امیر کبیر
طبق مفاد سند ازدواج امیر كبیر، ملك زاده خانم، یگانه خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار با مهریه یك جلد قرآن و...

سند ازدواج میرزا تقی خان امیركبیر با خواهر ناصرالدین شاه قاجار توسط كارشناسان موزه ملی ملك مرمت شد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی‌كتابخانه و موزه ملی ملك، این سند تاریخی كه بر اثر عواملی چون آلودگی‌های بیولوژیكی و شرایط نامطلوب نگهداری به شدت آسیب دیده بود، پس از مستند نگاری، طرح برداری و طرح های اولیه مرمت شد.
این مرمت شامل اقداماتی چون ضدعفونی كردن اثر، اسید زدایی، استحكام بخشی، موزون سازی رنگی، ایجاد لایه ها پشتیبانی و تثبیت نهایی اثر بوده است.
سند ازدواج امیركبیر كه تاریخ22 ربیع الاول سال 1265 قمری ذیل آن خوانده می‌شود، با خط نستعلیق روی كاغذی به ابعاد 5/131 در 5/93 سانتی متر نوشته شده و پیرامون آن با طلا، شنگرف و لاجورد تذهیب شده است.
میرزا تقی خان امیركبیركه در فاصله سال های 1264 تا 1268 هجری قمری صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بود، در سال 1265 خواهر شاه را به عقد ازدواج خود درآورد تا از این طریق پیوند مستحكم تری را با خانواده سلطنتی برقرار كند.
با این وجود، این وصلت سیاسی سودی به حال امیر نداشت و او درپی تطئه چینی گروهی از درباریان كه مهدعلیا مادر همسرش نیز جزء آنان بود، ابتدا از صدارت عزل شد و سپس به قتل رسید.
طبق مفاد سند ازدواج امیر كبیر، ملك زاده خانم، یگانه خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار با مهریه یك جلد قرآن و "هشت هزارتومان نقد اشرفی ناصرالدین شاهی كه هرشاهی هیجده نخود وزن دارد" به عقد اتابك اعظم میرزاتقی خان درآمده است.
در ذیل این سند، مهر امیركبیر با عبارت "الملك الحق المبین. عبده محمدتقی" دیده می‌شود. همچنین دو شاهد ازدواج كه مهر خود را ذیل عقدنامه زده اند عبارت اند از "محمود بن محمد علی" و "ابوالقاسم حسنی الحسینی"
سند ازدواج امیركبیر یكی از هزاران اثر مكتوب تاریخی است كه توسط حاج حسین ملك، بزرگ ترین واقف تاریخ معاصر ایران گردآوری و در سال 1316 خورشیدی برای استفاده عموم مردم وقف آستان قدس رضوی شد.
این سند طی ماههای تیر، مرداد و شهریور به همراه هشت اثر تاریخی دیگر توسط مرمتگران موزه ملی ملك مرمت شد.
 
سند ازدواج امیرکبیر و خواهر ناصرالدین شاه
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:  farsnews.com