پلیس برزیل روز سه‌شنبه دو تابلو نقاشی به سرقت رفته متعلق به پابلو پیکاسو و کاندیدو پورتیناری را که در مجموع 56 میلیون دلار ارزش دارند، در شهر سائوپولو پیدا و دو نفر را در این ارتباط دستگیر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این دو تابلو نقاشی ارزشمند ماه گذشته میلادی از موزه هنر به سرقت رفته بودند و سخنگوی پلیس سائوپولو بدون ذکر محل دقیق پیدا شدن تابلوها از انتقال آنها به دایره تحقیقات جرایم سازمان‌یافته و دستگیری دو مظنون خبر داد.

این دو تابلو یکی "پرتره سوزان بلاچ" متعلق به پیکاسو با ارزش تقریبی 50 میلیون دلار و دیگری "کارگر قهوه" اثر پورتیناری نقاش برزیلی است که گفته می‌شود حدود شش میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. جالب اینکه هیچکدام از این دو تابلو نقاشی گرانقیمت بیمه نشده بودند.

 

تابلو "پرتره سوزان بلاچ" پیکاسو

خبر کشف دو تابلو نقاشی مسروقه درست ساعاتی پس از آن منتشر شد که رئیس واحد ویژه مبارزه با جرایم سازمان‌یافته پلیس برزیل اعلام کرد تابلوها به احتمال زیاد برای فروش در بازارهای زیرزمینی و غیرقانونی اشیاء و آثار هنری به خارج از مرزهای این کشور منتقل شده‌اند.

مقام‌های رسمی پلیس و موزه هنر سائوپولو پیشتر گفته بودند سرقت تابلوهای پیکاسو و پورتیناری از این موزه کاملا به صورت حرفه‌ای انجام شده و سارقان روز 20 سپتامبر در غیبت نگهبانان موزه این دو تابلو در کمتر از چهار دقیقه از دو اتاق جداگانه برداشته و به خارج از موزه منتقل کرده‌اند.

سه سارق برای ورود به ساختمان موزه از یک جک خودرو و یک اهرم استفاده کرده بودند، ضمن اینکه یکی از همدستان آنها هم در بیرون ساختمان مراقب اوضاع بوده و اطلاعات را با تلفن همراه به همکارانش منتقل می‌کرده است. به گفته پلیس، وسایل مورد استفاده سارقان و همینطور گوشی سارقان در محل ارتکاب جرم باقی مانده بود.

دوربین‌های مخفی و امنیتی موزه هنر سائوپولو جریان کامل سرقت را ضبط کرده‌اند، اما مشکل اصلی این است که این دوربین‌ها به سیستم زنگ هشدار مجهز نیستند و طبق آنچه در فیلم دیده می‌شود، سارقان با خیال راحت و اطلاع از این موضوع عملیات خود را انجام داده‌اند.

تابلو "پرتره سوزان بلاچ" پیکاسو یکی از ارزشمندترین تابلوهای موجود در موزه هنر سائوپولو برزیل به شمار می‌رود و به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که یکی از معدود نمونه‌های بجامانده از نقاش سرشناس اسپانیایی در این کشور است. تابلو پورتیناری هم از بهترین آثار نئورئالیستی او محسوب می‌شود.