از آنجا كه بقایای این مقبره در میان آب‌های زیرزمینی شور قرار دارد، پروژه‌ی كاوش متوقف شده است و...
 

با كشف بقایای مقبره‌ی فرمان‌روایی آزتك، باستان‌شناسان به پیدا كردن پایتخت افسانه‌یی تمدن آزتك امیدوار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از آسوشیتد‌پرس، باستان‌شناسان مكزیكی در جریان كشفی كه آن را یكی از مهم‌ترین كشف‌های باستان‌شناسی قرن این كشور تلقی كردند، موفق به كشف بقایای مقبره‌ی یكی از آخرین فرمان‌روایان تمدن آزتك زیر یكی از میدان‌های اصلی شهر مكزیكویسیتی ـ پایتخت مكزیك ـ شدند.

یك كارشناس از دانشگاه آمریكا كه سال‌ها به كاوش در محوطه‌های تاریخی مكزیك مشغول است، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد، این مقبره كه تا به‌حال بخش كوچكی از آن كشف شده، می‌تواند بخشی از پایتخت افسانه‌یی تمدن آزتك باشد كه براساس متون تاریخی در جزیره‌ای در وسط یك دریاچه‌ی نمك بوده است.

از آنجا كه بقایای این مقبره در میان آب‌های زیرزمینی شور قرار دارد، پروژه‌ی كاوش متوقف شده است و باستان‌شناسان منتظرند، با استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله پمپ‌های قوی ویژه‌ی تخلیه‌ی آب، كاوش‌های خود را در بقایای این مقبره كه در عمق پنج متری سطح زمین قرار دارد، آغاز كنند و شانس خود را برای كشف این شهر بیازمایند.

تا به‌حال بخش‌هایی از این مقبره از جمله یك تكه‌سنگ بزرگ حجاری‌شده كشف شده‌اند و محققان با بررسی آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند كه این مقبره به یكی از امپراطوران تمدن‌ ازتك كه در سال 1502 مرده است، تعلق دارد؛ ولی هنوز شواهد كافی برای تأیید این امر به‌دست نیامده‌اند.

نكته‌ی جالب توجه درباره‌ی این كشف تاریخی این است كه با وجود انجام كاوش‌های فراوان در شهر مكزیكوسیتی از سال 1790 میلادی، هیچ مقبره یا حتا گورستانی از تمدن آزتك در این شهر كشف نشده است.

كشور مكزیك تا پیش از تصرف آن توسط اسپانیایی‌ها در سال 1519 میلادی، یكی از بخش‌های تمدن آزتك بوده است. به همین دلیل، تا به‌حال آثار تاریخی فراوانی در این كشور از مردم تمدن آزتك كشف شده‌اند. با این وجود، كشف مقبره‌ی آخرین امپراطور آزتك ـ مونته زوما (Monte Zuma) ـ برای باستان‌شناسان هم‌چنان یك آرزو است، آرزویی كه شاید در سال‌های آینده به حقیقت بپیوند.

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture