«سال‌های مشروطه» سریالی است كه از زمان آغاز سلطنت ناصرالدین شاه تا آغاز مشروطه را به تصویر می‌كشد...
 
به گزارش فارس، فیلمبرداری «سال‌های مشروطه» مدتی است كه شروع شده و گروه در حال حاضر در كاخ گلستان مشغول فیلمبرداری نماهای مختلف این سریال است.
گروه سازنده، در یكی از اولین روزهای پاییزی، در بخش‌های مختلف كاخ گلستان كار می‌كند و اولین بخشی كه به سراغ آن می‌رویم تالار سلام است كه در آن در صحنه‌ای سعید شیخ‌زاده (ناصرالدین شاه جوان) با آزیتا حاجیان (مهدعلیا) و تینا پاك‌روان (امینه) بازی دارند.
تالار سلام كه محل تاجگذاری شاهان قاجار و پهلوی بوده هنوز هم پر از خاطراتی زنده از آن دوران است و وسایل و تزئینات این تالار به گونه‌ای است كه انگار همان دیروز آنجا را ترك كردند با این تفاوت كه قشر ضخیمی از خاك روی اكثر این تزئینات نشسته است.
محمدرضا ورزی كارگردان سریال به همراه دستیارش مسعود عجمی دكوپاژ را معین كردند با وجود این كه گروه فیلمبرداری نیز آماده گرفتن نما هستند اما به علت وجود آیینه‌های زیاد در این تالار چند بار تنظیم نماها با مشكل روبرو می‌شود تا اینكه سرانجام یكی از سكانس‌های مهم معارفه شخصیت اصلی سریال با مهدعلیا گرفته می‌شود، سكانسی كه در آن ناصرالدین شاه از علاقه خود به امینه صحبت می‌كند و مهد علیا با ناراحتی می‌خواهد كه شان خود را به عنوان یك شاه حفظ كند و با ندیمه‌ها معاشرت نداشته باشد.

*شیخ‌زاده:حس كردم باید نقش ناصرالدین شاه را روان بازی كنم
سعید شیخ زاده در گفت‌وگو با فارس گفت: در سریال سال‌های مشروطه نقش ناصرالدین شاه جوان را بازی می‌كنم كه تا به حال كسی این نقش را بازی نكرده است و من سعی كردم بازی‌ام به نوعی باشد كه زیاد باعث حساسیت در مورد ناصرالدین شاه نشود چون او 50 سال پادشاه كشور ما بود و شخصیت او برای همه شناخته شده است.
وی در ادامه افزود:با اطلاعاتی كه از او جمع كردم و زندگینامه او كه خواندم فكر می‌كنم مهمترین نكته این است كه نقش این شاه را روان بازی كنیم تا این كه بخواهیم ریزه‌كاری‌ها یا ویژگی‌های خاصی در این نقش به تصویر بكشیم.
شیخ زاده در مورد ناصرالدین شاخ جوان و ویژگی های شخصیت او گفت:ناصرالدین شاه جوان شخصی احساسی است كه نقاشی می‌كشد و گاهی هم شعر می‌گوید و در روحیه او این حالت‌های هنری هست و حتی نمی‌داند پادشاه شدن چه معنایی دارد و به قول امیركبیر هنوز خون‌خوار نشده و جوان ساده و عاشقی است.

*حاجیان:در «سال‌های مشروطه» دید متفاوتی به مهدعلیا وجود دارد
آزیتا حاجیان در گفت و گو با فارس در مورد نگاهی كه در این سریال به مهد علیا و نقش او تاریخ معاصر وجود دارد گفت: در متن سریال، روایتی جدید از ارتباط بین امیركبیر و مهدعلیا وجود دارد بر این مبنا كه مهدعلیا احساسی عاطفی نسبت به امیركبیر دارد و جذب او شده. این بعد كه در «سال‌های مشروطه» بر روی آن تأكید می‌شود برای من بسیار جذاب بود چون همیشه مهد علیا را شخصی یك بعدی با تلاش برای نابودكردن امیركبیر می‌بینیم، اما در این سریال در اكثر ماجراها می‌بینیم مهدعلیا تلاش دارد امیركبیر را به خود جذب كند و به او علاقه دارد اما وقتی شاه می‌گوید كه امیركبیر با خواهرش ازدواج كند، مهدعلیا از امیركبیر كینه به دل می‌گیرد و این موضوع انگیزه اصلی او برای نابودی امیركبیر می‌شود و این نگاه برای من بسیار جذاب بود.
وی در ادامه در مورد لزوم آشنایی نسل جوان با تاریخ معاصر ایران گفت:نسل جوان باید انگیزه‌ای برای شناخت تاریخ داشته باشد كه متأسفانه این انگیزه اصلا وجود ندارد و این نسل احساس نمی‌كند می‌تواند عملكردی در ساخت تاریخ داشته باشد. نسل جوان زمانی به دنبال تاریخ می‌رود كه احساس كند امروز و آینده خود را می‌تواند بسازد و در ساخت آن دخیل است در غیر این صورت نسل جوان به امروز و فردای خود بی‌تفاوت می‌شود ولی تغییر این نگاه می‌تواند نسل جدید را برای موشكافی و شناخت تاریخ كشور یاری كند.

* تینا پاكروان: دراماتیك كردن داستان،مخاطب را جذب می‌كند
-تینا پاكروان در گفت و گو با فارس در مورد نقشش در این سریال گفت: نقش دختری به نام امینه را دارم كه از كودكی او تا هفتاد سالگی او را بازی می‌كنم.امینه در تبریز است و به تهران می‌آید و زندگی او تغییرات زیادی می‌كند و در كنار پرداخت به زندگی او قصه سریال هم جلو می‌رود. او مدتی ندیمه مهدعلیا بوده و بعد تبدیل به یكی از زنان دربار می‌شود كه تا مشروطیت ادامه دارد.
وی در مورد لزوم ایجاد جذابیت برای عرضه داستانهای تاریخی گفت:چیزی كه مردم با آن همراه می‌شوند درام است و مردم با خط قصه جلو می‌روند. همه تا حدی با تاریخ آشنا هستند و نشان دادن تاریخ خشك به دلیل اینكه مردم آن را می‌دانند شاید چندان جذاب نباشد. ولی دراماتیك كردن سریال، جذابیت آن را بالا می‌برد و جریان مشروطیت مثل یك تسبیح است كه زندگی امینه مثل نخ، همه آن را به هم پیوند می‌دهد.
وقتی فیلمبرداری این سكانس تمام می‌شود گروه برای گرفتن نماهای بازگشت ناصرالدین شاه میانسال از فرنگ آماده می شود. اسب‌ها و كالسكه‌ها در حیاط كاخ گلستان آماده مركب‌ها هستند و دسته موزیك ارتش نیز با لباس‌های قاجاری آماده است تا برای ورود شاه موسیقی اجرا كند.

ایرج راد: نقش میانسالی «ناصرالدین‌شاه» با جوانی او متفاوت است‌
ایرج راد كه سال 64 در سریال امیركبیر نقش ناصرالدین شاه را بازی كرده بود درباره تفاوت نقشش در این دو سریال گفت:در سریال «امیركبیر» من نقش جوانی ناصرالدین شاه را بازی كردم،از زمان آغاز سلطنتش تا قتل امیركبیر كه سه سال و هفت ماه طول كشید و در «سال‌های مشروطه» دوران پیری و میانسالی ناصرالدین شاه را تا زمان ترور او بازی می‌كنم كه این دو بخش كاملا از هم مجزاهستند. یعنی اگر قرار بود دوباره نقش جوانی ناصرالدین شاه را بازی كنم این كار را نمی‌كردم چون تكراری بود.
وی افزود: در سریال امیركبیر نیز شرایط سریال و نوع متن فرق می‌كرد و به جریانات تاریخی خاص می‌پرداخت و زبان آن نیز به گویش فجری نزدیك بود. «سالهای مشروطه» از زمان سلطنت ناصرالدین شاه تا مشروطه را پوشش می‌دهد ضمن اینكه قصه‌ای دراماتیك محور اصلی سریال است كه ربطی به مسائل تاریخی ندارد.
راد در مورد تفاوت شخصیت امیر كبیر در جوانی و میانسالی گفت:در دوران صدارت امیركبیر، ناصرالدین شاه جوانی است كه شاه می‌شود و دست پرورده امیركبیر است كه جریانات سیاسی و درباریان او را به گونه‌ای احاطه می‌كنند كه دستور مرگ امیر را با وجود علاقه‌ای كه به او دارد می‌دهد. مرگ امیر هم تأثیر غریبی بر ناصرالدین شاه می‌گذارد و او می‌خواهد جای خالی او را با سرگرمی‌هایی مثل ملیجك یا گربه‌اش ببری خان پر كند ولی در این كار موفق نمی‌شود. خلوص جوانی او نیز با دیدن مسائل سیاسی و دسیسه‌های مختلف كم رنگ می‌شود و شخصیت او كاملا دگرگون می‌شود. وقایعی هم كه اتفاق می‌افتد و رفتارهای شخصی و خصوصی او نیز با شناخت او از جهان و مسائل مختلف كشور تغییرات اساسی می‌كند.
ایرج راد (ناصر‌الدین‌شاه)، محمد مطیع (اتابك) ، محمدرضا شریفی‌نیا (رمال)، بازیگران اصلی هستند كه در این سكانس بازی دارند و كم‌كم آنها را با لباس و گریم قاجاری می‌بینیم كه برای بازی آماده می‌شوند. حدود 20 نفر فراش و قراول نیز با پوشیدن لباس آماده شدند و هر كدام اسلحه و یا جارو به دست منتظر هستند تا كارگردان جایشان را مشخص كند.
قبل از شروع فیلمبرداری دسته موزیك در مقابل تالار سلام قرار می‌گیرد و صدابرداران موسیقی را در زمان اجرا ضبط می‌كنند و پس از گرفتن چند نمای نزدیك از افراد گروه موسیقی گروه برای گرفتن صحنه اصلی آماده می‌شود، اما مشكل اصلی این است كه افلاطون گربه‌ای كه قرار است نقش ببری‌خان گربه ناصرالدین شاه را بازی كند از اسب و صدای موسیقی می‌ترسد و فرار چندباره او از دست عوامل صحنه باعث می‌شود او در هنگام ورود ناصرالدین شاه به كاخ در كنارش نباشد.
سرانجام محمدرضا ورزی پشت دوربین قرار گرفته و فرمان حركت می‌دهد. دو كالسكه به همراه نگهبانان و چند اسب از انتهای كاخ به سمت مقابل تالار سلام می‌آیند و ناصرالدین شاه و هیئت همراهش از كالسكه‌ها پیاده می‌شوند. اولین نمای گرفته شده با رضایت كارگردان همراه است و در ادامه چند نما نیز از ورود ناصرالدین شاه به تالار سلام گرفته می‌شود. اما بخش مهم فیلمبرداری هنوز مانده و آن فیلمبرداری از تاج‌گذاری 5 شاه سلسله قاجار است كه اولین بخش آن تاجگذاری احمد‌شاه است. این تاجگذاری نیز با حضور بازیگرانش گرفته می‌شود تا بخشی از تاریخ ایران در این سریال به تصویر كشیده شود.
فیلمبرداری «سال‌های مشروطه» تا 5 ماه دیگر در تهران ادامه دارد
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com