داونی جونیر در "آیرون من" نقش تونی استارک صنعتگر ثروتمند را بازی می‌کند که در افغانستان اسیر گروهی تروریست‌ می‌شود و در...


فیلم سینمایی "آیرون من" با 2/104 میلیون دلار فروش در بازار آمریکا و 8/96 میلیون دلار دیگر در سطح بین‌ا‌لمللی مجموع فروش جهانی خود را در پنج روز اول اکران به بیش از 200 میلیون دلار رساند.
ورایتی اعلام کرد پارسال نمایش مجموعه فیلم‌های دنباله‌ای باعث شد رکورد بهترین فروش تابستانی جابجا شود. در شرایطی که امسال خبری از این فیلم‌ها نیست، هالیوود برای آغاز تابستان سینمایی سال 2008 نمی‌توانست چیزی بهتر از موفقیت فیلم ابرقهرمانی "آیرون من" را در هفته نخست اکران آرزو کند.

"آیرون من" به کارگردانی جان فاوریو با بازی رابرت داونی جونیر در نقش اصلی، از جمعه تا یکشنبه در 4105 سینما در آمریکای شمالی تقریبا 7/100 میلیون دلار فروخت و در سانس‌های آخر شب پنجشنبه نیز 5/3 میلیون دلار دیگر به دست آورد.

به این ترتیب ابرقهرمان قصه‌های مصور انتشارات مارول توانست پس از اولین "اسپایدرمن"، رکورد بیشترین فروش هفته اول یک فیلم غیردنباله‌ای را از آن خود کند که سال 2002 در چنین هفته ای 8/114 میلیون دلار فروخت. "آیرون من" در عین حال در فهرست بهترین افتتاحیه‌های تاریخ سینما رده دهم را به خود اختصاص داد.

داونی جونیر در "آیرون من" نقش تونی استارک صنعتگر ثروتمند را بازی می‌کند که در افغانستان اسیر گروهی تروریست‌ می‌شود و در زندان زرهی با قابلیت شلیک گلوله و موشک برای خود می‌سازد. گوئینت پالترو، ترنس هوارد و جف بریجز دیگر بازیگران فیلم هستند که با بودجه 135 میلیون دلاری ساخته شده و مورد استقبال بیشتر منتقدان قرار گرفته است.

انتظار می‌رود فروش این فیلم در خود آمریکا به راحتی از مرز 200 میلیون دلار بگذرد. با وجود موفقیت بسیار خوب "آیرون من"، این هفته مجموع فروش فیلم‌ها تقریبا 13 درصد کمتر از موعد مشابه پارسال بود که "اسپایدرمن 3" با 1/151 میلیون دلار فروش در هفته اول اکران آتش تابستان سینمایی را روشن کرد و رکورد بهترین فروش افتتاحیه تاریخ را شکست.

کمدی رمانتیک درجه PG-13 "ندیمه" به کارگردانی پل وایلند در هفته اول اکران در 2729 سینما به فروشی در حدود 5/15 میلیون دلار دست یافت و در رده دوم جدول قرار گرفت. پاتریک دمسی در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که وقتی بهترین دوستش با بازی میشل موناهان تصمیم به ازدواج می‌گیرد و از او می خواهد "ندیمه"اش باشد، سر دو راهی قرار می‌گیرد.

کمدی "مادر کوچولو" با بازی تینا فی و ایمی پولر که پرفروشترین فیلم هفته پیش بود، در هفته دوم اکران 41 درصد تماشاگران را از دست داد و با 3/10 میلیون دلار فروش در 2548 سینما رده سوم جدول را از آن خود کرد. مجموع فروش این فیلم به 2/33 میلیون دلار رسیده است.

کمدی "از یاد بردن سارا مارشال" با نقش‌آفرینی کریستن بل و جیسن سیگل نیز در هفته سوم نمایش 44 درصد تماشاگران خود را از دست داد و فیلم چهارم شد. این فیلم در 2872 سینما به فروشی در حد 1/6 میلیون دلار دست یافت و مجموع فروش خود را 8/44 میلیون دلار رساند.

فیلم سینمایی "هارولد و کومار از خلیج گوانتانامو می‌گریزند" جان هرویتس و هیدن اسکلوسبرگ با از دست دادن 60 درصد تماشاگران شش میلیون دلار فروخت و ضمن اینکه در رده پنجم قرار گرفت مجموع فروش خود را به 3/25 میلیون دلار رساند.

فیلم فانتزی ماجرایی "امپراتوری ممنوعه" با بازی جت لی و جکی چان در هفته سوم اکران 4/2 میلیون دلار فروش داشت و فیلم ششم شد. فیلم فانتزی "جزیره نیم" با بازی جودی فاستر و جرارد باتلر نیز در پنجمین هفته اکران با 8/2 میلیون دلار در رده هفتم قرار گرفت. رده هشتم با 5/2 میلیون دلار به فیلم ترسناک "شب جشن پایان سال" به کارگردانی نلسن مکورمیک تعلق گرفت.

 

درام "21" با بازی کوین اسپیسی و لارنس فیشبرن حدود 1/2 میلیون دلار فروش داشت و به رده نهم رفت. "88 دقیقه" ساخته جان ایونت با بازی آل پاچینو نیز 6/1 میلیون دلار فروخت و فیلم دهم شد.
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ.www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری مهر