سه جایزه برای الناز شاکردوست، نوید محمدزاده و حامد بهداد در جشن منتقدان سینما + تصاویر
فیلم‌های «سرخپوست»، «متری شیش و نیم»، «شبی که ماه کامل شد» و «مسخره‌باز»، بیشتر جوایز سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را بین خود تقسیم کردند

برترین‌ های سینما به انتخاب منتقدان: «سرخ‌پوست» بهترین فیلم 

مراسم سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، پنجشنبه ۱۰ بهمن با اجرای فرزاد حسنی در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

جعفر گودرزی، دبیر شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در این مراسم گفت: «وعده ما برای تجلیل و معرفی برگزیدگان آکادمی. سیزدهمین شب منتقدان سینمای ایران،تقریبا یک ماه پیش از این بود که تقدیر حوادث، اوراقی را در زندگی همه ما رقم زد که مع‌الاسف، رنگ و بویی سوگوارانه داشت.»

نوید محمدزاده در جشن منتقدان سینما 98,جشن منتقدان سینما,عکس هنرمندان
نوید محمدزاده در جشن منتقدان سینما 98


او ادامه داد: «شهادت سردار سلیمانی وحوادث پس از آن، از جمله درگذشت غم‌انگیز هموطنان در مراسم کرمان وجان باختن غریبانه عزیزمان در سانحه هوایی هواپیمای اوکراین و متعاقب آن، سیل سیستان و بلوچستان، هنوز هم به سختی در خاطرمان جمع می‌شود و به طور قطع، رمق برگزاری محفلی با نام جشن را بی‌مسما می‌کند. اما به هر روی بار امانت آرای آکادمی انجمن یک سو و مهم‌تر از آن ایفای رسالت صنفی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای صیانت از مرزهای فرهنگی وکیفی تولیدات سینمای ایران در شرایطی که سینمای‌مان در هجمه سرمایه بازی‌ها به سه اصل مراقبت، رونق و ارتقا نیازمند است، ما را برآن داشت تا ضمن همدردی و هم‌آوایی با مردم عزیز و نجیب و شریف کشورمان براین نکته صحه بگذاریم که شرط بقا و ماندگاری سینمای ایران در سیر تاریخی خود که به امروز ما می‌نگزد، حفظ‌ وتقویت ارتباط تنگاتنگ بامردم و درک دغدغه‌ها، آلام و آرزوی آنهاست.»

تجلیل از علیرضا زرین‌ دست

در ادامه این مراسم، گلاره عباسی روی صحنه رفت و با اشاره به فعالیت‌های موسسه سوینا گفت: «این موسسه رادیویی اینترنتی، تفاوتی که با موسسات دیگر دارد، این است که خود نابینایان در آن فعالیت می‌کنند که این به نوعی اشتغال‌زایی برای آنها است. آخرین فیلمی که توسط این موسسه اکران شد، «جهان با من برقص» بود. ما هیچ وقت از پتانسیل‌های نابینایان استفاده نکردیم ودرصدد هستیم دسترس پذیرترین خدمات سینما را در اختیار آن‌ها بگذاریم.»

با تجلیل از علیرضا زرین‌دست، شب منتقدان سینما پی گرفته شد. زرین‌دست پس از دریافت جایزه خود گفت: «از انجمن منتقدان تشکر می‌کنم که به سال‌ها کار من توجه کردند و امیدوارم که همه شما این تاثیرگذاری برایتان اهمیت داشته باشد.»

سروش صحت و همایون غنی‌زاده، برگزیده‌های خلاقیت

بعد از این، نوبت به اهدای جوایز رسید که سرآغاز آن، دیپلم افتخار بخش خلاقیت و استعداد درخشان بود که به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» تعلق گرفت.

سروش صحت پس ازدریافت این جایزه گفت: «بسیار هیجان زده‌ام که دیپلم افتخار این بخش را از جشن منتقدان دریافت کردم. خوشحالم که بغل این افراد کاندیدا بودم و امیدوارم جهان کمی با ما برقصد.»

بیشتر بدانید : شوخی با مرگ، به سبک سروش صحت + عکس

تندیس خلاقیت و استعداد درخشان سیزدهمین شب منتقدان به «مسخره‌باز» ساخته همایون غنی‌زاده رسید. این کارگردان بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: «از اهالی سینما تشکر می‌کنم به‌خاطر خوشآمدگویی آن‌ها و از آقای نصیریان به‌خاطر حمایت‌شان متشکرم.»

او درباره رابطه هنرمند و اثر هنری گفت: «اثر هنری وقتی خلق می‌شود، هنرمندان را شیفته خود می‌کند و نقد منتقد می‌تواند این دیوار مسخ‌شده را فرو بریزد. وظیفه منتقد، آگاه نگه‌داشتن هنرمند است و منتقد این جامعه مردم آن هستند و هنرمند می‌تواند جامعه سیاست و دولت را نقد کند. ما وظیفه داریم زمانی که رویدادهای تلخی می‌بینیم، آن را نقد کنیم. ما هنرمندان در برابر جامعه مسئولیم چون نسبت به هنرمندان قضاوت خواهد شد.»

در ادامه، تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن نصرالهی برای طراحی صحنه فیلم «سرخ‌پوست» تعلق گرفت و دیگر تندیس این بخش به جواد مطوری برای جلوه‌های بصری فیلم «مسخره‌باز» اهدا شد که به نیابت از او، غنی‌زاده این تندیس را دریافت کرد. همچنین تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن خیرآبادی، رضا میثاقی و شهاب نجفی برای جلوه‌های بصری فیلم «غلامرضا تختی» داده شد.
جایزه علی نصیریان برای «مسخره‌باز»

علی نصیریان، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

در بخش بعدی مراسم، تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، به علی نصیریان برای فیلم «مسخره‌باز» اهدا شد. این بازیگر پیشکسوت پس از دریافت تندیس خود گفت: «این جایزه و تندیس بسیار ارزشمند است که از سوی انجمن نویسندگان و منتقدان به من اهدا شد.»

جشن منتقدان سینما,عکس هنرمندان,علی نصیریان در جشن منتقدان سینما 98
علی نصیریان در جشن منتقدان سینما 98

دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید که نرگس آبیار از طرف آهنگساز این تندیس را دریافت کرد و گفت: «سخاوت‌دوست نبوغ خاصی در موسیقی دارد و افتخار این را داشتم سه کار را با او دنبال کردم.»

تندیس این بخش هم تعلق گرفت به کریستف رضاعی برای فیلم  «ناگهان درخت» که او پس از دریافت جایزه گفت: «من از همکاری‌ با بخش‌های‌ مختلف‌ سینمای‌ ایران لذت می‌برم و از صفی یزدانیان سپاسگزارم.»

جایزه مشترک برای «سرخ‌ پوست» و «متری شیش و نیم»

جایزه بهترین تدوینِ شب منتقدان به بهرام دهقانی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا شد که سعید روستایی جایزه او را دریافت کرد.

تندیس بهترین فیلمبرداری را هومن بهمنش برای فیلم «سرخ پوست» و فیلم «متری شیش و نیم» دریافت کرد. این فیلمبردار پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «خیلی خوشحالم این دو فیلم در کنار هم مورد تایید مهم‌ترین مفسران و تحلیلگران فیلم قرار گرفتند. من از آثار فیلمبرداران پیشکسوت بسیار ایده گرفتم و از نیما جاویدی عزیز تشکر می‌کنم و از تهیه کننده این فیلم نیز. این جایزه را تقدیم به برادر کوچکترم می‌کنم که امشب در کنار من بود.»

بزرگداشت عباس یاری

بزرگداشت عباس یاری، منتقد و روزنامه‌نگار، ادامه بخش سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی بود که با حضور علی عباسی و هوشنگ گلمکانی روی صحنه انجام شد. عباسی گفت: «در دورانی که دل مرده و ورشکسته بودم، عباس یاری نقش بسیار مهمی در زندگی من داشت. او یگانه انسانی است که به انسان روحیه می‌دهد. او خوش سخن است و غم را از در انسان دور می‌کند. در دورانی که همه به مجرد دیدن یکدیگر سر درد دل‌شان باز می‌شود و غمی به انسان می‌افزایند، او غم انسان را کاهش می‌دهد.»

هوشنگ گلمکانی هم درباره عباس یاری گفت: «اگر عباس یاری نبود، مجله فیلم وجود نداشت و در سال‌های اول تعطیل می‌شد. اگر عباس یاری نبود، سرنوشت من نیز عوض می‌شد و نقش او در زندگی من بسیار مهم بوده است. مجله فیلم به عنوان یک پدیده اجتماعی، ۳۷سال توانست دوام بیاورد که نقش اصلی را عباس یاری در این فضا داشته است. عباس یاری تنها رفیق من است.»

عباس یاری هم در واکنش به سخنان گلمکانی و عباسی گفت: «قبول کنید که بعد از شنیدن این واژه‌ها که در ارتباط با من گفته شد، ایستادن این‌جا کار بسیار سختی است. واقعیتش دوست داشتم روی این صندلی‌ها بنشینم و برای دوستانم دست بزنم. او پس از ذکر خاطراتی از رسانه و سینما، جایزه خودرا به فرزندان برادران فقید خود تقدیم کرد.»

خلاقیت نوید محمدزاده، برایش جایزه به ارمغان آورد

در ادامه مراسم، تندیس خلاقیت در بازیگری را، علی علایی و ایمان امیدواری به نوید محمدزاده اهدا کردند. علایی در این زمینه گفت: «این تندیس چند سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و وقتی بازیگر در چند فیلم شرکت می‌کند و در چند فیلم خاص و در رده‌های بالا بوده است. سال اول این تندیس به حمید فرخ‌نژاد با چهار نقش اول اهدا شد. فرهاد اصلانی برای سه فیلم این جایزه را دریافت کرد. امسال هم این جایزه به بازیگری اهدا شد که در ایجاد کنش‌های خلاقانه بسیار موفق بوده است.»

جشن منتقدان سینما,عکس هنرمندان,نوید محمدزاده در جشن منتقدان سینما98
نوید محمدزاده و فرزاد حسنی در جشن منتقدان سینما 98

نوید محمدزاده پس از دریافت جایزه خود، گفت: «برای چندمین بار است که  در این جشن به من لطف داشتید و من را مطمئن می‌کنید که روند فعالیت خود را ادامه دهم. تک‌تک عوامل  کمک می‌کنند که بازیگر موفق باشد و دیده شود.»

بیشتر بدانید : عکس نوید محمدزاده و پیمان معادی در پوستر جدید «متری شیش و نیم»

او همچنین از سعید روستایی و نیما جاویدی به دلیل حمایت‌هایشان در روند فیلم تشکر کرد و جایزه‌اش را به خانواده‌هایی اهدا کرد که فرزندان‌شان را در سانحه هوایی از دست دادند.

تندیس بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای فرشته صدرعرفایی

پس از آن، تندیس بهترین بازیگر نقش دوم زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت. صدرعرفایی در این بخش گفت: «خیلی سپاسگزارم که من را لایق دانستید برای دریافت تندیس. تیم و گروه است که باعث موفقیت یک بازیگر می‌شود و این جایزه برای من بسیار ارزشمند است، زیرا منتقدان، درک بالایی از شرایط جامعه دارند.»

بیشتر بدانید : فیلم شبی که ماه کامل شد، داستان عشق و تروریسم + عکس

تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای حامد بهداد

پس از پخش کلیپی از نامزدهای بهترین نقش اول مرد، تندیس این بخش از سوی کامران ملکی، میلاد کی‌مرام و جمشید هاشم‌پور به حامد بهداد برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد. حامد بهداد پس از دریافت جایزه خود ضمن گلایه از اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر، گفت: «ما خود خود مردمیم و اسم‌ مزخرف سلبریتی را از روی ما بردارید.»

حامد بهداد در جشن منتقدان سینما98,جشن منتقدان سینما,عکس هنرمندان
حامد بهداد در جشن منتقدان سینما 98

او سپس به جمشید هاشم‌پور گفت: «ای کاش مثل شما باشیم و در بین مردم همانند شما شناخته شویم.»

الناز شاکردوست بهترین بازیگر نقش اول زن

تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن هم به الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت. شاکردوست پس از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت:

«این جایزه قدرتمندترین جایزه است و افتخار می‌کنم که اینجا هستم و برای رسیدن به این نقطه جنگیدم. خودم را مدیون خیلی‌ها می‌دانم و خدا فرصت دوباره زندگی کردن را بابت نعمت حضورم در سینما به من داد. من معتقدم به‌واسطه سینما می‌توان آدم بهتری شد. از نرگس آبیار به‌خاطر تک تک بخش‌های فیلم شبی که ماه کامل شد سپاسگزارم.»

بیشتر بدانید : این نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

جشن منتقدان سینما,عکس هنرمندان,الناز شاکردوست در جشن منتقدان سینما98
الناز شاکردوست در جشن منتقدان سینما 98

درخواست برای نگهدای سلول بنیادین عبدی

در ادامه، برای بزرگداشت اکبر عبدی، ایرج طهماسب در کنار او روی صحنه حضور پیدا کرد. طهماسب گفت: «در مورد یک هنرمند بزرگ حرف زدن افتخار است. تاریخ سینمای قبل و بعد از انقلاب کسی را نداریم که به این حجم در بازیگری تنوع داشته باشد. خواهش می‌کنم از جاهایی که سلول بنیادین را نگهداری می‌کنند، سلول بنیادین عبدی را نگه دارند برای آینده!»

جشن منتقدان سینما,عکس هنرمندان,اکبر عبدی در جشن منتقدان سینما
تجلیل از اکبر عبدی در جشن منتقدان سینما

اکبر عبدی هم پس از دریافت جایزه بزرگداشت خود، گفت: «اخیرا شنیدم چندتا از همکاران گفتند دیگر تلویزیون نمی‌رویم. تلویزیون خانه ماست و کسی با خانه‌اش قهر نمی‌کند.»

یکه‌ تازی «سرخپوست» در شب منتقدان: تندیس بهترین کارگردانی برای نیما جاویدی

در بخش اهدای جوایز بهترین فیلمنامه، دیپلم افتخار برای فیلم «قصر شیرین» به محسن قرایی و محمد داوددی رسید و تندیس بهترین فیلمنامه به «نیما جاویدی» برای فیلم «سرخ‌پوست» تعلق گرفت.

نیما جاویدی پس از دریافت تندیس خود گفت: «در جریان اکران فیلم «سرخ پوست»، بسیاری از مخاطبان از حال خوب فیلم‌ گفتند که این حال خوب به عوامل پشت صحنه برمی‌گردد. آنها زحمت‌های زیادی برای این فیلم کشیدند. این جایزه بار مسئولیت کاری من را بسیار افزایش داد و امیدوارم بتوانم جواب منتقدانی که من را انتخاب کردند، بدهم.»

در بخش بهترین کارگردانی، دیپلم افتخار به نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد» و سعید روستایی برای «متری شیش و نیم» تعلق گرفت.

جشن منتقدان سینما,عکس هنرمندان,نرگس آبیار در جشن منتقدان سینما98
نرگس آبیار در جشن منتقدان سینما 98


نرگس آبیار در سخنانی، از گروه پشت صحنه این فیلم تشکر کرد وگفت: «خوشحالم این جایزه را از کسانی می‌گیرم که استاد من هستند. ما احتیاج به همدلی برای وطن داریم و نگاه منتقدی خود را می‌توانیم از طریق اثرها بیان کنیم.»

روستایی هم پس از دریافت جایزه خود تاکید کرد: «کار کنِیم نه برای عادی سازی شرایط، بلکه برای اینکه بتوانیم ثبت کنیم این دوران را در تاریخ.»

تندیس بهترین فیلم برای «سرخ‌پوست»

در ادامه، تندیس بهترین کارگردانی هم به نیما جاویدی برای فیلم «سرخپوست» اهدا شد.

نیما جاویدی پس از دریافت این تندیس گفت: «امشب اولین باری است که دارم در ایران جایزه می‌گیرم و این برایم خیلی باارزش بود که در کشور خودم جایزه گرفتم.»

در بخش پایانی سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، تندیس بهترین فیلم به مجید مطلبی برای فیلم «سرخپوست» اهدا شد که به دعوت این تهیه‌کننده، عوامل فیلم «سرخپوست» روی صحنه حضور پیدا کردند و در قابی یادگار کنار هم قرار گرفتند.

بیشتر بدانید : موفقیت بزرگ فیلم "سرخپوست" در ترکیه + عکس

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir