دیدگاه عباس کیارستمی درباره فیلمسازی درباره زندانیان
کارگردان مستند داستانی «خط باریک قرمز» که در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، معتقدست می توان جایگاه مستندها را در این رویداد سینمایی ارتقا داد

کارگردان مستند «خط باریک قرمز» درباره فیلمسازی کیارستمی

 فرزاد خوشدست کارگردان مستند داستانی «خط باریک قرمز» که فیلمش برای نخستین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش «مستند زیر ذره بین» نمایش داده شد، گفت: در این مستند شما شاهد حضور ۶ چهره سینمایی از جمله فرهاد اصلانی و هنگامه قاضیانی هستید ولی اثر روی خط مستند محض حرکت می کند.

وی در مورد روند ساخت این فیلم توضیح داد: سه سال و نیم پیش فیلمی با عنوان «زنی که نام ندارد» در زندان قرچک ورامین ساختم و ایده «خط باریک قرمز» آن جا به ذهن من رسید. با عباس کیارستمی که استادم بود مشورت کردم و ایشان گفت «تو که با زندانی ها کار می کنی، سعی کن به گونه ای فیلمت را بسازی که به نفع جهان آن ها شود» به همین دلیل در این فیلم تلاش کردم جهان زندان برای زندانی ها سبک تر شود.

وی با بیان این که لیست بلند بالایی از مدیران سینمایی، تلویزیونی و مستند به نوعی به او گفته بودند که این فیلم را تولید نکند، گفت: همه به نوعی جلوی پای من سنگ انداختند و تنها کسی که به من کمک کرد همان طور که به تولید فیلم قبلی ام هم کمک کرده بود علی اصغر پورمحمدی بود. او فضا را به گونه ای برایم باز کرد که توانستم ۸۷ روز کاری در زندان فیلمبرداری کنم.

خوشدست با تاکید بر این که تمام جشنواره های بزرگ دنیا بخش مستند دارند اما نحوه نمایش مستند در آن ها متفاوت است، افزود: ونیز، برلین و لوکارنو هم بخش مستند دارند اما شکل کنار هم گذاشتن و نمایش آن ها متفاوت است ولی در هر حال فیلم ها به صورت یکسان تبلیغ می شوند و فرصت نمایش مساوی دارند و انتظار می رود جشنواره جهانی فیلم فجر هم تبلیغات بیشتری برای مستندها در نظر بگیرد.

این مستندساز اعلام کرد: جمعیت زیادی دوست دارند فیلم من را که اولین بار است نمایش داده می شود ببینند، اما این فیلم در سالن شماره دو نمایش داده شد که گنجایش زیادی ندارد.

وی در پایان گفت: متاسفانه سینمای مستند هنوز جایگاه خود را در جشنواره ملی و جهانی فجر نیافته است در حالی که این گونه آثار در جشنواره هایی که فیلم های داستانی هم حضور دارند، بیشتر دیده می شوند.

مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه در نخستین روز سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ساعت ۲۰:۵۰ در سالن شماره دو چارسو نمایش داده شد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

 

  بیشتر بدانید : ترلان پروانه، نگار جواهریان و بازیگران دیگر در جشنواره جهانی فجر

بیشتر بدانید : افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با کنایه به حاتمی کیا + عکس

بیشتر بدانید : هزینه جشنواره فجر ۶.۳ میلیارد تومان! +عکس

بیشتر بدانید : نوید محمدزاده پس از یک سال نظرش را عوض کرد!

بیشتر بدانید : افشای راز قتل‌ هایی زنجیره‌ای در جشنواره جهانی فیلم فجر


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: fajriff.com