سخنان جنجالی داریوش مهرجویی: پزشکان احمق کیارستمی را کشتند!!
مراسم یادبود عباس کیارستمی در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور جمع زیادی از هنرمندان برگزار شد. در ادامه گزارشی از این مجلس ترحیم خواهید خواند.

مراسم ترحیم عباس کیارستمی

مراسم ترحیم هنرمند سینمای ایران زنده یاد عباس کیارستمی در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

*شجاع‌نوری: کیارستمی به شادی روح نیازی ندارد

علیرضا شجاع‌نوری مجری یادبود مراسم ختم عباس کیارستمی در ابتدای مراسم گفت: خوشحال نیستم به بهانه نبودن این هنرمندی که مثل هیچکس نبود، در اینجا باشم و شما عزیزان را به دیدار بنشینم. هر لحظه بیشتر غیبتش بر خودمان و اطرافمان سخت‌تر می‌شود و غم بزرگی را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: برگزاری مجلس یادبود برای هنرمندی که مثل هیچ هنرمندی دیگری نبود بسیار سخت است مخصوصاً برای ما که احساس می‌کنیم هر کداممان به او نزدیک‌تریم. ما هیچ چارچوبی برای این مراسم در نظر نگرفتیم تنها برای اینکه یکدیگر را ببینم و آرام شویم در کنار هم جمع شدیم. او به شادی روح نیازی ندارد زیرا من مطمئنم او شاد شاد است. ما در کنار هم باید قدر یکدیگر را بدانیم. کیارستمی مثل هیچکس نبود.

شجاع‌نوری مجری مراسم یادبود عباس کیارستمی به قاعده رسم ژاپنی‌ها از دوستان شرکت‌کننده در این مراسم خواست تا با خاطره‌ای از کیارستمی یاد کنند. بهمن فرمان آرا از دوستان قدیمی کیارستمی در شرایطی که گریه می‌کرد و امکان حرف زدن برای او فراهم نبود گفت: قرار ما این نبود قسمتی از شعر کیارستمی برای‌تان زمزمه می‌کنم. از زبان بیزارم از زبان تلخ، تند، از زبان دستور، از زبان کنایه با من با اشاره به صحبت کن.

*انتقاد شدید مهرجویی از جامعه پزشکی

داریوش مهرجویی کارگردان و از دیگر دوستان عباس کیارستمی نیز طی سخنانی گفت: برخلاف آقای فرمان‌آرا من عصبانی هستم. 3 روز است نخوابیدم. اندوه عمیقی را تجربه می‌کنم عصبانی از این حادثه‌ای که حاصل سهل‌انگاری، ندانم‌کاری و بی‌مسئولیتی جراحانی که عباس کیارستمی را کشتند قاتل میان ما است. پزشکان بی‌عرضه، احمق، گوهر گران‌بهایی را کشتند و ما وظیفه‌مان این است که آنها را به محاکمه بکشیم. او 2 هفته پیش سالم بود بی‌عرضگی دکتر جراح که سوگند یاد کرده جان یک انسان هنرمند را گرفت من عصبانی‌ام از این بی‌مسئولیتی، از این حقارت که گریبانگیر ما شده قاتل میان ماست.

در میانه مراسم یادبود سیروس الوند با خواندن قطعه شعری از کیارستمی یاد کرد و هوشنگ مرادی کرمانی با تعریف از خاطره‌ای که با عباس کیارستمی داشت از یاد و خاطره او به نیکی سخن گفت و تأکید کرد 2 فرزند او فرزندان بسیار خوبی هستند که ما باید در کنار آنها باشیم.

*فردوسی‌پور: یادش تا بی‌‌نهایت ادامه دارد

شادمهر راستین در ادامه این مراسم گفت: باید شأن این هنرمند جهانی را رعایت کنیم و جهانی بودن ایشان را در نظر داشته باشیم و برنامه‌ای برای دریافت تسلیت‌های کشورها و جشنواره‌های مختلف داشته باشیم.

عادل فردوسی‌پور در پاسخ به سؤال شجاع نوری که چرا در این مراسم حضور دارید، گفت:‌ یک مرد بزرگ را در تاریخ کشورمان از دست دادیم و امیدوارم سنگ‌بنایی باشد تا چهره‌های ماندگار را قدر بدانیم. کیارستمی را از دست دادیم اما یادش همانگونه که روی تصویر او نوشته تا بی‌نهایت ادامه خواهد داشت.

حبیب رضایی هم در سخنان کوتاهی درباره کیارستمی گفت: مثل همه خوشحال نیستم در این مراسم حضور دارم. من از بزرگان این عرصه می‌خواهم ما را ترک نکنند بدون آنها دنیا جای ترسناکی است.
در بخش دیگری از مراسم بعد از پخش کلیپی از کیارستمی رخشان بنی‌اعتماد پیشنهاد یک دقیقه سکوت به احترام عباس کیارستمی داد.

*طائرپور: به تفکیک جنسیتی سالن اعتراض دارم/خوشحالم که در این مراسم هستم

مهناز افشار در حالی که می‌گریست، گفت: من از ایشان انسانیت و معرفت یاد گرفتم. نیکی کریمی نیز با خواندن قطعه شعری گفت: من به یکی از شعرهایی که او دوست داشت اشاره می‌کنم و خاطره‌اش را زنده می‌کنم.
مگر تو روی بپوشی رفته باز نشانی
که من قرار ندارم که دیده از تو بپوشم

فرشته طائرپور عضو شورای سیاست‌گذاری سینمای کودک و نوجوان گفت: برعکس دوستانم من بسیار خوشحالم که در این مراسم شرکت می‌کنم حضور در مراسم بدرقه ایشان افتخاری است. دلم می‌خواهد به این تفکیک جنسیتی در سالن اعتراض کنم.
وی افزود: متنی را آماده کردم که علاقه داشتم یکی دیگر از اعضای شورا آن را می‌‌خواند.

*بیژنی: کیارستمی لحن آب و زمین را چه خوب می‌فهمید

محمدعلی سجادی گفت: زندگی و دیگر هیچ. سؤالم این است که اگر کیارستمی بود چگونه این تلخی را تحمل می‌کرد من از او صبوری یاد گرفتم و تحمل زشتی‌ها.

بیژن بیژنی خواننده در پاسخ به سؤال شجاع‌نوری که چرا در مراسم حضور دارید، گفت: هیچ هنرمندی نمی‌تواند در این روزها غمگین نباشد. عباس هم بزرگ بود و از اهالی امروز بود با تمام افق‌های باز نسبت داشت. او لحن آب و زمین را چه خوب می‌فهمید.

بعد از سخنان بیژن بیژنی قاری قرآن آیات دیگری از قرآن مجید را تلاوت کرد و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراسم یادبود آمد.

سرشار در بخش دیگری از مراسم گفت: من از دوستی 42 ساله صحبت می‌کنم نمی‌توانم حرف بزنم کیارستمی انسان کاملی بود.

محمد بزرگ‌نیا گفت: سؤالی در ذهنم ایجاد شده چرا ما نخبگان و گوهرهای ارزشمند خودمان را به دست خودمان از بین می‌بریم و قدر نمی‌شناسیم. چرا باید شرایطی فراهم می‌شد که کیارستمی در جامعه خودمان فیلم نسازد. من از دور و بر حسب حرفه‌ام او را می‌شناختم. اما می‌دانم هیچ آدمی بزرگ نمی‌شود مگر اینکه ظرفیت آن را داشته باشد.

خسرو سینایی درباره کیارستمی گفت:‌ کیارستمی گنجی بود و گنج را در دل خاک پنهان می کنند. جایش همیشه خالی خواهد بود. تردید ندارم نام کیارستمی بر کتبیه تاریخ فرهنگ جهان هک شده و خواهد درخشید.

گلی امامی، داستان‌نویس نویسنده هم اظهار داشت: به غیر از آنچه همه گفتند باید بگویم روزگار سختی می‌گذرد. هیچ کدام از دوستانش در این چند روز نتوانستند غم از دست دادنش را فراموش کنند و نخواهند کرد.

در بخش دیگری از این مراسم اکبری عالمی گفت:‌ جهان هستی همه نقش است نقش زندگی از هر نقشی دلپذیرتر. در گذرگاه حیات ما رهروان تیزپا هستیم می‌آییم و می‌رویم. نقش آنان که راه خود را به درستی یافته‌‌اند دیرپاتر است.

پورجوادی: کیارستمی بدون بودجه دولتی برای کشورش آبرو خرید

ابوالحسن داودی هم اظهار داشت: ما همه یک جور از مرگ صحبت می‌کنیم که گویی قرار نیست برای ما اتفاق بیفتد مرگ خیلی دور نیست به همه نزدیک است. عباس دنیای جدیدی را در این زمان تجربه می‌کند. بگذارید آن دنیا را تجربه کند چون همه ما باید تجربه کنیم.

نصرالله پورجوادی دیگر حاضر در این مراسم درباره عباس کیارستمی گفت: او شخصیتی متعلق به یک ملت است. هنر سینمایی ایران را توانست به جامعه جهانی عرضه کند دولت‌ میلیون‌ها تومان خرج می‌کند تا فرهنگ ایرانی را در خارج از کشور به نمایش بگذارد؛ اما کیارستمی با هنرش و بدون بودجه دولتی برای کشورش آبرو خرید. فیلم کیارستمی درباره جنگ نیست درباره طبیعت ایران و ایرانیان است.

در خاتمه مراسم ترحیم عباس کیارستمی، علیرضا شجاع‌نوری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین خانه سینما، سفارت ایران در پاریس، ایران‌ایر، نیروی انتظامی، صداوسیما، استانداری تهران و رسانه‌ها تشکر کرد و ضایعه نبودن عباس کیارستمی را تسلیت گفت. شجاع‌نوری همچنین در پایان از احمد کیارستمی که اجازه داد این مراسم را اجرا کند و بار دیگر خاطرات پدرش را مرور کنند، تشکر کرد. همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الله ایوبی که در مراسم حضور داشتند تشکر و قدردانی کرد.

در این مراسم بهمن فرمان‌آرا، رضا میرکریمی، رضا کیانیان، رخشان بنی اعتماد، حسن پور، گرگین، محمد احمدی، علیرضا شجاع نوری، منوچهر شاهسواری، نیکی کریمی، اکبر عالمی، محمد سریر، غلامرضا موسوی، داریوش مهرجویی، عادل فردوسی‌پور، حبیب رضایی، بهنوش طباطبایی، خسرو سینایی، مهناز افشار و الوند بزرگ‌نیا، سیروس الوند، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گلی امامی، هوشنگ مرادی کرمانی، جعفر والی، محمدعلی سجادی، هانیه توسلی، افسانه چهره‌آزاد، فرشته طائرپور، فریال بهزاد، غلامرضا آزادی، محمدعلی نجفی، حامد بهداد، نصرالله پورجوادی، علیرضا حاجیان زاده رئیس کانون پرورش فکری، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، ابوالحسن داوودی، پوری بنایی، ابوالفضل جلیلی، کیانوش عیاری، فرزاد موتمن، بهزاد خداویسی، عبدالله اسکندری، جهانگیر کوثری، مرتضی طلایی عضور شورای شهر تهران حضور پیدا کردند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : farsnews.com