میلوش فورمن یکی از استثنائی ترین کارگردانان تاریخ سینما درگذشت + آثار میلوش فورمن
میلوش فورمن، فیلمساز زاده جمهوری چک و برنده دو جایزه سینمایی اسکار، در ۸۶ سالگی درگذشت.

کارگردان دیوانه ای از قفس پرید درگذشت

خبرگزاری جمهوری چک گزارش داد، همسر این فیلمساز، گزارش داده است که آقای فورمن پس از دوره کوتاه بیماری، روز جمعه در آمریکا درگذشت.

به گفته همسر میلوش فورمن، مرگ او «در آرامش» و در کنار اعضای خانواده و نزدیکان روی داد.

این فیلمساز سرشناس چک دو بار با فیلم‌های «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» (که در ایران با عنوان «دیوانه از قفس پرید» مشهور است) و «آمادئوس» جایزه اسکار را در رشته بهترین کارگردانی به دست آورد.

میلوش فورمن در سال ۱۹۳۲ در «چاسلاو»، شهری در نزدیکی پراگ پایتخت چکسلواکی سابق، زاده شد. پدر و مادر او هر دو در اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها جان باختند.

فورمن در دهه ۱۹۶۰ ضمن پیوستن به «موج نو»، با فیلمسازان منتقد حکومت کمونیستی در چکسلواکی سابق همراه شد.

در این دوره بود که او با آثاری مانند «پیتر سیاه»، «عشق‌های یک بلوند» در کشور خود به شهرت رسید.

اندکی پیش از حمله شوروی به چکسلواکی، میلوش فورمن ابتدا به فرانسه و سپس به آمریکا مهاجرت کرد. حمله شوروی که در سال ۱۹۶۸ روی داد پایان دوره موسوم به «بهار پراگ» را رقم زد.

فیلم «فرار از خانه» نخستین اثری بود که او در آمریکا و در سال ۱۹۷۱ ساخت. فورمن حدود چهار سال بعد فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» را ساخت که نخستین اسکار کارگردانی را برای او به ارمغان آورد.

این فیلمساز پس از سال‌ها زندگی در ایالات متحده، در سال ۱۹۸۳ به کشورش که هنوز زیر سلطه کمونیست‌ها بود سفر کرد و در آنجا فیلم «آمادئوس» درباره موتزارت، موسیقیدان اتریشی، را ساخت که در ۱۱ رشته نامزد جایزه اسکار شد و نهایتاً هشت جایزه، از جمله بهترین کارگردانی، را کسب کرد.

«رگتایم»، «مو» و «مرد روی ماه» که نامزد اسکار شد از جمله دیگر آثار او هستند.

میلوش فورمن علاوه بر دو جایزه اسکار، در طول سه دهه فعالیت سینمایی خود افتخارات متعدد دیگری، از جمله جایزه بفتا، جایزه گلدن گلوب، خرس طلای برلین، جایزه بزرگ هیئت داوران کن، جایزه بهترین فیلم خارجی جشنواره سزار و چندین جایزه دیگر کسب کرد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: دویچه وله فارسی