مراسم تشییع پیکر فرود گرگین پور + عکس
مراسم بدرقه پیکر فرود گرگین‌پور، پیشکسوت موسیقی قشقایی امروز ۱۸ دی ماه با حضور هنرمندان و فعالان موسیقی در تالار وحدت برگزار شد

پیکر فرود گرگین‌ پور به خانه ابدی بدرقه شد

مراسم تشییع پیکر فرود گرگین‌پور موسیقیدان و نوازنده ایل قشقایی که شامگاه سه‌شنبه ۱۰ دی‌ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت و پیش از این قرار بود در شهر آباده از توابع استان فارس برگزار شود، امروز چهارشنبه ۱۸ دی در تالار وحدت برگزار شد تا بعد از بدرقه توسط هنرمندان و طرفدارانش برای خاکسپاری به شهر آباده انتقال داده شود.

این مراسم با حضور هنرمندان و فعالان موسیقی چون حسین علیزاده، شهرام صارمی، سید عباس سجادی، افسانه جهانگیری، محمدرضا درویشی، علی مغازه‌ای، دامون شش بلوکی، پروین بهمنی و ... از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

مراسم تشییع ساعت ۹:۴۰ با قرایت قرآن آغاز شد و در ابتدای مراسم هنردوستان به استقبال پیکر فرود گرگین‌پور رفتند و او را تشییع کردند تا به جایگاه مراسم برسند.

مراسم تشییع فرود گرگین پور
تشییع پیکر فرود گرگین‌ پور به خانه ابدی

در ادامه مراسم زندگینامه وی قرائت شد و سپس بابک خضرایی پژوهشگر حوزه موسیقی برای سخنرانی به جایگاه آمد و گفت: فرود گرگین‌پور که موسیقی قشقایی را زنده می‌کرد حال از میان ما رفته است. فرود گرگین‌پور فراز و فرود ایل و هویت ایل قشقایی بود.

سپس حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده به سخنرانی پرداخت و بیان کرد: فرود گرگین‌پور متعلق به تمام مردم ایران است. من سالیان زیادی با این خانواده هنرمند در ارتباط بوده و هستم. در این مسیر با موسیقی قشقایی آشنا شدم و بسیار لذت بردم و در اینجا جا دارد تا از افسانه گرگین‌پور که همیشه همراه وی بود تشکر کنم.

مراسم تشییع فرود گرگین پور
حضور هنرمندان در مراسم تشییع فرود گرگین پور

وی افزود: فرود گرگین‌پور همیشه در دل فرهنگ ایران باقی می‌ماند زیرا با تمام مشقت‌هایی که در این راه کشید، موسیقی قشقایی را زنده کرد.

در ادامه دقایقی موسیقی قشقایی به صورت زنده اجرا شد.

پس از اجرای زنده موسیقی، ابوالقاسم رییس‌سادات از دوستان و آشنایان خانواده گرگین پور سخنرانی کرد و گفت: فرود نه تنها در موسیقی بلکه در زمینه ادبیات نیز سرآمد و توانا بود. امروز با فرود، دو هفته پیش با مادرش و چند ماه قبل با برادرش فرهاد خداحافظی کردیم و من واقعا متاسف هستم که در این مدت کم این خانواده این همه داغ دیدند.

مراسم تشییع فرود گرگین پور
مراسم تشییع پیکر فرود گرگین‌ پور

سپس رحیمی رضائی یکی از هنرمندان ایل قشقایی به قرائت ابیاتی در وصف گرگین‌پور پرداخت.

سیدعباس سجادی شاعر در ادامه این مراسم با قرائت اشعاری از منظومه حیدربابا استاد شهریار شروع به سخنرانی کرد و گفت: گاهی یک شعر و موسیقی و یک بیت بیانگر حزن و اندوه است. من این واقعه را به ملت ایران تسلیت می‌گویم.

وی افزود: امروز و این روزها را که همه مردم غرق در اندوه و ناراحتی هستند تسلیت می‌گویم. امروز از ایل قشقایی و شهر آباده عزیزان زیادی به این مراسم آمدند و از حضور آنها تشکر می‌کنم و ضمن این سوگ که جای ناراحتی بسیار دارد، خوشحال هستم که در زمان حیات وی از او و هنرش تجلیل کردیم.

در ادامه جهانگیری برادر همسر فرود گرگین‌پور برای سخنرانی آمد و بیان کرد: در رابطه با فرود سخنی از یکی از بزرگان ایل قشقایی می‌گویم که گفت: کاری که فرود گرگین‌پور در زمینه موسیقی انجام داد به مراتب از تدریس موسیقی که من در تمام این سال‌ها انجام داده‌ام بزرگتر است.

وی افزود: از تمام کسانی که در مدت بیماری و خانه‌نشینی فرود از او حمایت کردند، تشکر می‌کنم.

در پایان افسانه جهانگیری همسر فرود گرگین‌پور برای تشکر از هنرمندان و مسئولانی که به این مراسم آمدند به جایگاه آمد و ضمن تشکر از همه برای حضور در این مراسم، برای همسرش لالایی خواند.

گرگین‌پور آموزش موسیقی را زیر نظر اساتیدی چون علی تجویدی، حبیب الله بدیعی، علی اضعر بهاری و نورعلی برومند فرا گرفت و تحصیلات تکمیلی در حوزه موسیقی را در دانشگاه تهران تمام کرد.

«ترکمن صحرا»، «هجران»، «کورآغلو»، «منظومه صنم و غریب» و «مجموعه موسیقی قشقایی» از جمله آثار به جامانده از این هنرمند پیشکسوت موسیقی قشقایی است که بیشتر منابع پژوهشی در حوزه موسیقی اقوام ایران است.

مراسم تشییع فرود گرگین‌پور با قرائت آیاتی از قرآن به پایان رسید و حاضران پیکر این هنرمند را تشییع کردند تا برای خاکسپاری به زادگاهش آباده از توابع استان فارس انتقال داده شود.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir/khabargozarisaba.com