امروز دوم ماه رجب است و نخستین پنجشنبه این ماه نیز شب بسیار مهم و نورانی لیلةالرغائب خوانده می‌شود كه اعمال و نماز ویژه‌ای دارد و به دلیل فضیلت‌های آن، شبی است كه در سال تكرار نمی‌شود...
 
 به گزارش گروه آئین و اندیشه فارس، از پیامبر اكبر (ص) روایت شده است كه فرمودند: ‌از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید، زیرا شبی است كه فرشتگان آن را «لیلة‌الرغائب» می‌نامند. این نامگذاری به این جهت است كه هنگامی كه یك سوم از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند، مگر اینكه در كعبه و اطراف آن جمع می‌شوند. آنگاه خداوند به طور غیرمنتظره ای بر آنان وارد شده و می‌فرماید: ای فرشتگانم! هرچه می‌خواهید از من درخواست كنید. فرشتگان عرض می‌كنند: حاجت ما این است كه از روزه‌داران رجب درگذری. خداوند می‌فرماید: این كار را انجام دادم. بهتر است كسی كه این حدیث را می‌شنود در این شب، زیاد بر فرشتگان صلوات فرستاده تا تكلیفی را كه آیه تحیت به عهده ما گذاشته به اندازه توانایی انجام داده باشد. سپس رسول خدا (ص) فرمودند: روز پنجشنبه، اول رجب را روزه گرفته و سپس بین نماز مغرب و عشا 12 ركعت نماز به جا آورده و به ترتیب زیر نماز بخوانید.
الف) در هر ركعت بعد از حمد 3 مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره اخلاص.
ب) بعد از نمازها 100 مرتبه بگوید: اَللّهمَ صَلَ عَلی مُحَمَدِ النَبِی الْاُمَی وَ آلِه
ج) پس سجده كنید و 70 مرتبه بگویید: سُبُوحُ قُدُوسُ رَبُ الْمُلائِكَةِ وَ الرُوحِ. سپس از سجده برخیزد و بگوید: رَبَ اغْفِرُ وَارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَما تَعْلَمُ اِنَكَ اَنْتَ الْعَلِی الْعَظیمُ.
د) بار دیگر به سجده بروید و 70 مرتبه بگویید: سُبُوحُ قُدُوسُ رَبُ الْمَلآئِكَةِ وَ الرُوحِ و در خاتمه نیازمندی‌های خویش را از خداوند طلب كنید.
سپس رسول خدا فرمودند: قسم به كسی كه جانم در دست اوست، هیچ بنده‌ای از بندگان خدا این نماز را به جا نمی‌آورد، مگر اینكه خداوند گناهان او را می‌بخشد؛ گرچه گناهان او مثل كف دریا و به عدد شن و به وزن كوه‌ها و به عدد برگ‌های درختان باشد و روز قیامت 700 نفر از خویشان خود را كه همگی سزاوار آتش باشند، شفاعت می‌كند. و در شب اول قبر، خداوند ثواب آن را به بهترین صورت با روی گشاده و خندان و زبان فصیح برای او می‌فرستد كه می‌گوید: ای محبوب من! مژده بده؛ از هر سختی نجات پیدا كردی. می‌پرسد: تو كیستی؟ رویی بهتر از روی تو ندیده و بویی به خوشبویی تو مشامم نرسیده. جواب می‌دهد: ای محبوب من! من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال به جا آوردی؛ امشب آمده‌ام تا حقت را ادا كرده، مونس تنهایی تو بوده و وحشتت را از بین ببرم و زمانی كه در شیپور دمیده شود، در عرصه قیامت بر سرت سایه افكنم و تو هرگز هیچ خیری را از جانب مولایت از دست نخواهی داد.
 
  گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture