اساس روابط در شمس‌العماره مایل به یك طنز بوف و ملایم است و شخصیت‌های مش رحمت (فرهاد آئیش) و زیور (مرجانه گلچین) كه در این سریال فوق‌العاده كار كرده‌اند و خوش باوری كه در این خانواده است، این ادبیات را به پیش می‌برد...

به گزارش جام جم آنلاین، یك منتقد سینما و تلویزیون گفت: دكورهای مجموعه شمس‌‌العماره می‌توانست به صورت دیگری هم باشد اما چون معماری، دكور و خانه شمس‌العماره، جزو ذات، اصل و بنیاد مجموعه است مفهوم آن ترویج و تشویق تجملگرایی نیست، بلكه یك جور بازگشت به صفا و امنیت خانه‌های غیرآپارتمانی است. 
 رضا درستكار با بیان این مطلب به ایرنا اظهار كرد: شخصیت‌های مجموعه از درون خانه تجملاتی شمس‌العماره است و طبیعتا دو طبقه بالا و پایین جامعه را مطرح می‌كند.
وی با اشاره به نامگذاری سال 88 با عنوان سال «اصلاح الگوی مصرف» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: همه عوامل سریال شمس‌العماره در یك نسبت متناسب و مطلوبی كار خود را جلو می‌برند و جزو معدود كارهای تلویزیون است كه به شكل غیرمستقیم به موضوع اصلاح الگوی مصرف می‌پردازد.
این فیلمساز درمورد شخصیت مش رحمت كه در این سریال به جلوگیری از اسراف آب و برق یا به نوعی درست مصرف كردن می‌پردازد، خاطرنشان كرد: اساس روابط در شمس‌العماره مایل به یك طنز بوف و ملایم است و شخصیت‌های مش رحمت (فرهاد آئیش) و زیور (مرجانه گلچین) كه در این سریال فوق‌العاده كار كرده‌اند و خوش باوری كه در این خانواده است، این ادبیات را به پیش می‌برد.
درستكار افزود: كاراكتر مش رحمت طوری شخصیت‌پردازی شده كه این حیف و میل‌ها را می‌فهمد ولی برای طبقه بالاتر جامعه در این سریال، اصلاح الگوی مصرف معنی ندارد، شمس‌العماره یك مجموعه تلویزیونی است و قرار نیست تمام شاخص‌های سینمای حرفه‌ای یا حرفه‌ای‌گری را رعایت كنیم.
این منتقد سینما و تلویزیون یادآور شد: شمس‌العماره سعی دارد الگوی مصرف درست را جوری در متن درام بگنجاند كه از كل مجموعه بیرون نزند. ضمن این‌كه بازتاب زندگی جاری، طبیعی و معمول مردم، در صدد است توسط این برخوردهای ساده به نقد فرهنگی و رفتار آدم‌ها بپردازد و از این نظر هم این مجموعه قابل توجه است.
درستكار با اشاره به این‌كه این سریال نسبت به سریال‌هایی كه در یكی دو سال اخیر در تلویزیون ساخته شده، یكی از كارهای شاخص است، گفت: این مجموعه منهای آن اجرا و كارگردانی كه برعهده یك آدم كاربلد داده شده است، تماشاگر را در انتهای هر بخش اقناع می‌كند.
ضمن این‌كه با وجود تصنعی و ساختگی بودن متن كه از یك متن نمایشی نسبتا تئاتری بیرون آمده، كارگردان خیلی خوب توانسته است منطق روایی را در این مجموعه رعایت كند و بیننده تلویزیون از این سریال لذت می‌برد.
همچنین طهماسب صلح‌جو درباره سریال مسافران گفت: سریال مسافران از نظر موضوع روابط اجتماعی، عادت‌ها و سنت‌های مردم را با شیوه‌ای نو نقد می‌كند، یعنی یك طرف را محكوم نكرده تا حق را به طرف دیگر بدهد.
این منتقد افزود: در این سریال یك جور خودبینی با زبان طنز وجود دارد كه خیلی هم جذاب است و میدان انتقاد همه جامعه را در برمی گیرد حتی عوامل ساخت این سریال را به چالش می‌كشد.
این منتقد افزود: مجموعه مسافران با بازی خوب بازیگران، توانسته جایگاه خوبی را در میان مخاطبان خود ایجاد كرده و عنصر بازیگر در این طنز خیلی موثر و تاثیرگذار است.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir