دانشمندان موفق به کشف اسکلت فسیل شده‌ای در اتیوپی شدند که به گفته آنان یکی از اولین موجودات شبه انسان در جهان به شمار می‌رود...
 
به گزارش میراث آریا(chtn)،‌ این فسیل که آنرا آردی(Ardi) می‌نامند نزدیک به چهار و نیم میلیون سال قدمت داشته و به عقیده دیرینه‌شناسان نقش مهمی در مشخص کردن نحوه تکامل انسان مدرن ایفا می‌کند.
پیش از کشف این فسیل، اسکلت دیگری متعلق به موجودی به نام لوسی که رابطه مستقیمی با ویژگی‌های نوعی از انسان‌های اولیه به نام اوسترالوپیتکوس داشته و قدمت آن به 3.2 میلیون سال پیش می رسیده است، کشف شده بود. اگرچه در کاوش‌های دیگر، استخوان‌هایی با قدمت قدیمی‌تر به دست آمده بودند اما هیچکدام، همچون اسکلت آردی اجزای کاملی نداشتند.
آردی(Ardi)،‌ که آنرا مادربزرگ انسان‌های امروزی می‌نامند، در بستر رودخانه آواش اتیوپی،‌مرکز اکتشاف‌های باستان‌شناسی، به دست آمد. به گفته دانشمندان، این موجود قدی 120 سانتی‌متری داشته و احتمالاً در حدود 50 کیلوگرم وزن داشته است و حجم مغز آن نیز با مغز شامپانزه‌ها مساوی بوده است.
گن سوا، محقق ژاپنی این اکتشاف گفت: آردی گیاه‌خوارتر از شامپانزه‌های امروزی بوده و دندان‌های نیش کوچکی داشته است. اگرچه محل زندگی این موجود هم روی درخت و هم در زمین بوده اما از خصایصی انسان گونه برخوردار بوده است.
وی خاطر نشان کرد:‌ مطالعات دانشمندان این احتمال را به وجود آورده که آردی یا آردیپیتکوس رامیدوس، در جنگل‌ها زندگی می‌کرده و از درخت بالا می‌رفته و همچون انسان روی دو پا حرکت می‌کرده است. اما شامپانزه‌ها روی درخت‌ها جست و خیز می کنند و در هنگام راه رفتن از انگشتان‌ میانی پاهای خود استفاده می‌کنند.
سوا با اشاره به همین تفاوت خاطر نشان کرد: این طرز راه رفتن که هیج شباهتی با آردی ندارد نشان می‌دهد که شامپانزه‌ها شکل تکامل یافته‌ای از دیگر موجودات اعصار گذشته هستند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: chtn.ir