کشف یک توانایی منحصر به فرد دیگر از داوینچی! + عکس
محققان فلورانسی با بررسی آثار اولیه «داوینچی» ثابت کردند، این هنرمند چیره دست رنساس از هر دو دست خود برای نوشتن و خلق آثارش استفاده کرده است

داوینچی از هر دو دوست خود استفاده می کرد

 بررسی‌های علمی و فنی صورت گرفته، علاوه بر اشاره به توانایی داوینچی برای استفاده از هر دو دوست خود در خلق آثارش، از تصویر پنهان شده‌ یک منظره پشت یکی از نقاشی‌های پیشین داوینچی پرده برداشت.

مدیر گالری «اوفیتزی» شهر فلورانس ایتالیا در خصوص نتایج این تحقیق بیان کرد: «این اکتشاف، انقلابی حقیقی در زمینه مطالعات داوینچی محسوب می‌شود.»

نتایج این تحقیقاتی در حالی اعلام شده است که اکثراً موزه‌های بزرگ دنیا در تلاشند تا به مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت لئوناردو داوینچی نمایشگاه‌هایی برای تجلیل از زندگی هنری خالق شاهکارهای مهمی همچون «مونالیزا» برگزار کنند.

اولین تابلو نقاشی او در پنجم آگوست سال ۱۴۷۳ زمانی که داوینچی تنها ۲۱ سال داشت خلق شده است. این تابلو نقاشی منظره‌ای از رود آرنو و قلعه مونته‌لوپو در نزدیکی فلورانس را به تصویر کشیده است.

این تابلو نقاشی شامل کلماتی در قسمت جلویی تصویر است، چرا که داوینچی عادت داشت نوشته‌هایی بروی نقاشی‌هایش بنویسد که از جمله آن‌ها می‌توان به اعداد و یا کلماتی که تاریخ خلق اثر را مشخص می‌کنند اشاره کرد. در پشت تابلو نقاشی نیز کلماتی دیده می‌شود.

لئوناردو داوینچی,طراحی,نقاشی
نمونه طراحی لئوناردو داوینچی


بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند هر دو این جملات توسط «‌داوینچی» نوشته شده‌اند و این امر نشان‌گر آن است که او قادر بود از هر دو دست خود به خوبی برای نوشتن استفاده کند.

«سیسیلیا فروسینی» مورخ هنری بیان کرد: ««‌لئوناردو» چپ دست به دنیا آمده بود، اما از سنین بسیار کم آموخته بود از دست راست خود نیز برای نوشتن استفاده کند. با مشاهده دست خط او، می‌توان فهمید که او برای خوشنویسی با دست راست به خوبی آموزش دیده بود.»

کارشناسان هنری توانسته‌اند با استفاده از اشعه مادون قرمز، دو لایه متفاوت نقاشی را کشف کنند. آن‌ها توانستند رد جوهری را که برای بار بار دوم به طور مشخص بر روی خطوط نقاشی پیشین کشیده شده بود مشاهده کنند.

با این که جوهر به وضوح قابل مشاهده نیست، اما تصویری از یک رود و پل که با استفاده از نوعی زغال چوب کشیده شده است، با کمک اشعه مادون قرمز به چشم می‌خورد. مشخص نیست که آیا خطوط نقاشی پیشین توسط این هنرمند پاک شده‌اند و یا اینکه در طول زمان کمرنگ شده‌اند.

مدیر گالری «اوفیتزی» افزود: «نتایج این تحقیق، نگرش و تفسیری جدید از تابلو نقاشی داوینچی و چگونگی خلق آن طبق تکنیک‌هایش و حتی عادت‌هاو توانایی‌هایش در نوشتن را آشکار می‌کند.»

 

بیشتر بدانید : داوینچی معشوقه ای پنهانی داشته و او را به تصویر کشیده است؟ +تصاویر

بیشتر بدانید : رازهای مونالیزا فاش شد!! (+تصویر)

بیشتر بدانید : آثار لئوناردو داوینچی در هاله ای از ابهام : داوینچی در شمایل جبرئیل !

بیشتر بدانید : لئوناردو داوینچی؛ هنرمندی زن گریز!!


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir