آواتار
نشریه «فوربز» در گزارشی ضمن اشاره به این مطلب آورده است: فیلم «آواتار» به كارگردانی «جیمز كامرون» اخیرا توانسته ركورد فروش سینمای جهان را بشكند و...

فیلم «آواتار» ساخته «جیمز كامرون» اگرچه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان شده است، اما چنانچه نرخ تورم سالانه در قیمت بلیت را محاسبه كنیم، این فیلم در رتبه‌ی ششم فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه «فوربز» در گزارشی ضمن اشاره به این مطلب آورده است: فیلم «آواتار» به كارگردانی «جیمز كامرون» اخیرا توانسته ركورد فروش سینمای جهان را بشكند و مرز فروش 2 میلیارد دلار را پشت سر بگذارد، اما اگر نرخ تورم در سال‌های گذشته هالیوود را در نظر بگیریم، واقعیت‌های بیشتری درباره عملكرد واقعی «آواتار» به‌دست خواهد آمد.
براساس اعلام انجمن سینماداران آمریكا، قیمت بلیت سینما در آمریكا در سال 2008 به‌طور متوسط 8/7 دلار بوده است كه 56 درصد بیشتر از قیمت بلیت در سال 1997 بوده است. سالی كه «تایتانیك» دیگر ساخته‌ی «جیمز كامرون» توانست ركورد فروش سینمای جهان را بشكند.
تا پایان روز گذشته، «آواتار» در آمریكای شمالی 594 میلیون دلار فروش داشته است و پس از «تایتانیك» 600 میلیون دلاری، در رتبه دوم قرار گرفته است اما اگر تورم در قیمت بلیت را محاسبه كنیم، «آواتار» در رتبه 26 پرفروش‌ترین‌های سینمای آمریكا قرار می‌گیرد. نكته جالب این‌كه فیلم «برباد رفته» ساخته «ویكتور فلمینگ» كه در سالهای 1947،1954 و 1961 میلادی نمایش داشته است و در هر نمایش با استقبال مواجه شده است با فروش 5/1 میلیارد دلار در رتبه اول می‌ایستد و «جنگ ستارگان» با فروش 3/1 میلیارد دلار در مكان دوم در آمریكای شمالی قرار می‌گیرد.
البته این واقعیت را نیز نباید فراموش كرد كه گستره اكران فیلم‌ها امروزه بسیار متفاوت از سال 1939 است؛ سالی‌ كه «بر باد رفته» تنها در 156 سالن سینما اكران داشت، درحالیكه «آواتار» هم‌اكنون در 3452 سالن سینمای آمریكا روی پرده نمایش است.
چنانچه بخواهیم فهرستی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما را با احتساب نرخ تورم و قیمت بلیت محاسبه كنیم، در آن صورت رتبه‌های نخست این فهرست قطعا در اختیار فیلم‌های محصول سه دهه گذشته خواهد بود، بطوریكه ابتدا فیلم «برباد رفته» و بعد فیلم «جنگ ستارگان» و در ادامه فیلم «اشك‌ها و لبخندها» با فروش 05/1 میلیارد دلار در رتبه سوم و «E.T» با فروش 04/1 میلیارد دلار در رتبه چهارم خواهد ایستاد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir