جامعه مسیحیت كشور پرتغال به تازه‌ترین رمان ژوزه ساراماگو، برنده نوبل ادبیات 1998 كه با نام «قابیل» منتشر شده اعتراض كرد...

به گزارش  فارس به نقل از آسوشیتدپرس، ژوزه ساراماگو این بار نیز مانند سال 1992 كه رمان «انجیل به روایت مسیح» نوشت و خشم واتیكان را برانگیخت، با رمان «قابیل» اعتراض كلیساهای پرتغال را موجب شده است.
مانوئل مارویائو، سخنگوی كلیساهای پرتغال، رمان تازه ساراماگو را كه با نام «قابیل» منتشر شده نوعی عملیاتی تبلیغاتی علیه آموزه‌های مسیحیت دانست.
عقاید ساراماگو درباره مسیحیت در اغلب رمان‌ها و مقالات او به چشم می‌خورد.
وزیر كشور پرتغال سال 1992 نام ساراماگو را به خاطر نوشتن رمان «انجیل به روایت مسیح» از نامزدهای جایزه ادبی اروپا حذف كرد.
مقامات پرتغالی این رمان را توهین به جامعه كاتولیك این كشور تلقی كرده بود.
ساراماگو نیز پس از این اقدام به نشانه اعتراض كشورش را ترك كرد و به لانساروت، جزیره‌ای آتشفشانی در جزایر قناری در اقیانوس اطلس رفت كه اكنون نیز در آنجا زندگی می‌كند.
رمان «انجیل به روایت مسیح» سالها بعد نیز از ذهن واتیكان فراموش نشد و وقتی ساراماگو در سال 1998 جایزه نوبل ادبیات را دریافت كرد بار دیگر موجب اعتراض‌های واتیكان و كلیسا شد.
ساراماگو در مراسم رونمایی از رمان «قابیل» كه اوایل این هفته در پرتغال برگزار شده بود، گفت: در انجیل آموزه‌‌های غلطی هست كه تأثیر بزرگی بر فرهنگ و شیوه زندگی ما داشته است.
او همچنین گفت: بدون انجیل شاید ما آدم‌های دیگری می‌بودیم. شاید آدم‌هایی بهتر.
ساراماگو گفت: بعید می‌دانم رمانم با مخالفت كلیسا روبه‌رو شود چون كاتولیك‌‌ها انجیل را نمی‌‌خوانند.
رمان «قابیل» بر اساس داستانی از انجیل و زندگی قابیل فرزند آدم و حوا نوشته شده است. لحن این رمان طنزآلود است.

گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com