كیارستمی یكی از مشكلات امروز در خواندن اشعار پارسی را «تكیه كردن بر‌آهنگ شعر» دانست و تصریح كرد: اگر ما بیش از حد روی آهنگ تكیه كنیم از معانی باز می‌مانیم.

كیارستمی: از 10 سالگی با سعدی آشنا شدم 
عباس كیارستمی با بیان اینكه از 10 سالگی با سعدی آشنا بوده است، گفت: تقطیع غزلیات سعدی و حافظ كار تازه‌ای نبوده و این عمل از برنامه‌ «گل‌های رادیو» در سن 10 سالگی من هم انجام شد.  

 عباس كیارستمی فیلمساز در مراسم «در ستایش سعدی» كه عصر دیروز در شهر كتاب مركزی به مناسبت یكم اردیبهشت یاد روز سعدی برگزار شد، بیان داشت: انتخاب من از آثار سعدی و حافظ بر این اساس بود كه مصرع‌های ابیاتی را كه سرشار از مفهوم باشند و با بیت و یا مصرع قبل و بعد هم ارتباط معنایی نداشته باشند پیدا كرده و به صورت مقطع بنوسیم تا كمی از با آهنگ ادا كردن آن نیز كاسته شود.
كیارستمی یكی از مشكلات امروز در خواندن اشعار پارسی را «تكیه كردن بر‌آهنگ شعر» دانست و تصریح كرد: اگر ما بیش از حد روی آهنگ تكیه كنیم از معانی باز می‌مانیم.
من در تقطیع این ابیات یا مصرع‌ها سعی كردم تا فاصله‌ها كاملا رعایت شود و بدخوانی ایجاد نكند.
این فیلم‌ساز تاكید كرد: بر روی این آثار نقدهای مثبت و منفی بوده است، بخصوص برخورد جوانان متفاوت بود و نقدها و نظرات مخالف و موافقی را در مطبوعات شاهد بودیم.
وی ادامه داد: من با این كار سعی كردم كه برقراری ارتباط و الگوپذیری از كار این شاعران را راحت‌تر كنم. برای مثال من همیشه به فرزندان خود می‌گفتم كه به این كتاب‌ها رجوع كنید تا دریچه‌ای كه جدید از دنیای جدید به رویتان گشوده شود و آن‌ها هم در پاسخ من می‌گفتند شما هم سر در دریچه اینترنت كن تا دنیای جدیدی را پیش رو ببینی!
كیارستمی، سعدی را اولین شاعری خواند كه با آن در سن 10 سالگی ارتباط برقرار كرده و ادامه داد:‌ بجز حافظ و سعدی تلاش‌هایی هم روی دیوان خاقانی انجام دادم كه چیزی دست نداد و اكنون هم مشغول بررسی دیوان شمس هستم. بعضی اوقات می‌‌بینم كه یك مصرع یا بیت كار یك مقاله طویل را انجام می‌دهد.
این كارگردان بیان داشت: می‌دانم كه این كار مخالفین زیادی دارد و اما در نظر داشته باشند كه من در حوزه ادبیات كار نكرده‌ام و مدعی هم نیستم. من نه چیزی از آثار نقد كردم، نه حذف كردم، بلكه فقط انتخاب كردم. در نظر من این مصرع‌ها گاهی مخابره را راحت‌تر می‌كند.
وی در ادامه در پاسخ به این كه آیا می‌شود در سینما از شعر بهره برد گفت: در سینما این كار بسیار خطرناك است كه از شعر به صورت خام استفاده شود. اما می‌توان از خواندن و تاثیر آن‌ها در دیالوگ نویسی استفاده كرد. اگر از شعر استفاده كنیم سینماگران می‌گویند كه فیلم شاعرانه ساختیم. باز هم تاكید می‌كنم كه از عاشقانه‌های سعدی می‌توان به بهترین نحو در دیالوگ‌نویسی استفاده كرد.
عباس كیارستمی اشعار حافظ و سعدی را به صورت تقطیع مصراعی را به گزینش خود چاپ و منتشر كرده است.
این مراسم عصر امروز با حضور عزت‌الله فولادوند، حسین معصومی همدانی،‌عباس كیارستمی، ابراهیمی دینانی، احمد سمیعی، طهمورث ساجدی و احمد جلالی برگزار شد.
عباس كیارستمی در این مراسم به عنوان مستمع شركت كرده بود كه با تقاضای دست‌اندركاران برنامه به سخنرانی پرداخت.
 
منبع : www.farsnews.com