سبلریتی ها حق ندارند روی فرش قرمز کن 2018 سلفی بگیرند + علت جالب
با نزدیک شدن به هفتاد و یکمین دور جشنواره کن که از هشتم تا ۱۹ ماه مه (هجدهم تا بیست و نهم اردیبشهت) برگزار می‌شود دبیرکل جشنواره، توضیحاتی ارائه کرده است.

گفتگو با تییری فرمو, دبیرکل جشنواره کن 2018

روز به روز به تاریخ برگزاری جلسه کنفرانس مطبوعاتی کن، ۱۲ آوریل (بیست و سوم فروردین) نزدیک‌تر می‌شویم. تعدادی از فیلم‌ها برای بخش‌های چهارگانه اصلی کن انتخاب شده‌اند، از سویی بسیاری از حرفه‌ای‌های جهان سینما در سراسر دنیا منتظر خبری در رابطه با فیلم‌هایشان که به دفتر کن ارائه داده بودند، هستند و از سوی دیگر اخبار گوناگونی در اطراف جشنواره، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دور جدید آن در رسانه‌ها دیده می‌شود. برای بیشتر آشنا شدن با این برنامه‌ها و سیاست‌های هفتاد و یکمین دور جشنواره (هشتم تا ۱۹ ماه مه، هجدهم تا بیست و نهم اردیبشهت)، هفته نامه معتبر «فیلم فرانسه» با دبیرکل جشنواره، تییری فرمو گفت‌وگویی انجام داده که خلاصه و جمع وجور شده آن را در زیر می‌آوریم.

امسال برای بخش «۱۵ روز کارگردانان» تدارک خاصی به مناسبت پنجاهمین سالگرد آن دیده شده است که به موقع اعلام خواهد شد. این بخش از دل جنبش انقلابی ماه مه ۱۹۶۸ و در اعتراض به سیاست‌های رسمی جشنواره به دنیا آمد. در آن سال جشنواره کن به تعطیلی انجامید و بعدا باعث پیدایش و بنیان‌گذاری این بخش موازی و غیر رسمی جشنواره کن شد.

امسال جشنواره از عادت همیشگی که چهارشنبه‌ها شروع می‌شد خارج شده و از سه‌شنبه (یک روز زودتر) شروع و در نتیجه به جای یکشنبه، روز شنبه اختتامیه آن خواهد بود، دلیل آن چیست؟

سه‌شنبه‌ها به طور معمول برای سینماها «روز پیش نمایش» به حساب می‌آید که بتوانند از فردای آن، فیلم‌ها را لانسه کنند. ما هم خود را با آن‌ها هماهنگ کردیم تا در این «حادثه» شرکت کنیم. این طوری تعادل بهتری برقرار می‌شود. در ضمن وقتی شنبه هفته بعدش جشنواره را به پایان ببریم، همه با خیال راحت یکشنبه به خانه‌هایشان باز می‌گردند. بعد هفت دهه برگزاری جشنواره، دهه جدید را با تغییرات آغاز می‌کنیم.

از دیگر تغییرات برایمان بگویید

می‌خواهیم اولین «جلسه جهانی نمایش فیلم» همزمان با حضور اکیپ فیلم در سالن باشد. در این صورت برخلاف گذشته، منتقدین و دیگر حرفه‌ای‌های سینما هم فیلم را همزمان می‌بینند و پیش‌داوری قبل از نمایش رسمی برای کسی وجود نخواهد داشت (توضیح: قبلا پیش آمده که منتقدینی که روز قبل فیلم‌ها را می‌دیدند، گاه به ضرر فیلم تمام می‌شده چون بلافاصله نقد منفی آن‌ها منتشر و برای فیلم بد می‌شد.)

شما علیه عکس سلفی گرفتن روی فرش قرمز، قبل از شروع مراسم، شدیدا انتقاد داشتید...

بله، لذا من و رئیس جشنواره تصمیم گرفتیم که این سنت (عکس سلفی) روی پله‌های کاخ جشنوار در موقع نمایش رسمی فرش قرمز، حذف شود. شرکت‌کنندگان برای این عمل بسیار وقت می‌گذاشتند و باعث دردسر و دیر شروع کردن سانس‌ها می‌شد و برنامه را به هم می‌ ریخت. لذا عکس سلفی گرفتن در آن موقع ممنوع است.

حتی اکیپ فیلمی که قراراست فیلمشان درآن سانس به نمایش درآید؟

نه اما امیدوارم همه این مسئله را رعایت کنند...

چه چیز جدیدی در کن امسال پیشنهاد می‌کنید؟

تعداد «مسترکلاس»‌ها بیشتر می‌شود. سه روز را در کن به این مورد اختصاص خواهیم داد که حدود ۱۰۰۰ جوان بین ۱۸ تا ۲۸ سال از سوی جشنواره پذیرفته می‌شوند و در آن‌ها شرکت می‌کنند. همچنین بعد از کن برخی از برنامه‌های آن‌ها را در کشورهای دیگر به نمایش درمی‌آوریم. قبلا این کارا در آرژانتین و رومانی انجام دادیم و جالب بود. همچنین در پنجاهمین سالگرد «۱۵ روز کارگردانان» شرکت می‌کنیم.

در مورد موقعیت زنان فیلمساز، جایگاه بهتر و بیشتری برای آنان در نظر دارید؟

رئیس هیئت‌داوران یک خانم است و در بین اعضای ژوری نیز تعادل بین زن و مرد رعایت خواهد شد. در طی سال‌های گذشته هم رئیس‌داوران دوربین طلایی، نوعی نگاه و غیره هم از زنان انتخاب شده بودند. از طرفی اکثریت اکیپ کلی جشنواره زن هستند. در مورد افراد کمیته انتخاب فیلم‌ها هم در حال اندیشیدن تدبیری هستیم تا تعداد زنان را گسترش دهیم.

در مورد کارگردانان زن که بتوانند در مسابقه شرکت داشته باشند، امسال سیاست شما چیست؟

این موردی است که قبلا هم به آن فکر کرده‌ایم. بر مبنای آمار قبلا حدود ۱۰ درصد فیلمسازان زن در جشنواره حضور داشته‌اند و تعداد فیلم‌های معرفی شده به جشنواره البته کم بوده‌اند. باید به اطلاعتان برسانم که امسال اولین فیلم که در تاریخ توسط یک فیلمساز زن ساخته شده را از خانم آلیس گی به نمایش درمی‌آوریم که در کمپانی گومونت ساخته شده بود.

مسئله «نتفلیکس» که سال گذشته دو فیلم در مسابقه داشت، امسال به چه صورت خواهد بود؟ آیا باز هم این شرکت در مسابقه فیلم خواهد داشت؟

من تازگی با مسئولین آن ملاقات داشتم. سال گذشته آن‌ها را متقاعد کردم که بایستی فیلم‌هایشان در سالن‌های سینمای فرانسه به نمایش درآید. آن‌ها سرانجام این کار را نکردند. حالا آئین‌نامه‌ای وضع کردیم که فیلم‌های این شرکت نمی‌تواند در مسابقه شرکت کند. مسئولین این کمپانی سال قبل از مراسم بالا رفتن فرش قرمز جشنواره بسیار خوشحال بودند. حالا باید تن به قانون جشنواره بدهند.

به آن‌ها گفتم اگر فیلمتان را انتخاب کنیم «خارج از مسابقه» خواهد بود و مورد قضاوت داوران قرار نخواهد گرفت، بنابراین از جایزه و نخل طلا خبری نیست. ما معتقدیم که رابطه پیچیده‌ای بین فیلم و فرم‌های مختلف سینمایی به وجود آمده است. فیلم باید در سالن سینما به نمایش درآید، بوک آفیس مطرح شود، منتقدین درباره آن بنویسند، شوق عاشقان سینما را در سالن‌ها به حرکت درآورد. راجع به فیلم مقاله و مطلب نوشته شود، کتاب‌ها منتشر شود. دیکسیونرها چاپ شود. همین‌هاست که تاریخ سینما را می‌سازد. در فرانسه فیلم‌های «بانگ جون هو» و غیره که روی اینترنت پخش می‌شود، گم شده به حساب می‌آید و جزو خاطرات عاشقان سینما به حساب نخواهد آمد. من شخصا اعتقاد به این دارم که در سالن سینما باید فیلم را دید. درعین حال باید به منافع جشنواره کن فکر کنم. باید به آفرینش‌های جدید هنری در زمینه سینما هم فکر کرد...

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir