در پی ممانعت از خروج سه تن از هنرمندان برای حضور در مجامع بین المللی و به نتیجه نرسیدن درخواست مدیرعامل خانه سینما مبنی بر حل شدن این موضوع، روسای 9 تشکل صنفی طی نامه یی سرگشاده...
در پی ممانعت از خروج سه تن از هنرمندان برای حضور در مجامع بین المللی و به نتیجه نرسیدن درخواست مدیرعامل خانه سینما مبنی بر حل شدن این موضوع، روسای 9 تشکل صنفی طی نامه یی سرگشاده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار پیگیری و حل این معضل شده و اقدامات آتی اعضای خود را به اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منوط کرده اند.
این نامه در حالی به وزیر ارشاد نوشته شده که در طول این یک ماه وزیر ارشاد از پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره ممنوع الخروج شدن هنرمندان بارها طفره رفته و معاونت سینمایی وزارت ارشاد نیز این مشکل را مربوط به مقامات قضایی دانسته است. در نامه روسای تشکل های صنفی خطاب به محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شده است؛ «بیش از یک ماه است که از ممنوع الخروج شدن تعدادی از همکاران ما می گذرد. آنها درست در روزهایی که جنابعالی به نمایندگی از ایران در مرکز فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، شرکت کرده بودید، با برخوردی زننده از انجام سفرهایی فرهنگی بازماندند. این سینماگران نیز قرار بود در مهم ترین مجامع سینمایی جهان به نمایندگی از سینمای ایران حاضر شوند.
وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی به حیث شخصیت حقوقی خود در این مجامع شرکت می جویند و نمایندگی فرهنگی آنان به وکالت است حال آنکه هنرمندان اما خود به اصالت نماینده فرهنگ این سرزمین هستند. و این نمایندگی فرهنگی به اراده غیر از آنان سلب نمی شود. در حالی که پیگیری و رسیدگی به چنین اموری به طور طبیعی وظیفه وزارت متبوع جنابعالی است و حسب سنت معمول در گذشته نیز بدان اهتمام می شد، اینک سکوت تام و تمام آن وزارت را چگونه می توان تعبیر کرد؟ آیا جنابعالی همچون معاونت سینمایی محترم معتقدید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها در زمینه های فرهنگی و هنری مسوول هنرمندان است و در زمینه های قضایی و امنیتی مسوولیتی ندارد؟ آیا واقعاً اتهامات قضایی متوجه همکاران ماست؟ صنوف سینمایی تاکنون با خویشتنداری از دست زدن به هر اقدامی در قبال این بی رسمی ها و بی قانونی ها خودداری کرده اند و منتظر واکنش جنابعالی مانده اند این در حالی است که همکاران ما، چهره های شاخص سینمای ملی ایران، هنوز بین شعب وزارت اطلاعات و دادگاه انقلاب سرگردانند، بی آنکه علت واقعی توقیف گذرنامه هایشان را بدانند. آیا به نظر شما خویشتنداری در این فضای پرابهام که کسی هم پاسخگو نیست معنایی هم دارد؟ لذا از جنابعالی درخواست می شود با احساس وظیفه در این زمینه فوراً موضوع را شخصاً پیگیری فرمایید. صنوف سینمایی در راستای حل مشکلات موجود آماده همکاری با جنابعالی هستند. بدیهی است برای تصمیم گیری در مورد اقدامات آتی خود در انتظار پاسخ جنابعالی هستیم.»
به گزارش ایسنا این نامه به امضای رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران، داوود رشیدی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران، علیرضا رئیسیان رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، فرهاد توحیدی رئیس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، مرتضی رزاق کریمی رئیس کانون تدوینگران سینمای ایران، حسین موئینی نایب رئیس انجمن مستندسازان سینمای ایران، بهرام عظیم پور رئیس کانون آهنگسازان سینمای ایران، مجید انتظامی رئیس انجمن فیلم کوتاه ایران، نقی نعمتی رئیس انجمن سینمایی فیلم انیمیشن (آسیفا)و نورالدین زرین کلک رسیده است.
 
  گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: etemaad.ir