معصومه جمهوری درگذشت + علت مرگ
 معصومه جمهوری، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس در اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

سرطان جان نمایشنامه نویس ایرانی را گرفت

معصومه جمهوری، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس کودکان بعد از سال‌ها مبارزه با سرطان، روز گذشته چهارشنبه 25 بهمن  درگذشت و در زادگاهش همدان به خاک سپرده شد.

او که در 20 شهریور 58 به دنیا آمد، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد ادبیات نمایشی و نویسنده نمایشنامه‌هایی چون «عشق گمشده»، «زاغی»، «مهربانترین همسایه»، «ام رضا»، «داروخانه دکتر ایلیا» و ... بود. از فیلمنامه‌های او می‌توان به «تقاطع»، «صبحانه دیگر»، «مزرعه طالایی»، «دوستی عروسک‌ها»، «ماهی‌ها پرنده می‌شوند» و... اشاره کرد.

جمهوری همراه با گروه فیلمنامه‌نویسان شرکت سیمرغ در نگارش بیش از دو هزار دقیقه انیمیشن برای صداوسیما همکاری داشت و عضو تیم فیلمنامه‌نویسان مجموعه‌های «کیکو و میکو»، «بچه تابستان»، «تی تی»، «پوتین‌های بالدار»، «حالا می‌گی چکار کنه»، «تام تام» و..... بود.

او در حالی که در چند ماه اخیر به دلیل پرتو درمانی و مداوای سرطان، بینایی‌اش را از دست داده بود اما همچنان پرتلاش می‌نوشت. هشت قسمت از مجموعه انیمیشن «آدم برفی» که در حال حاضر در شبکه استانی همدان تولید می‌شود از نوشته‌های جمهوری است.

او که جوایز مختلفی از جمله جایزه نمایشنامه‌نویسی رضوی را برای نگارش نمایشنامه «مهربانترین همسایه» دریافت کرده بود در زمانی که با سرطان مبارزه می‌کرد با گروهی حرفه‌ای انیمشن کوتاه «طعم نارگیل» را کارگردانی کرد؛ فیلمی که فرصت اکران و حضورش در جشنواره‌ها در زمان زنده بودن خالقش مهیا نشد.

معصومه جمهوری از سال 78 تا 80 عکاس و خبرنگار خبرگزاری ایسنا بود و پس از آن نیز با رسانه‌های مختلف همکاری کرد و مدتی هم به عنوان مدرس در انجمن سینمای جوانان فعالیت داشت.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir