این مرمت كه پنج سال طول كشید، حدود دو میلیون یورو خرج برداشت! خیلی زیاد است، نه؟ اما در برابر آن چیزی كه متخصص‌ها موقع مرمت‌ این اثر كشف كرده‌اند...

چند وقت پیش، مرمت یكی از نقاشی‌های دیواری میكل‌آنژ، هنرمند مشهور ایتالیایی قرن شانزدهم، تمام شد. این مرمت كه پنج سال طول كشید، حدود دو میلیون یورو خرج برداشت! خیلی زیاد است، نه؟ اما در برابر آن چیزی كه متخصص‌ها موقع مرمت‌ این اثر كشف كرده‌اند، می‌ارزد: آنها متوجه شدند میكل‌آنژ یكی از شخصیت‌های این نقاشی را دقیقاً از روی چهره خودش كشیده است. آنها این نقاشی را با نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی كه هنرمندان همزمان با میكل‌آنژ از روی چهره او كشیده یا ساخته‌اند، مقایسه كردند و متوجه شدند مردی كه با دستار آبی، سوار بر اسب دیده می‌شود دقیقاً خود میكل‌آنژ است.
 
میکل آنژ
«میكل آنژ» چهره مردی را كه دستار آبی دارد از روی چهره خودش كشیده است
 
یكی از آثاری كه متخصصان را در تشخیص چهره میكل‌آنژ راهنمایی كرده، نقاشی‌ای است از «بوجیاردینی»، هنرمندی كه مدتی كوتاه میكل‌آنژ را در كشیدن نقاشی‌های نمازخانه «سیستین» همراهی كرده است. كارهای«دانیه‌له دا وُرتِرا» از دیگر آثاری است كه به متخصصان در رسیدن به كشفشان كمك كرده. پروفسور «دِلوكا»، كه بر كار مرمت نقاشی دیواری میكل‌آنژ نظارت داشته، گفته كه این كشف بسیار تكان‌دهنده و فوق‌العاده است.
میكل‌آنژ كشیدن این نقاشی دیواری را سال 1542 میلادی شروع و سال 1549  تمام كرده؛ در آن زمان او 75 سالش بوده. این نقاشی بر دیوار كلیسایی كشیده شده كه حالا فقط پاپ از آن استفاده می‌كند و مردم معمولی اجازه ندارند وارد آن شوند.
 
اثری از «دا وُرتِرا» از چهره میكل‌آنژ
 
پیش از این هم متخصص‌ها متوجه شده بودند كه در نقاشی «روز داوری» بر دیوار نمازخانه سیستین، چهره یكی از شخصیت‌ها از روی چهره خود نقاش كشیده شده است. این نقاشی و نقاشی دیواری كلیسا، از آخرین آثار این هنرمند بزرگ تاریخ هنر هستند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir