تایتانیك قرار داشت، شانسی برای نجات خود نمی‌یابند و از مجموع 2207 سرنشین فقط 705 نفر جان سالم به در می‌برند.
تایتانیك غول دریایی آن زمان كه تصور می‌شد غرق ناپذیر باشد به دلیل خودخواهی ناخدا و مالكش سرنوشت شومی‌داشت.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir