محل سكونت «لئو تولستوی» نویسنده صاحب نام روسی در سال‌های آغازین دهه 1850 میلادی در روستایی نزدیك «چچن» به موزه تبدیل شد.
 
به گزارش خبرگزار فارس و به نقل از نیویورك تایمز، «لئو تولستوی» سالها پیش در فاصله زمانی دهه پنجاه و شصت قرن نوزدهم در این خانه زندگی كرده است.
در آن زمان روسیه با بحران های زیادی روبرو بود و درگیری‌ و جنگ‌های داخلی این كشور به اوج خود رسیده بود. «تولستوی» در آن زمان برای دوری كردن از این بحران ها و تمركز بر آثاری كه در دست داشت به منطقه شمال قفقاز مهاجرت كرده بود.
محل سكونت این نویسنده روس پس از مرگش دست نخورده باقی ماند. این منزل حوادث بسیار زیادی را در نزدیكی خود از سر گذراند.
در سال 1994 و سالهای بعد از آن كه جنگهای داخلی در این منطقه زیاد بود بسیاری از منازل و ساختمان های در منطقه شمال قفقاز از بین رفتند. اما خانه «تولستوی» با كمترین خسارت بر جای ماند
این محل كه پیش از این محل مراجعه بسیاری از دوستداران و علاقمندان به ادبیات و به ریژه آثار تولستوی را داشت مدت های مدیدی بدون كارایی باقی ماند تا سرانجام پس از ترمیم های جزئی كه در آن صورت گرفت به طور رسمی به عنوان موزه «تولستوی» در منطقه قفقاز به رسمیت شناخته شد.
محل سكونت «تولستوی» در سال 2009 پس از بازسازی و ترمیم روز دهم دسامبر 2009 افتتاح شد.
افتتاح و راه اندازی این موزه با همكاری دولتمردان چچن و «ولادیمیر تولستوی» نواده این نویسنده معروف برگزار شد.
«ولادیمیر تولستوی» پس از نامه نگاری‌هایی كه با رئیس جمهور قفقاز داشت از او درخواست كرد تا محل سكونت «تولستوی» را به محلی برای مراجعه دوستداران وی تبدیل كند. كه سرانجام این نامه نگاری‌ها منجر به ثبت شدن محل زندگی این نویسنده بزرگ قرن نوزدهم روس به عنوان موزه شد.
«لئو تولستوی» خالق رمان هایی چون «جنگ و صلح» و «آنا كارنینا» یكی از مشهورترین نویسندگان تاریخ ادبیات روس است كه بالغ بر 25 رمان و داستان را به رشته تحریر درآورده است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com