اختتامیه جشنواره فجر 98 در میان اشک و قهر و سانسور! + تصاویر
سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با اهدای جایزه بهترین فیلم به «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی به پایان راه رسید. در این جشنواره محمدحسین مهدویان، پیمان معادی و طناز طباطبایی سیمرغ گرفتند

درخشش پیمان معادی و طناز طباطبایی و مجیدی در جشنواره فجر

محمدرضا شهیدی‌فرد مجری اختتامیه سی‌ و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر است. این دوره از جشنواره با حضور نام‌های بزرگ سینمای ایران از مجید مجیدی و مسعود کیمیایی تا ابراهیم‌ حاتمی‌کیا برگزار شد.

دیشب (دوشنبه ۲۱ بهمن) در پایان نمایش فیلم‌ها نامزدهای جوایز معرفی شدند که فهرست‌شان را می‌توانید در لینک زیر مطالعه نمایید:

بیشتر بدانید : رقابت پیمان معادی و فرامرز قریبیان: نامزدهای سودای سیمرغ فجر 98 اعلام شد

داروغه‌زاده: به این کنار هم‌ بودن‌ها نیاز داریم

ابراهیم داروغه‌زاده در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حضار گفت: «از سینماگران که به احترام مردم تلاش کردند با نمایش و اثر هنری که خلق کرد بودند روزهای شیرینی برای مردم فراهم آوردند تشکر می‌کنم.»

او در ادامه با گرامیداشت یاد و نام شهدا خصوصا شهید حاج قاسم سلیمانی که جشنواره امسال با نام او عطرآگین شده است گفت: «به نیابت از جامعه سینما برای خانواده جانباختگان سقوط هواپیما و دیگر حوادث اخیر صبر آرزو می‌کنم.»

داروغه‌زاده در ادامه گفت: «جشنواره مانند هر عیدانه‌ای برای دور هم جمع شدن خانواده سینما است که باعث یک خیزش بزرگ مردمی در کل کشور می شود. مردمی که با شور و شوق اتفاقات این رویداد بزرگ را دنبال می‌کنند. جامعه ما به این کنار هم بودن ها نیاز دارد. با سینما و جشنواره فیلم فجر می توانیم در کنار هم بودن را تجربه کنیم و امیدواریم به سوی توسعه و فردایی بهتر حرکت کنیم. از همه فیلمسازان و هنرمندانی که با حضور پرشور خود به این گردهمایی ملی رونق بخشیدند سپاسگزارم.»

بیشتر بدانید : نرگس آبیار تا فریدون جیرانی و سعید راد : داوران جشنواره فیلم فجر 98 + عکس

اهدای جایزه مسابقه تبلیغات سینمایی

پس از سخنرانی کوتاه ابراهیم داروغه‌زاده اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با اهدای جوایز مسابقه تبلیغات سینمایی ادامه پیدا کرد.

سیمرغ بلورین بهترین عکس: مریم تخت‌کشیان برای فیلم «غلامرضا تختی»

سیمرغ بلورین بهترین پوستر: محمد تقی‌پور برای فیلم «۲۳ نفر»

سیمرغ بلورین بهترین تیزر یا آنونس تبلیغاتی: امید میرزایی برای فیلم «شاه‌کش»

این بخش که همه ساله در مراسم افتتاحیه برگزار می‌شد و امسال به دلیل لغو افتتاحیه به اختتامیه موکول شده بود، محمد روح‌الامین، امیرشیبان خاقانی و حبیب مجیدی هیات داوران بودند.

جوایز بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه‌نو: فرشته طائرپور و نقل‌قول از بازیگر «جوکر»

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه نو رسید و برای اعلام جوایز این بخش هیات داوران آن فرشته طائرپور، مصطفی رزاق کریمی، هادی مقدم دوست، روح‌الله حجازی، مهدی جعفری به روی سن مرکز همایش‌های برج میلاد آمدند.

فرشته طائرپور در ابتدا و پیش از اعلام برندگان این بخش گفت: «سلام می‌کنم به همه حاضران و سلام می‌کنم به آنهایی که نیامدند ولی باور داریم که دلشان برای این سینما هر جا هستند می‌تپد.درباره وقایعی که امسال پیش آمد می‌خواستم به حال خودمان به عنوان سینماگر اشاره کردم، ایستادن ما روی سن و فیلم ساختن ما از سر وقایع تلخ اجتماعی یا وضعیت سینمای ایران نیست از سر اعتنا به سینمای ایران و نسل جوانی که پرقدرت و با دانش از راه می‌رسد و این نوید بخش آینده شیرین است. یاد گرفتیم که اگر دل خونینی داریم با لب خندان روی صحنه بیاییم.»

او در ادامه جملاتی از واکین فینیکس بازیگر برنده اسکار نقش «جوکر» نقل‌قول کرد و گفت:

«ای کاش هنرمندان ما هم وقتی صحبت می‌کنندهمینطور نگاه خیرخواهانه داشته باشند. از نظر ما هر ده فیلمی که در این بخش شرکت کردند لایق دریافت جایزه بودند. ما توقع داریم مسئولان سینمایی آیین‌نامه‌های موجود را وحی منزل ندانند و با تصحیح آنها به بخش نگاه‌نو توجه ویژه داشته باشند چون مهمترین بخش سینمای ایران است. ما امکان انتخاب کاندیداهای کمتر از این را نداشتیم. ما فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دادیم نه فیلمسازان و نه حاشیه‌های فیلم‌ها و فکر می‌کنم وجدان داوری این را حکم می‌کند.»

سیمرغ بلورین بهترین مستند سینمایی برای «جایی برای فرشته‌ها نیست» به سام کلانتری، محمد شکیبانیا کارگردان و تهیه‌کننده فیلم اهدا شد.

بیشتر بدانید : حضور حرفه ای ترین ها در "جایی برای فرشته ها نیست" + عکس

بیشتر بدانید : پای دختران تیم هاکی به جشنواره بین المللی مستند باز شد! + عکس

سام کلانتری پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «دوره یازدهم فجر من در گروه برنامه‌ریزی بودم. شغلم این بود که قرار بود به کاندیدا زنگ بزنم و بگویم شما کاندید هستید. امید داشتم و فکر می‌کردم یک روزی می‌شود سیمرغ ببرم؟ یکی از دوستانی که همینجا نشسته حال من را فهمید. آمد گفت باید تلاش کنی و امید داشته باشی. این راه را انتخاب کردم و می‌خواهم بگویم، وظیفه ما هنرمندان امید دادن است و نباید منتظر باشیم کسی به ما امید بدهد. وظیفه‌مان این است امید را به جامعه تزریق کنیم.»

بیشتر بدانید : ابوالفضل پورعرب مهمان ویژه "جایی برای فرشته ها نیست" در جشنواره فجر98+ تصاویر

تهیه کننده این مستند محمد شکیبانیا گفت: «سام به من گفت که امید بدهم برای همین متنی که آماده کرده بودم را نمی‌خوانم. اما یک خط آن را می‌گویم، پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ هستند و دست از سرما برنمی‌دارند. خیلی از کسانی که نیامدند به خاطر همدردی با سوگواران سه ماه اخیر بوده و به قول دوستی این سوگواری غیرعادی‌ترین سوگواری دنیا است. اجازه بدهید به پاسخ این سوالات برسیم.»

بیشتر بدانید : ادای دین ستاره های هاکی ایران، به مردم بلوچستان + عکس

در ادامه نوبت به اعلام برنده بهترین فیلم بخش نگاه نو رسید. کارگردان‌هایی که با اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند به جشنواره فجر آمده بودند. در این بخش هادی مقدم‌دوست برنده را اعلام کرد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به سعید ملکان برای فیلم «روز صفر» رسید که در مراسم اختتامیه حضور نداشت و اعلام شد که در راه رسیدن به مراسم برگزاری هستند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: «دابُر» ساخته سعید نجاتی

سیمرغ بلورین بهترین مستند: «جایی برای فرشته‌ها نیست» ساخته سام کلانتری

سیمرغ بلورین نگاه‌نو (بهترین فیلم اول): «روز صفر» ساخته سعید ملکان

پیرو حناچی: نیازمند گفتگوی مداوم هستیم

پیروز حناچی شهردار تهران در این آیین اختتامیه ضمن تبریک چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «امیدوارم در ادامه فرصتی برای اصلاح نقاط ضعفی که در گذشته داشتیم داشته باشیم. یاد می‌کنم از کسی که ملت ایران را با رفتنش غمگین کرد. سردار دل‌ها قاسم سلیمانی و همچنین ۱۷۶ مسافر هواپیمای ماه گذشته که در آستانه چهلمین روز هر دو اتفاق هستیم.»

او در ادامه با بیان اینکه ما کشوری تاریخی هستیم و عقبه این تاریخی بودن را در جای جای هنر، ادبیات و تاریخ این کشور می‌شود جستجو کرد، گفت: «در خمسه نظامی اشاره می‌شود به جایی که اسکندر از مناطق شمالی عبور کرده و وارد سرزمینی می‌شود که آن سرزمین یک آرمان‌شهر و سرزمین ایران است.»

پیروز حناچی در ادامه بخش‌هایی از خمسه نظامی را خواند و سپس از اهداف انقلاب برای تبدیل شدن به آرمان‌شهر گفت و افزود: «ما برای این هدف نیازمند گفتگوی مداوم هستیم و جشنواره فجر را بخشی از این گفتگو می‌دانیم. وظیفه ما است که فضایی برای تحقق این اتفاق فراهم کنیم.»

او در ادامه گفت: «ما به عنوان شهرداری تهران وظیفه خودمان می‌دانیم که از این فضا حمایت کنیم و آنچه در توانمان هست در اختیار هنرمندان قرار بدهیم که این رقابت هر چه قوی‌تر و بهتر برگزار شود. با توافقی که با دبیرخانه جشنواره داشتیم سعی کردیم این حمایت را انجام بدهیم و بعضی مسائل مثل پسماند، آلودگی هوا، حقوق شهروندی و مسائلی از این دست را در جشنواره مطرح کنیم. تهران شهری برای همه نخواهد شد مگر اینکه مجرای گفتگوی اقشار مختلف را بر سر مسائل اساسی فراهم کنیم و در این زمینه دست نیاز به سمت هنرمندان دراز می‌کنیم چرا که هنر بهترین وسیله برای تاثیرگذاری است. امیدوارم که جشنواره امسال و تلاش همکاران من در کنار دبیرخانه مقبول اهل هنر واقع شده باشد.»

بزرگداشت فریدون جیرانی

غلامرضا موسوی و مهدی صباغ‌زاده از سینماگران همشهری فریدون جیرانی پس از پخش فیلم کوتاهی از فعالیت‌های این هنرمند به روی سن آمدند.

غلامرضا موسوی در ابتدا گفت: «صحبت کردن درباره فریدون جیرانی چون در رشته های مختلفی کار کرده و در همه رشته های استاد است راحت است.  جیرانی فقط یک فیلمنامه‌نویس، سینماگر، مجری و مورخ خیلی خوب نیست، انسان بسیار خوبی است. یکی از ویژگی‌های جیرانی این بود که همه جور فیلمی را می‌دید. به گمان من از ویژگی‌های خوب آقای جیرانی این است که معلم بسیار خوبی و روزنامه‌نگار فوق‌العاده‌ای هم هست. تجلیل از فریدون جیرانی در حقیقت تجلیل از سینمای به اصطلاح میانه است و اساسا عاشق سینمایی است که باید حتما تماشاچی داشته باشد. چون خودش با بازیگری تئاتر شروع کرده بود بازیگرانش در فیلم‌هایش هم بهترین بازی‌ها را ارائه دادند. تقریبا فکر می‌کنم تمام دوستانی که با سینما آشنا هستند با فریدون هم آشنا هستند. از تمام کسانی که تصمیم گرفتند برای استاد سینما و به قول من فیلسوف سینما بزرگداشت گرفتند تشکر می‌کنم.»

برزگداشت فریدون جیرانی در جشنواره فجر 98
برزگداشت فریدون جیرانی در جشنواره فجر 98

مهدی صباغ‌زاده هم درباره فریدون جیرانی گفت: «برای ایشان آرزوی سلامتی می‌کنم. من سینما را مدیون آقای جیرانی هستم.» او در ادامه بخشی از همکاری‌هایش در ابتدای کار سینمایی‌اش با فریدون جیرانی را برشمرد و گفت: «واقعا خوشحالم که ایشان هنوز راه خود را ادامه می‌دهد و برایش آرزوی سلامتی دارم.»

ابراهیم داروغه‌زاده و فریدون جیرانی در ادامه با دعوت شهیدی‌فرد روی سن اختتامیه جشنواره آمدند.

فریدون جیرانی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «من از دبیر جشنواره، وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی که همشهری ما هم هست تشکر می‌کنم و ممنونم که شما صبر کردید و این صحبت‌ها را شنیدید.»

جایزه ویژه سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی

مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با پخش کلیپی از سپهبد شهید قاسم سلیمانی ادامه پیدا کرد. سپس شهیدی‌فرد با بیان اینکه تعدادی از خانواده شهدای جنگ، شهدای مدافع حرم و تعدادی از خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی در سالن حضور دارند، بعضی از این خانواده‌ها را نام برد تا مورد تشویق حضار قرار بگیرند. مادر شهیدان خالقی که سه فرزند شهید دارد. همسر و فرزند شهید آتش‌نشان علی قانع، همسر شهید شیمیایی احمد زنگی‌آبادی و خانواده شهید شهروز مظفرنیا از شهدایی که همراه سردار سلیمانی به شهادت رسیدند تعدادی از خانواده شهدایی بودند که در سالن همایش‌های برج میلاد حضور داشتند.

بیشتر بدانید : اهدای تندیس سردار شهید سلیمانی در جشنواره فجر 98

سپس در ادامه سیمرغ ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این دوره از جشنواره و منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان به فیلم «آبادان یازده ۶۰» به تهیه‌کنندگی حسن کلامی اهدا شد.

تهیه‌کننده این فیلم ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت: «فیلم مقاومت را تقدیم می‌کنیم به سردار مقاومت شهید قاسم سلیمانی. همو که از دل وارد می‌شد نه از در. کسی که همه ما را داغ‌دار کرد، به یادش هستیم و خواهیم بود.»

سیدعباس صالحی: چراغ سینما خاموش‌نشدنی است

بخش بعدی مراسم سخنرانی سیدعباس صالحی بود. او در سخنانی گفت: «بار دیگر و سال دیگر سینما و جشنواره فجر. سینما شاید نتواند دنیا را تغییر بدهد اما می تواند دریچه گفتگو را بین انسان ها باز کند و امروز بیش از هر زمان دیگر به گفتگو نیاز داریم.

امروز پایان ده روز با گفتگو و لحظات به یاد ماندنی بود. جشنواره فجر فرصت یگانه ای برای گفتگوهای وسیع اجتماعی است. از سوی دیگر دوربین سینما ظرفیت ویژه ای برای دیدن و عمیق دیدن دارد و ما چقدر به این زاویه دیدها و چشم‌اندازهای تازه نیازمندیم. ایران و انسان به این نگاه‌ها و این چشم‌اندازها نیازهای جدی‌تری داشته و دارد. و جشنواره فیلم فجر فرصتی برای دیدن تبادل و نقد بوده و هست. در این جشنواره میزبان و مهمان یکی هستند و هر دو در تکاپو هستند که این رویداد باشکوه برگزار شود. امروز دهمین روز جشنواره و آخرین روز است اما چراغ سینما خاموش نشدنی است.»

سیدعباس صالحی در جشنواره فیلم فجر 98
سیدعباس صالحی در جشنواره فیلم فجر 98

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر با بخش های سودای سیمرغ ادامه پیدا کرد و نرگس آبیار در ابتدا محمد برادران را برای فیلم «خروج» برنده جایزه بهترین جلوه‌های ویژه بصری اعلام کرد.

محمد برادران ضمن تشکر از هیات داوران گفت: «از آقای حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم که جایشان اینجا خالی است و دوست داشتم الان به چشمهایشان نگاه کنم و تشکر کنم. این پروژه خیلی سنگین بود و ایشان به تیم جوان ما اعتماد کردند. ای کاش ایشان و استاد قریبیان حضور داشتند. تیم ما خیلی جوان بود و من باید بگویم ما و بچه های جوان همه دنباله رو راه حاج قاسم هستیم.»

طهماسب صلح‌جو یکی دیگر از اعضای هیات داوران بود که برای اهدای سیمرغ بهترین صدا روی صحنه آمد. دو سیمرغ بلورین بهترین صدا به مهدی صالح کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.

آرش قاسمی ضمن تشکر از هیات داوران و عوامل فیلم «شنای پروانه» سیمرغش را به همسرش تقدیم کرد. مهدی صالح کرمانی هم در سخنانی شادی لحظه دریافت سیمرغش را به زنده‌یاد یدااله نجفی اهدا کرد.

مرتضی نجفی برای فیلمبرداری فیلم «تومان» برنده سیمرغ این بخش شد ضمن تشکر از هیات داوران برای انتخاب جوان‌ها گفت: «افتخار می‌کنم به اسامی که کنار من نامزد بودند. آقای بهمنش و آقای سلامی و تشکر می‌کنم از مرتضی فرشباف که به من اعتماد کرد. ای کاش پدرم چند ماه بیشتر زنده بود و این لحظه را می‌دید. جایزه را به شیده همسرم تقدیم می‌کنم.»

جایزه‌ای برای طناز طباطبایی

فریدون جیرانی آخرین عضو هیات داوران بود که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن روی صحنه آمد. طناز طباطبایی برای فیلم «شنای پروانه» برنده این سیمرغ شد.

بیشتر بدانید : طناز طباطبایی و پانته آ بهرام با موی تراشیده در جشنواره فجر 98 + تصاویر

او پس از دریافت جایزه با گریه گفت: «خدا را شکر می‌کنم. آقای رسول صدرعاملی سال ۸۳ با فیلم شما به سینما وارد شدم و امروز اولین سیمرغم را برای بازی در فیلمی به تهیه کنندگی شما می‌گیرم. ممنونم. جای جواد عزتی خیلی خالی است. برایش آرزوی بهترین ها را می‌کنم برای اینکه دل بزرگی دارد و امیدوارم هر آنچه خیر است برای او اتفاق بیفتد.

بیشتر بدانید : گریه طناز طباطبایی زمان دریافت اولین سیمرغ بلورین + عکس

طناز طباطبایی بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فجر
طناز طباطبایی بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فجر

از محمد کارت تشکر می کنم. این سیمرغ حاصل اعتماد و همدلی یک گروه بزرگ است که مثل یک حلقه به هم متصل بودیم. این حاصل تلاش جمعی است. همینطور از فیلم دیگرم و از آقای مجیدی تشکر می کنم و کودکان کاری که الان در سالن هستند و قلب من هستند. ۱۵سال است کار حرفه ای می کنم و هر بار با تشویق آنها همراه هستم و هر بار فکر می کردم یک روزی این اتفاق می افتد و امروز افتاد. این سیمرغ را به دستان پدر و مادرم تقدیم می کنم.»

امیر آقایی و گلایه از تلویزیون

بخش بعدی اعلام نام بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود. امیر آقایی برای بازی در «شنای پروانه» برنده این جایزه شد. او  پس از دریافت این سیمرغ ضمن تشکر از تیم «شنای پروانه» و آقای صدرعاملی و محمد کارت و بازیگران این فیلم گفت:

«اجازه بدهید مقام معنوی جایزه‌ام را به خانواده‌ام تقدیم کنم که سال‌ها پای من ایستادند. چندی پیش خانمی از رسانه ملی اظهار کردند که اگر کسی ناراضی است برود. رفتن رو به کسی خطاب می‌کنند که آمده باشد ما که نیامدیم ما بودیم، ریشه در خاک سرزمینمان داریم.»

بیشتر بدانید : کنایه امیر آقایی از مجری جنجالی شبکه افق در جشنواره فجر + عکس

امیر آقایی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فجر 98
امیر آقایی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فجر 98

تقدیر از کودکان کار فیلم مجید مجیدی

در ادامه مراسم اختتامیه هیات داوران از تیم بازیگران «خورشید» تقدیر کرد. کودکان کاری که در این فیلم ایفای نقش کرده بودند برای این بخش روی صحنه آمدند. شمیلا یکی از بازیگران این گروه گفت:

«اول از همه از آقای مجیدی و تمام عوامل فیلم تشکر ویژه می کنم. من یک کودک افغان هستم که در کشورم جنگ است و صلح و آرامش نیست. من یک کودک افغان هستم که در یک کشور دیگر کار می‌کنم. من در مترو برای گذراندن زندگی کار می کنم. امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.»

روح الله زمانی هم گفت: «دلیل اصلی که اینجا هستم آن بالاسری است. تشکر می کنم از آقامجیدی که به من اعتماد کردند و فقط بازیگری به من یاد ندادند زندگی به من یاد دادند. این جایزه را به مادرم تقدیم می‌کنم.»

ابوالفضل هم در حالی که گریه می‌کرد از مجید مجیدی تشکر کرد و گفت: «من اولش از بازیگری چیزی نمی‌دانستم ولی  من را راهنمایی کردند.»

یکی دیگر از بازیگران این گروه گفت: «از آقای مجیدی آقای عسگری و عوامل فیلم تشکر می‌کنم این لوح را به مادربزرگم تقدیم میکنم که در غیاب مادر و پدرم از من نگهداری کرد.»

سپس دوباره روح الله زمانی گفت: «به رفقای خودم می‌گویم من از زندگی ناامید شده بودم ولی آنها هیچ وقت ناامید نشوند.»

سعید راد و جایزه‌ای برای پیمان معادی

سیمرغ بعدی بهترین بازیگر نقش اصلی مرد بود. سعید راد در ابتدا گفت:

«سینما هستی است. مبنای سینما هستی حرکت رو به جلو و امید هست. خیلی دوست داشتم استادهای که با آنها کار کردم توی این سالن باشم. من تعجب می‌کنم. مجید مجیدی احمدرضا درویش ابراهیم حاتمی کیا و استاد مسعود کیمیایی که از دست همه اینها جایزه گرفتم افسوس میخورم چرا نیستند. اصلا قهر یعنی چی؟ کجای دنیا برای ما دست زدند جز اینجا؟ کسانی که این بالا جایزه گرفتند برای من غریب است که چرا نمی‌آیند جایزه شان را بگیرند.»

سیمرغ بلورین این بخش به پیمان معادی برای درخت گردو رسید. پیمان معادی که در ایران نیست با یک پیام ویدئویی در اختتامیه حضور یافت. محمدحسین مهدویان برای دریافت این جایزه به همراه ژینا صادقی بازیگر کودگ فیلم روی سن آمد و گفت: «این سیمرغ های ایرانی سرد و گرم شوند ترک نمی خورند؟ اولین سیمرغ پیمان است باید سالم به دستش برسد. پیمان ایران نبود و در تمام مراحل جشنواره فیلم ما را با صفحه اش حمایت کرد و در نشست خبری فیلم بود.»

سپس ویدئویی از پیمان معادی پخش شد که گفت: «خسته نباشید به همه همکارانم دوستان دیگری که در این رشته کاندید شدند. متاسفانه به دلیل حضور در پروژه ای در خارج از کشور نمی توانستم هنرنمایی آنها را ببینم ولی مطمئنم که درخشان بودند. از محمدحسین مهدویان برای اعتماد و راهنمایی هایش تشکر می‌کنم و از مصطفی احمدی که این فیلم را تهیه کرد.»

بیشتر بدانید : چرا بازی پیمان معادی با وجود انصراف از جشنواره فجر، داوری می شود؟

جایزه فیلمنامه برای مجید مجیدی و نیما جاویدی

مجید مجیدی پس از دریافت جایزه‌ گفت: «از همه گروه تشکر می‌کنم و از شهردار که از فیلم ما حمایت کرده و سر صحنه ما آمدند. کودکان کار نان آوران کوچک هستند گنج های این سرزمین هستیم امیدوارم که مردم و مسئولان به فکر این بچه‌ها باشند. همه گروه خیلی زحمت کشیدند و این جایزه را به کسی تقدیم می‌کنم که اگر نبود این فیلم به سرانجام نمی‌رسید. جایزه را به هومن بهمنش تقدیم می‌کنم که من را باد آقای استرارو انداخت که فیلم محمد را با هم کار کردیم‌ هومن چیزی از او کم ندارد و می‌توانم بگویم استراروی ایران است.»

نیما جاوید هم اعلام کرد: «امیدوارم با نوشتن این فیلمنامه توانسته باشم دینم را به جمعیت چندصدهزارنفری کودکان کار ادا کنم. شمیلا روح الله ابوالفضل و .... شما بهترین هستید.»

مهدویان بهترین کارگردان فجر ۳۸

سیدعباس صالحی، حسین انتظامی و ابراهیم داروغه زاده برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی روی سن آمدند. مهدویان بعد از دریافت ابن سیمرغ گفت: اول از گروه «درخت گردو» تشکر می‌کنم که در جزئیات فیلم بسیار هنرمندانه عمل کردند. باعث افتخار بود اسمم کنار اسم آقای مجیدی بود. من همیشه طرفدار ایشان بودم و هستم آقای مجیدی بسیاری از خاطرات خوب ما را از سینما ساخته است. از تهیه کننده این فیلم برای قبول کردن ساخت این فیلم در بخش خصوصی تشکر می‌کنم.

این فیلم درباره رنج پدران این سرزمین است. به تمام پدران داغدار سال ۹۸ تقدیم می‌کنم، و به پدران کشته‌های تشییع کرمان که در دو قطبی جامعه ما هر دو طرف آن‌ها را نادیده گرفتند و خیلی مظلوم هستند.»

او در پایان سخنانش گفت: «این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم یکی دو بار او را با خودم آورده بودم فکر می‌کردم جایزه می‌گیرم ولی نگرفتم. این بار او را آوردم ولی فکر نمی‌کردم جایزه بگیرم که گرفتم.»

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره

محمد کارت کارگردان «شنای پروانه» که فیلمش جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر را گرفت، روی سن اختتامیه جشنواره گفت: «من می‌خواهم بگویم ده سال است پله پله می‌آیم چون بچه کف شهر عادت نکرده همه چیز را یک‌هو به دست بیاورد. با احترام به هیات داوران و بزرگان سینما باید بگویم کسی که پله به پله آمده قدر لوح تقدیر این سینما را هم می‌داند. من به عنوان یک مستند ساز قول می‌دهم برای حرف دل مردمم مستند بسازم و فقط برایشان بسته اینترنتی خرج نکنم.»

او خاطره‌ای هم از محبوبیت جواد عزتی گفت: «در بیابان‌های ورامین کار می‌کردیم به جواد گفتم اینجا کسی تو را نمی‌شناسد می‌شود راحت راه رفت. یک کشاورز آمد او را  بغل کرد و گفت ببخشید نتوانستم در ختم پدرت حاضر باشم.»

صدرعاملی تهیه‌کننده فیلم هم گفت: «در این ۳۸ سال که در این جشنواره بودم امسال متفاوت ترین بودیم هم با رنج برای مصیبت‌های این ماه‌ها و شادمانی برای ورود این جوانان که الان نمونه هایش را می بینیم به احترام بیش از ۲۴۰۰ نفر که در این ۳۲ فیلم کار کردند و فستیوالی که با این زحمت برگزار شده ما سینما رو دوست داریم و پایش می ایستیم و سعی می‌کنیم همیشه زنده باشد.»

این جایزه پایان بخش سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.

برندگان جوایز بخش سودای سیمرغ

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: مجیدی مجیدی و امیر بنان برای فیلم «خورشید»

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: سعید ملکان برای فیلم «روز صفر»

سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران: رسول صدرعاملی برای فیلم «شنای پروانه»

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: محمدحسین مهدویان براین فیلم «درخت گردو»

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: سعید ملکان تهیه‌کننده و کارگردان «روز صفر»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنروتجربه: فیلم «پوست» از بهمن و بهرام ارک

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: پیمان معادی در فیلم «درخت گردو»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: نازنین احمدی در فیلم «ابر بارانش گرفته»

نازنین احمدی بهترین بازیگر زن جشنواره فجر 98
نازنین احمدی بهترین بازیگر زن جشنواره فجر 98

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد (نقش مکمل): امیر آقایی در فیلم «شنای پروانه»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن (نقش مکمل): طناز طباطبایی در فیلم «شنای پروانه»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی برای فیلم «تومان»

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: بامداد افشار برای فیلم «پوست»

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج»

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: امیر ملک‌پور برای «روز صفر»

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه:‌ کیوان مقدم برای «خورشید»

سیمرغ بلورین بهترین صدا: مهدی صالح‌کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای فیلم «شنای پروانه»

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه»

سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران برای فیلم «خروج»

سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه میدانی:‌ محسن روزبهانی برای فیلم «روز صفر»

این مطلب به روز رسانی شد.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir