طبق نظریه بعید و دور از ذهنی كه لئوناردو داوينچی را از نژاد عرب معرفی میکرد ،مقاله چاپ شده این هفته گاردین اين ادعا را كه مادر او یک برده است قوت می بخشد....

 

بر طبق نظریه بعید و دور از ذهنی  كه لئوناردو داوينچی را از نژاد عرب معرفی میکرد ،مقاله  چاپ شده این هفته  گاردین اين ادعا را كه مادر او يك برده بوده است، قوت می بخشد.

 طبق تحقیقات جدید ،مشخص شده است كه پدر و مادر داوينچی ازدواج نكرده بودند ،وهمچنین  پدرش «سر پيرنو» يك محضردار اهل فلورانس بوده است.در گزارشی مالياتی از تاريخ 1457 يعنی پنج سال قبل از تولد اين نابغه ايتاليايی، مشخص شده بود که  مادر او به نام  كاترينا در آن زمان با مردی ازروستای توسكان، درشهر وينچی ازدواج كرده است. در گذشته  تصور می شد كه او زنی روستايی بوده اما بر طبق نظریه  «فرانسسكو جانكی» يعنی نويسنده تحقيق مذكور ،هيچ كاترينايی در وينچی و يا روستاهای اطراف آن نبوده كه بتواند ارتباطی با سر پيرنو داشته باشد. به نظر می آيد تنها كاترينای زندگی پيرنو دختری" برده" بوده كه در خانه دوست ثروتمند او ،وانی دی نيكولو دی سروان، زندگی می كرده است.

بانكدار فلورانس ،در وصيت نامه اش ، بعد از مرگ ،كاترينا را به همسر خود بخشید. همچنین  خانه اش را  برای  دوستش سر پيرنو به ارث گذاشت.

اين حقيقت كه بيوه ی بانكدار همچنان به زندگی در آن خانه ادامه داد و به زودی برده ای جديد اختيار كرد، پايه و اساس اين نظريه است كه سر پيرنو به او اجازه داد تا در آن خانه بماند ولی در عوض كاترينا را آزاد كند. زن برده از آن به بعد از همه گزارش های فلورانس محو شد.

در 15 آوريل 1452، داوينچی در وينچِی به دنيا آمد.چند ماه بعد، مادر اوبا آكاتابريكا دی پيرو دل واكا ازدواج كرد.

اين مطالعه، اطلاعاتی در مورد برده داری ايتاليا در رنسانس به ما می دهد .در شروع اين تحقيق ، الساندرو وتزوزی ،از شاگردان ممتاز داوينچی و مؤسس موزه ايده آل در وينچی می گويد: "بسياری از خانواده های برجسته و ثروتمند ،زن ها را از اروپای شرقی و خاورميانه می خريدند . بعد آنها غسل تعميد داده می شدند واكثر اسامی رايج آنها ماريا، مارتا و كاترينا بود."

در آخر، مطالعه ای که توسط آكادمی ايتاليايی در مورد اثر انگشت به جای مانده از داوينچی بود ،نشان داد كه اين اثر انگشت شكلی داشته كه بيشتر در ميان عربها پيدا می شده است.

تهیه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ- www.seemorgh.com /culture

مترجم: شیوا صارمی

اختصاصی سیمرغ