کارواچوت
بر اساس این داستان زن جوانی که تنها خواهر هفت برادر خویش بود پس از ازدواج در اولین سال هنگامی ‌که در روزه " کاروا چوت" بسر می‌برده است به خانه پدری خویش می‌رود، در این شرایط...
 
دهلی نو – زنان هندی براساس یک سنت قدیمی‌هر ساله یک روز را که " کاروا چوت " نامیده می‌شود، برای سلامت و طول عمر همسرانشان روزه می‌گیرند.  
سنت قدیمی‌روزه گرفتن در میان هندوها ریشه طولانی دارد و حتی به عنوان یکی از واجبات مذهب هندو شناخته می‌شود، بنابراین زیاد است تعداد روزهایی که هندوها به جهت تذهیب نفس و روح و تحکیم صبر و پایداری به جا می‌آورند اما در این میان سنت روزه گرفتن برای همسر فلسفه ای متفاوت دارد فلسفه ای که بر پایه اطمینان دادن به همسر از سوی زنان انجام می‌گیرد و تلاش می‌شود تا عشق زن به همسر و خواستن او برای تمامی‌عمر به اثبات رسد.
اما این روزه برخلاف سایر روزه ها با جشن و شادی و برپایه مراسم خاص استوار است و یکی از شاخص ترین تمایزات زنان هندی را که آراستن دست به طرح های زینتی با حنا است به نمایش می‌گذارد.
فلسفه روزه گرفتن با مراسم ویژه برای همسر برای افزایش طول عمر وی به یک داستان قدیمی‌ برمی‌گردد. بر اساس این داستان زن جوانی که تنها خواهر هفت برادر خویش بود پس از ازدواج در اولین سال هنگامی ‌که در روزه " کاروا چوت" بسر می‌برده است به خانه پدری خویش می‌رود، در این شرایط برادران چون متوجه سختی روزه بر خواهرشان می‌شوند با انعکاس تصویر میوه انجیر از طریق آینه روی درخت به گونه ای خواهر را به غلط انداخته تا گمان کند که ماه پدیدار شده است و می‌تواند افطار کند اما پس از خوردن غذا خبر بیماری همسر به وی می‌رسد و باعث می‌شود تا وی شتابان به خانه بازگردد.
زن جوان در طول راه "کریشنا" خدای هندوها را می‌بیند، کریشنا به وی می‌گوید همسر وی خواهد مرد زیرا که او روزه خود را شکسته است در این زمان زن گریه وزاری می‌کند و خواستار بخشش می‌شود، کریشنا سرانجام می‌پذیرد که در صورت اجرای این روزه با مراسم ویژه و سخت عمر همسر را طولانی کند.
بنابر همین اصل زنان هندو در این روز با تهیه شیرینی ویژه و تدارک غذای مناسب اقدام به پوشیدن لباس مراسم عروسی خویش می‌کنند و سپس دست های خویش را با حنا می‌آرایند و تمام روز را روزه گرفته و برای طولانی شدن عمر همسرانشان دعا می‌کنند .
... و امروز چهارشنبه روز "کاروا چوت"، روز اثبات وفاداری و عشق زنان هندی به همسران خود بود که طی مراسم خاص خود برگزار شد. 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: irna.ir