این منطقه که تپه تل زیدان نام داشته و در مجاورت دره رود فرات، نزدیک شهر رقه سوریه قرار دارد، اولین نشانه‌های وجود جامعه‌ای ثروتمند و صنعت گر در منطقه بین النهرین را نمایان می‌سازد...
 
به گزارش میراث آریا،باستان‌شناسان آثار جدیدی از یک سکونتگاه پیش از تاریخ را در سوریه به دست آوردند که نشان دهنده اولین بنایان‌های زندگی شهری در خاورمیانه پیش از اختراع چرخ بوده است.
به گزارش میراث آریا(chtn)،‌ این منطقه که تپه تل زیدان نام داشته و در مجاورت دره رود فرات، نزدیک شهر رقه سوریه قرار دارد، اولین نشانه‌های وجود جامعه‌ای ثروتمند و صنعت گر در منطقه بین النهرین را نمایان می‌سازد.
باستان‌شناسان اعلام کردند، کشف آثاری همچون سفالینه‌ها و ابزارهای مسی در منطقه تل زیدان حاکی از آن است که این منطقه به لطف در اختیار داشتن قدرت و ثروت در گروه نخستین جوامع پیش رفته حوزه خاورمیانه محسوب می‌شده است.
تل زیدان قدمتی هشت یا شش هزار ساله دارد و علاوه بر آنکه اولین تمدن شهری در خاورمیانه باستان را در خود جای داده یکی از بزرگترین مناطق شهر نشینی در منطقه بین النهرین را نیز از آن خود کرده است.
گفتنی است محققان طی کاوش‌های خود در این شهر علاوه بر نمایان ساختن ویرانه‌های آن موفق به کشف شواهدی شدند که نشان از مهارت ساکنان این شهر در ساخت اشیا شیشیه‌ای و تولید و توسعه ساخت ظروف مسی بوده است. علاو ه بر آن ساکنان این منطقه قسری نخبه و فرهیخته بودند که در حدود هشت هزار سال پیش از مهرهای سنگی روی اجناس خود علامت گذاشته و مالکبت معنوی آنرا به خود اختصاص می‌دادند
 
 گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: chtn.ir