مسجد جامع شهر كهن دقیانوس با 4 هزار متر مربع وسعت دارای تك مناره، بخش شبستانی، گچبری‌های بسیار نفیس و...
 

به گزارش خبرگزاری فارس از كرمان، در آیین رونمایی از این مسجد سید‌مهدی موسوی معاون سازمان میراث فرهنگی كشور، محمد‌حسین فراهانی مدیركل موزه‌های كشور، مسئولان استانی و محلی و جمع كثیری از اقشار مختلف جیرفت حضور داشتند.
مسجد جامع شهر كهن دقیانوس با 4 هزار متر مربع وسعت دارای تك مناره، بخش شبستانی، گچبری‌های بسیار نفیس و زیبای منقوش است و پیش‌بینی كارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر توسعه این مسجد تا 6 هزار متر‌مربع برآورد شده است.
تا‌كنون چهار فصل كاوش در شهر دقیانوس صورت گرفته كه با فصل فعلی كاوش، مسجد جامع شهر كهن دقیانوس سه فصل مورد كاوش باستان‌شناسی قرار گرفته است و بخشی از صحن هنوز مشخص نیست و خاكبرداری تمام محوطه صحن مسجد جامع دقیانوس انجام نشده، بنابراین ممكن است ورودی‌های دیگری هم به مسجد وجود داشته باشد كه هنوز مشخص نیست و در حال حاضر تنها ورودی شمال شرقی و جنوب غرب نمایان شده است.
همچنین دیوار دور این مسجد به طور كامل مشخص نشده، اما نقشه آن مشخص است و چهارمین فصل كاوش تا دهم اردیبهشت ادامه دارد و قرار است این منطقه به سایت موزه تبدیل شود و شهر كهن دقیانوس با محوطه تاریخی، 12 كیلومتر مربع وسعت دارد و دارای خیابان‌ها و میدان گاه‌ها است، بنابراین ادامه كاوش در آن می‌تواند مسیر گردشگری خوبی را فراهم كند.
براساس توافق پژوهشكده باستان شناسی و سازمان میراث فرهنگی مقرر شده است كه كاوش‌های باستان شناسی در یك برنامه پنج ساله انجام و همچنین برای ساماندهی سایت موزه و جذب گردشگر برنامه‌ریزی شود.
در حال حاضر این منطقه مورد بازدید گردشگران قرار دارد و باید به امكانات مورد نیاز یك سایت موزه، همچون تابلوهای راهنما، نورپردازی و غیره مجهز شود.

 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture