وقتی که هنر محیطی درد خشکسالی را فریاد می زند /درخت کاغذی میراث نسل آینده
 دغدغه محیط زیست و طبیعت پیرامون، چنان در بطن افکار میثم رضایی نیا ریشه دوانده که منجر به شکل گیری اثری محیطی جالی با عنوان درخت کاغذی شده است.

 درخت خشکیده بستر شکل گیری اثر هنری می شود!

میثم رضایی‌نیا درباره اثر محیطی کاغذ و درخت بیان کرد:

اثر مفهومی کاغذ و درخت نوعی اکو آرت محسوب می‌شود. اکو آرت یک جنبش هنری معاصر است که موضوعات آن زیست محیطی است و اغلب شامل همکاری و ترمیم کردن است و غالبا رویکرد بیشتری به دوستداری محیط زیست دارد. «وان بل» یکی از هنرمندان این هنر است.

او با بیان اینکه این اثر، هنر مفهومی و محیطی نیز محسوب می‌شود، افزود:

هنر محیطی پیشینه‌ای نزدیک به نیم قرن دارد. این هنر با استفاده از طبیعت، مفاهیم و دخالت در امور آن قصد دارد دلالت‌گری و ایفای نقش کند. از هنرمندان بنام این هنر می‌توان از کریستو و همسرش نام برد؛ هنرمندی که ساختمان پارلمان آلمان وصخره‌های ساحلی سیدنی استرالیا را با چند هزارمتر پارچه بسته بندی کرد.

این هنرمند با بیان اینکه این اثر حادثه خشک شدن درختان را به مخاطبان یادآور می‌شود، گفت:

آن زمان که بی‌مهری و بی توجهی‌ها درختان را در معرض خطر جدی قرار داد و افراد سودجو با برداشت بی رویه درختان را یکی پس از دیگری قطع کرده و باعث نابودی محیط زیست شدند. آن زمان که آلودگی‌های کنترل نشده و بیش از تحمل اتمسفر فرسایش خاک و نابودی منابع آبی را به بار آورد و باعث شد درختان یکی پس از دیگری خشک شوند، چیزی جز تن بی بارشان، جایشان و یادشان به جا نماند.

رضایی‌نیا اضافه کرد:
کاغذ زاده همان درختانی است که مورد ظلم قرار گرفتند. خشک و خرد شدند و از خمیر مایه‌ی آن‌ها کاغذ متولد شد. کاغذ یادگار ظلم روا رفته به درختان است. کاغذ آمده تا به دشمنان درختان به ستیز بپردازد آمده تا حامی شود و محافظت کند از درخت بی جان تا جان تازه بگیرد.

او ادامه داد:
در این اثر محیطی برگ‌های کاغذی مثل حفاظی درخت خشک را پوشانده تا مانع قطع شدن درخت شود. شاید آمده تا زمان را به عقب برگرداند. روزی که درخت سایه ساز رهگذران بود و خنکای باد را به علفزار و گل‌ها هدیه می‌داد و کودکان زیر شاخه‌های مهربانش قد می‌کشیدند و بزرگ می‌شدند، آن زمان که پرندگان از عطر دل انگیزش آواز شادی و مستی سر می‌دادند. کاغذ آمده تا دفتری پر برگ باشد، دفتری گشوده که پهنایش درخت را احاطه کرده تا با نوشته‌های نانوشته و نامرئی درخواست کند کمی تأمل لازم است شاید تلنگری بر افکار جنون آمیز و نفوذناپذیر نوع بشر باشد.

این هنرمند گفت:
این اثر محیطی به حمایت و اسپانسری خانه دکور پرگار انجام گرفته تا نمونه‌ای از شرکت‌هایی باشد که در کنار درآمدزایی حس مسؤولیت پذیری اجتماعی و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در برنامه کاری خود قرار دهند. اثر محیطی کاغذ و درخت، روی درختان خشک شده جاده کوهسار با کاغذهای باطله انجام شده و تا زمانی که کاغذها به دست باد سپرده شوند پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

درختی با برگ های کاغذی

درختی با برگ های کاغذی


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir