«ایوان تورگینف» خالق رمان «پدران و پسران» 22 آگوست سال 1883 در روسیه درگذشت. این نویسنده صاحب‌نام روسی در سال 1973 به «تولستوی» پیشنهاد دوئل كرد...

به گزارش خبرگزاری فارس، «ایوان سرگئی یویچ تورگینف» اولین نویسنده و شاعر روسی است كه به واسطه آثارش دنیای غرب با ادبیات روسیه آشنا شد.
آثار این رمان‌نویس، شاعر و نمایشنامه‌نویس روسی غالباً با تصاویری واقع‌گرایانه و پرعطوفت از زندگی مردمان و دهقانان روسیه بود.
او در برخی آثارش نیز به بررسی طبقه روشنفكر روسیه پرداخته و چشم‌اندازی از زندگی این گروه كه برای به دست آوردن روزهایی بهتر برای روسیه بودند، می‌پرداخت.
او یكی از نویسندگانی است كه سال‌های بسیاری را در اروپای غربی گذراند.
«تورگینف» از یك سو شاهد حكومت تزاری ارتجاعی رومانف‌ها در روسیه بود و از سوی دیگر نیز شاهد روح انقلابی‌گری رادیكال‌های هنرمند در محافل هنری و علمی روسیه بود.
«تورگینف» دوران تحصیل را در روسیه گذراند و پس از تحصیلات مقدماتی در دانشگاه‌های مسكو، سن‌پترزبورگ و برلین در رشته‌های ادبیات كلاسیك، ادبیات روس، زبان‌شناسی و فلسفه تحصیل كرد.
این نویسنده از جمله افرادی بود كه رابطه‌ای دوستانه با «لئو تولستوی» و «فئودور داستایوفسكی» داشت اما بعدها رابطه آنها به كدورت انجامید تا حدی كه در سال 1973 «تولستوی» به او پیشنهاد دوئل كرد.
از «تورگینف» تا امروز آثار متعددی منتشر شده است كه برخی از آنها نیز به فارسی ترجمه شده است.
«خاطرات یك ورزشكار»، «رادن» و «آشیانه نجیب زادگان» و «پدران و پسران»، «آب‌های بهاری»، «یادداشت‌های یك شكارچی»، «عشق نخستین»، «مرداب آرام»، «آسیه و اولین عشق»، «رودن»، «دود»، «یك داستان شگرف»، «هلن»، «زمین بكر» و «مومو» از جمله آثار این نویسنده روسی است كه تا به امروز منتشر شده و برخی از آنها به فارسی نیز بازگردانده شده است.
نمایش‌نامه‌های «یك كار شتابزده»، « بزدنژ«، « شامگاهی در سورنتو»، « ابله سرنوشت» و «زن روستایی»، «عشق اول»، « سرود عشق ظفرمند»، « قصه‌های اسرارآمیز»، «خاطرات یك شكارچی» و «فاوست» از جمله داستان‌های كوتاه « ایوان تورگینف» است كه در سال‌های 1850 تا 1855 به رشته تحریر درآورده است.
«ایوان سرگئی یویچ تورگینف» بیست و دوم ماه آگوست در سن 61 سالگی چشم از جهان فرو بست. تاریخ مرگ او در برخی از نسخه‌های جدید سومین روز از ماه سپتامبر نیز ثبت شده است.
 
 
   گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com