به نقل از آركئولوژی‌نیوز، یكی از باستان‌شناسان دانشگاه هاروارد آمریكا كه از سال‌ها پیش مشغول بررسی ظرف‌های سفالی باقی‌مانده از تمدن مایا...

با بررسی نقوش ظرف‌های سفالی متعلق به تمدن مایا، بخشی از رازهای شیوه‌ی حكومت این تمدن آشكار شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از آركئولوژی‌نیوز، یكی از باستان‌شناسان دانشگاه هاروارد آمریكا كه از سال‌ها پیش مشغول بررسی ظرف‌های سفالی باقی‌مانده از تمدن مایا در موزه‌های مختلف جهان، بویژه موزه‌ی پن (Penn) آمریكاست، اعلام كرد كه با بررسی تصاویر نقش‌بسته روی ظرف‌های سفالی، موفق به كشف بخشی از رازهای نحوه‌ی حكومت امپراطوری این تمدن ناشناخته بر بخش‌های وسیعی از قاره‌ی آمریكای جنوبی شده است.
به گفته‌ی او، بخش اعظم ظرف‌های سفالی منقوش كه در جریان این پروژه‌ی علمی از آن‌ها استفاده شده است، ظرف سفالی‌اند كه سال‌ها پیش در نزدیكی روستای چاما (Chama) در كشور گوآتمالا كشف شده‌اند و اكنون در موزه‌ی پن نگهداری می‌شوند.
وی هم‌چنین براساس مطالعه‌ی نقوش ظرف‌های سفالی دریافته كه سیاست‌گذاری برای حكومت در میان مردم تمدن مایا و توسط گروهی از جوانان باهوش هر قبیله همراه امپراطور انجام می‌شده است؛ ولی هر كدام از این افراد درجه‌ی خاص اجتماعی ویژه‌ی خود را داشته‌اند و میزان قدرت آن‌ها براساس درجه‌ی اجتماعی‌شان بوده كه براساس نوع رنگی كه صورت خود را با آن رنگ‌آمیزی می‌كردند، به دیگران اعلام می‌شده است. هم‌چنین یكی از پیش‌شرط‌های كسب قدرت سیاسی، شكار یك ببر و انجام اعمال بسیار سخت بوده است.
مردم تمدن مایا سال‌ها در منطقه‌ی آمریكای جنوبی زندگی می‌كردند تا این‌كه این تمدن كه هنوز بسیاری از رازهای آن ناشناخته باقی مانده است، در سال 1512 توسط اسپانیایی‌ها نابود شد.
قرار است، نتایج این تحقیقات توسط دانشگاه هاروارد انتشار یابند.

گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture