جعفر پناهی
داستان کارگر یک پیتزافروشی است که برای تامین پول خرید حلقه‌ای برای نامزد خود ناچار به سرقت از طلافروشی می‌شود. این فیلم در جشنواره کن...

سایت اینترنتی روزنامه ای.وی.کلاب فیلم سینمایی «طلای سرخ» ساخته جعفر پناهی را به عنوان چهل و هشتمین فیلم برتر نخستین دهه از قرن بیست و یکم برگزید.
 
گروه نویسندگان سینمایی روزنامه هنری ای.وی.کلاب شامل نول مورای، ناتان رابین، تاشا رابینسن و اسکات توبیاس به همراه کیت فیپس سردبیر روزنامه در روزهای پایانی سال 2009 و ورود به دومین دهه از هزاره سوم اسامی 50 فیلم برتر این دهه را اعلام کردند که یک نماینده سینمای ایران در آن در رده 48 قرار دارد.
«طلای سرخ» پناهی با فیلمنامه‌ای از عباس کیارستمی محصول سال 2003 1382 و داستان کارگر یک پیتزافروشی است که برای تامین پول خرید حلقه‌ای برای نامزد خود ناچار به سرقت از طلافروشی می‌شود. این فیلم در جشنواره کن جایزه ویژه داوران نوعی نگاه را برد و در جشنواره‌های شیکاگو، وایادولید و تفلیس هم درخشید.
در این فهرست فیلم‌های سینمایی «پیرپسر» پارک چان ووک از کره جنوبی و «جری» گاس ون سنت از آمریکا در رده‌های 50 و 49 قرار گرفته‌اند و فیلم‌های «درخشش ابدی یک ذهن بی‌آلایش» میشل گوندری  «ساعت 25» اسپایک لی، «خون بپا می‌شود» پل تامس اندرسن ، «جایی برای پیرمردها نیست» ایتن و جوئل کوئن و "ممنتو" کریستوفر نولان اول تا پنجم هستند.
بر اساس رای نویسندگان روزنامه ای.وی.کلاب برترین نقش‌آفرینی دهه اول از هزاره سوم هم به فیلم سینمایی «خون بپا می‌شود» تعلق دارد که دنیل دی لوئیس در آن نقش دنیل پلین‌ویو را بازی کرده‌ است. هیث لجر در «بروکبک مانتین»، جوزف گوردن لویت در «پوست اسرارآمیز»، سامانتا مورتن در مورورن کالار و بیلی باب تورنتن در «مردی که آنجا نبود» در رده دوم تا پنجم ایستاده‌اند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir