باستان‌شناسان چینی موفق به کشف سنگ نگاره‌هایی شدند که قدمتی به مراتب بیشتر از تمام سنگ نوشته‌های کشف شده در این کشور دارد...
 
باستان‌شناسان چینی موفق به کشف سنگ نگاره‌هایی شدند که قدمتی به مراتب بیشتر از تمام سنگ نوشته‌های کشف شده در این کشور دارد.
به گزارش میراث آریا(chtn)، این سنگ نگاره‌ها که در منطقه‌ای دور افتاده از استان مرکزی فانگزیان به دست آمده‌اند بر روی دو تخته سنگ بزرگ با ارتفاعی نزدیک به چهار متر حکاکی شده‌اند.
باستان‌شناسان آثار حکاکی شده روی سنگ‌ها را آمیزه‌ای از فرهنگ‌های گوناگون دوره‌های پیشین چین و برگرفته از دو مکتب هنری چین غربی و چین مرکزی دانسته و قدمت آنها را نزدیک به دو هزار سال در زمان امپراتوری سلسله هان تخمین زده اند.
این سنگ نگاره‌ها که روی دو سنگ بزرگ کشیده شده و فضایی به اندازه 60 متر مربع را اشغال کرده اند 136 مجسمه بودا با اشکال مختلف را شامل می‌شوند و اگرچه بخش عظیمی از آنها بر اثر تغییرات آب و هوایی از بین رفته اند اما هنوز هم نوع پوشش هر یک از تصاویر و مجسمه‌ها به وضوح بر روی آنها دیده میشود.
این آثار در استان فانگزیان، محل اقامت ژانگ کیان، اولین دیپلمات امپراتوری سلسله هان در آسیای مرکزی ، به دست آمد. اما هنوز ارتباط این سنگ‌ نگاره‌ها با سفرهای او به مناطق غربی چین مشخص نشده است.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture