لرها سوژه فیلمسازی شدند!
«لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» عنوان جدیدترین فیلم منوچهر طیاب، مستندساز باسابقه‌ سینمای ایران است که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه و آماده نمایش شده است.

مستندی برای حفظ میراث فرهنگی ایران!

«لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» مستندی از فعالیت‌های پی‌گیر باستان‌شناسی و پژوهشی عطا حسن‌پور سکوند در استان لرستان و تألیفات او در ده سال گذشته است.

منوچهر طیاب درباره‌ این مستند گفت:

«با توجه به فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر باستان‌شناس جوانی چون عطا حسن‌پور، این فیلم مستند از نظر جمیع باستان‌شناسان و دوستداران فرهنگ کهن ایران، نه تنها جالب که سندی برای حفظ میراث فرهنگی ایران به ویژه لرستان و ناحیه زاگرس مرکزی محسوب می‌شود.»
«لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» مستندی گزارشی است که تولید آن یک سال به طول انجامیده و نسخه نهایی آن در مدت زمان 64 دقیقه آماده نمایش شده است.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از:
منوچهر طیاب (پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)
ارسطو مداحی‌گیوی و محمد فرزان‌منش (فیلمبرداران)
مجتبی رضویان (انیماتور) 
منوچهر طیاب و عطا حسن‌پور سکوند (نویسندگان متن)
محمد عبدالهی و عطا حسن‌پور سکوند (گویندگان متن)

منوچهر طیاب، مستندساز مطرح سینمای ایران متولد ۱۳۱۶ (81 ساله) در تهران، دانش‌آموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و کارگردانی سینما، تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین است. ساخت بیش از 100 فیلم و دریافت جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی از جشنواره‌هایی چون برلین، وین و... از آثار و افتخارات او است.

این استاد رشته سینما در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک و عضو پیوسته فرهنگستان هنر تاکنون سرپرستی رشته سینماتوگرافی و عکاسی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تهران را عهده‌دار بوده و در هیات داوران سازمان یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه کراکو در لهستان، جشنواره بین‌المللی سینمای مستند ترنتو در ایتالیا، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عضویت داشته است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir