حال بد صنعت گردشگری در ایران! مسئولین تدبیری بیندیشند + عکس
شیوع بیماری کرونا و شرایط بحرانی اخیر، باعث شده صنعت گردشگری کشور ضرر و زیان زیادی را متحمل شود که در صورت عدم حمایت مسئولین، بسیاری از دفاتر خدمات گردشگری ورشکست و مجبور به تعطیلی می باشند

حال بد صنعت گردشگری در ایران! مسئولین تدبیری بیندیشند

متاسفانه امسال سال خوبی برای آژانس های مسافرتی و گردشگری نبود. از سیل و تنش‌ های سیاسی کشور گرفته تا سقوط هواپیما و حالا شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از شرکت ها و فعالان این صنعت، از جمله آژانس های مسافرتی و اقامتگاهای گردشگری و بومگردی ها دچار ضرر و زیان بسیاری شوند.

همانگونه که پیداست هر سال اسفند ماه برای شرکت هایی که در صنعت گردشگری و توریسم فعالیت می کنند، فرصت بسیار مناسبی برای جبران زیان هایی که در طول سال متحمل شدند بود. تا قادر باشند در شرایط بد اقتصادی هزینه های کارمندان و سرپا نگه داشتن کسب و کارشان را در نیمه نخست سال آینده نیز تامین نمایند.

اما متاسفانه اسفند امسال شکل دیگری داشت. شیوع ویروس کرونا، اسفند را به یکباره به فصل نگرانی و تشویش و لغو سفرها تبدیل کرد. طبیعی ترین و منطقی ترین کار ممکن در اوضاع اضطراری شیوع این ویروس، قرنطینه و عدم حضور در مکان های شلوغ و لغو سفرها بود. تورهای خارجی کنسل شدند، پروازها به ایران متوقف شد و هتل‌ ها خالی از مسافر ماندند. و اینک سیل مسافرانی مانده است که به آژانس ها برای استرداد هزینه تور هجوم آورده و دفاتر مسافرتی نیز به دلایل مختلف از پرداخت این حجم هزینه ناتوان ماندند!

در این میان، برخی مسافران انصرافی هم از بدتعهدی آژانسهای مسافرتی در پس دادن پول، شکایت داشتند، آژانس ها هم در واکنش به شکایت های مردمی، در نامه های مکرر به سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این تاخیر و بدتعهدی ها را گردن شرکت های هواپیمایی و ریلی و هتل ها انداختند!

فریبرز کریمی، مشاور و معاونت اقتصادی مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی طی مصاحبه ای با فرهیختگان گفت: " با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط بحرانی اخیر ، صنعت گردشگری کشور در طول سال جاری بیشترین ضرر و زیان را در چند دهه اخیر متحمل گردیده که در صورت عدم حمایت مسئولین ، بسیاری از دفاتر خدمات گردشگری ورشکست و مجبور به تعطیلی میباشند که ضرر و زیان‌ ناشی از این موضوع موجبات بیکاری چند ده هزار نفر از پرسنل متخصص این دفاتر را بهمراه خواهد داشت. "

و چنانچه مشهود است، با لغو پی در پی تورهای مسافرتی، کارگران این صنعت وضعیت خوبی نخواهند داشت و شرکت‌ های گردشگری یکی پس از دیگری از تعدیل کارگرانشان خبر می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با توجه به اوضاع کسب و کار های صنعت گردشگری نامه ای به وزارت کار نوشتند.

متن این نامه بصورت زیر است :

احتراما به استحضار می رساند دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری قریب به 3500 دفتر فعال در طرح کشور مشغول به فعالیت می باشند و با توجه به شرایط موجود و بروز بیماری کرونا و حسب دستور اکید مسئولین محترم و همکاری و همراهی مردم ، فعالیت کلیه دفاتر خدمات مسافرتی به صفر رسیده است و بین این می رود که دفاتر قادر به ادامه حیات نباشند و به طبع آن بیش از 25000 پرسنل مجبور به ترک کار و اخراج از بدنه صنعت گردشگری گردند فلذا پیرو جلسه با حضرت عالی پیشنهاد می گردد مساعدت مبنی بر 6 ماه تنفس در پرداخت حق بیمه کارفرمایی صادر فرموده تا از بیکار شدن این تعداد پرسنل جلوگیری بعمل آمده از یک سو و زارت محترم کار نیز از سوی دیگر متحمل پرداخت یکساله حقوق این پرسنل گردد. پیشاپیش از همکاری و مساعدت حضرتعالی کمال تشکر را دارم.

حرمت اله رفیعی
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران

گردشگری و کرونا,ضرر کرونا به گردشگری,آژانس های مسافرتی
نامه رئیس هیئت مدیره دفاتر خدمات مسافرتی به اداره کار

 

بیشتر بدانید : آخرین تصمیمات برای جلوگیری از گسترش کرونا

بیشتر بدانید : مسافرت به اصفهان در عید نوروز ممنوع شد

بیشتر بدانید : آخرین وضعیت گیلان از حیث کرونا

 
تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: اختصاصی سیمرغ