247 سال پیش در روز 9 ژوییه سال 1762 میلادی 3 تیپ گارد امپراتوری تزار پتر سوم دست به شورش زده و برای دفاع از مذهب ارتدكس و برای افتخار روسیه در مقابل كاترین همسر پتر سوم و ملكه روسیه سوگند وفاداری یاد می كنند...

 
  پتر سوم كه به دلیل احساس تعلق خاطر به ژرمن ها مورد نفرت طبقه اشراف روسیه بود روز بعد 10 ژوییه از امپراتوری بركنار شده و یك هفته بعد در تبعیدگاهش به دست برادران اورلف یكی از خاندان های اشرافی روسیه به قتل می رسد.این آغاز سلطنت كاترین دوم امپراتریس روسیه است.
امپراتریس جدید روسیه در روز 2 مه سال 1729 میلادی در ستتین واقع در پروس با نام سوفیا اوگوستا آنهالت زربست متولد شده بود.
این شاهزاده خانم آلمانی كه پدرش علی رغم عنوان شاهزادگی دارای ثروت چندانی نبود با گراندوك پتر هلشتین گرتورپ خواهرزاده الیزابت امپراتریس روسیه و نوه پتر كبیر نامزد می شود.
او كه از قدرت فراگیری خارق العاده ای برخوردار بود ، خیلی زود نشان می دهد كه از مسوولیت هایش آگاه است.
سوفیا اوگوستا به مذهب ارتدكس درآمده و نام كاترین را انتخاب می كند.
برخلاف همسرش پتر كه به دلیل شیفتگی اش نسبت به فردریك دوم پادشاه پروس مورد نفرت اشراف و مردم روسیه بود ، كاترین نزد روس ها بسیار محبوبیت داشت.
پس از درگذشت الیزابت امپراتریس روسیه ، پتر در روز 5 ژانویه سال 1762 میلادی بر تخت سلطنت روسیه می نشیند.
پس از رسیدن به سلطنت ، پتر سوم به اتحاد با فرانسه و اتریش علیه پروس خاتمه داده و فردریك دوم قهرمان مورد علاقه اش را از شرایط دشواری كه با آن مواجه بود نجات می دهد.
او سپس پومرانی و پروس شرقی كه جزو امپراتوری روسیه بودند را به پروس بازپس می دهد.
پتر لباس سنتی ارتش روسیه را تغییر داده و افسران و سربازان روسی را مجبور به پوشیدن اونیفرم ارتش پروس می كند.
در اینجا دیگر طاقت نظامیان و اشراف روسیه از اقدامات پتر سوم كه در عین حال از عقل درست و حسابی برخوردار نبود به سرمی آید و مقدمات سرنگونی او فراهم می شود.
به این ترتیب ، در روز 9 ژوییه سال 1762 میلادی 3 تیپ گارد امپراتوری تزار پتر سوم دست به شورش زده و برای دفاع از مذهب ارتدكس و برای افتخار روسیه در مقابل كاترین همسر پتر سوم و ملكه روسیه سوگند وفاداری یاد می كنند.
كاترین از نارضایتی عمومی نظامیان ، اشراف و مردم روسیه استفاده كرده و قدرت را در دست می گیرد. این آغاز سلطنت باشكوه كاترین دوم امپراتریس روسیه است كه مدت 34 سال دوام می یابد.
 
  گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
 منبع: jamejamonline.ir